آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی سرود و سروده های انقلاب اسلامی و گرامیداشت پدر شعر انقلاب اسلامی با حضور دکتر حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور، امام جمعه سبزوار، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار و جمعی از اساتید، فرهیختگان و دانشجویان به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری و همکاری رادیو فرهنگ برگزار شد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور در این نشست، ثبات قدم، اعتقاد راسخ به انقلاب اسلامی و اشراف کامل به موضوعات داخلی و منطقه‌ای را از ویژگی‌های بارز مرحوم استاد حمید سبزواری توصیف کرد و گفت: استاد سبزواری تا آخرین روزهای حیات خویش در مسیری که انتخاب کرده بود ثابت قدم بود و اشعار و سرودهایش الهام بخش و حرکت آفرین بود.

وی با اشاره به اهمیت تجلیل و تکریم مفاخر و فرهیختگان کشور و معرفی آن به نسل جوان،  خاطرنشان کرد:  در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اقدامات و فعالیت‌های مهم که به طور مستمر پیگیری می‌کردیم برگزاری مراسم نکوداشت برای مفاخر و مشاهیر در کشورمان بود. این مراسمات فقط به مفاخر دوران گذشته اختصاص نداشت بلکه فرهیختگان، ادبا و شاعرانی که در قید حیات بودند نیز معرفی و مورد تجلیل قرار می‌گرفتند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تعهد و احساس مسئولیت مرحوم سبزواری نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی گفت: اشعار مرحوم سبزواری  از همان دوران جوانی، رنگ و بوی حماسی داشت به گونه‌ای که بعد از کودتای ۲۸ مرداد، اشعاری با جهت‌گیری حماسی و انقلابی منتشر کرد که بگونه ای اعتراض به وضع آن دوران و دعوت مردم به تامل بود.

دکتر حسینی با اشاره به رابطه صمیمی رهبر فرزانه انقلاب با استاد سبزواری، اظهار داشت: حضرت آقا در توصیف مرحوم سبزواری تاکید دارند که ایشان به موقع و به هنگام سخن می گوید  وسروده‌های شان شناسنامه انقلاب اسلامی است. بی تردید امروز جای خالی ایشان احساس می‌شود و شاعران جوان باید راه او را ادامه دهند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت وجود روحیه رشادت و شجاعت، گفت:  بدون تردید اگر ملتی دچار رخوت و ضعف باشد، نمی‌تواند در مقابل دشمن ایستادگی کند، امروز لازم است روحیه بزرگان و مفاخر خود را به خوبی به نسل جوان و آینده معرفی کنیم.

دکتر حسینی اضافه کرد:  مرحوم سبزواری نسبت به مسائل روز سیاسی ایران و منطقه آشنایی کامل داشت و در اشعارش به زیبایی آن را گنجانده است.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: مرحوم سبزواری به کاری که می کرد اعتقاد و باور قلبی داشت و با تمام اعتقاد اشعارش را می سرود از این رو،  سخن اش در دل ها نشسته و اشعارش در بین آحاد مردم جامعه زمزمه می شد ، سبزواری هم‌چنین در راهی که انتخاب کرده بود ثابت قدم بود و اشعاری که می سرود هم برای تقویت جبهه حق و هم حمله به جبهه باطل و کفر بود.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به تاثیر شعر در تقویت روحیه ایستادگی و مقاومت و توصیه رهبر فرزانه انقلاب به شاعران نسبت به توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه اظهار داشت: سرود و شعر اگر همراه با تعهد و احساس مسوولیت باشد همانگونه که استاد سبزواری اینگونه بود، می تواند تاثیرات ماندگار و عمیقی در بین مردم و جوانان داشته و در هدایت جامعه موثر باشد لذا دولت در کنار سایر فعالیت های خود، توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد.

 

رییس دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم گفت: این دانشگاه از ظرفیت لازم برای تشکیل رشته‌های مرتبط با ادبیات انقلاب اسلامی و نیز ادبیات پایداری برخوردار است.

دکتر محمدعلی زنگنه اسدی افزود: با ایجاد این رشته‌ها شناخت شخصیت‌های انقلابی مانند حمید سبزواری و آشنایی با ژرفای فکری و عمق هنری آثار آنان موثر است.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم‌های نکوداشت شخصیت‌های انقلابی که به نظام اسلامی هویت بخشیده‌اند، آینده مطلوبی را از حیث فرهنگی برای کشور در منطقه و جهان  فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر اینکه فعالیت هایی از این حیث نوع کنشگری فرهنگی را در فضای سیاسی و اجتماعی کشور رقم خواهد زد، تصریح کرد: برپایی چنین نشست‌هایی می‌تواند زمینه ارتقاء سطح فرهنگی ایران زمین را در سپهر بین الملل فراهم کند.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت:  نقش سرود و سرودهای انقلاب اسلامی در ظهور و تثبیت انقلاب اسلامی بسیار موثر و تعیین کننده بوده است .

دکتر زنگنه اسدی گفت: ماموریت دانشگاه حکیم سبزواری با هسته های فناور فرهنگی به عنوان پیشران تعالی بخش و توسعه پایدار،این است که تاثیر گذاری لازم را در جامعه دانشگاهی و فرهنگ ملی ایفا کند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت: امیدواریم این دانشگاه با تأسیس دبیرخانه دائمی همایش سرود و سرودهای انقلاب اسلامی بتواند آینده مناسب و مطلوبی از حیث فرهنگی برای منطقه و جهان رقم بزند.

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم در مجلس نیز در بخشی از این همایش از ارائه پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ثبت روز شعر انقلاب برای زنده نگه داشتن بیشتر یاد و خاطره حمید سبزواری در تقویم فرهنگی کشور خبر داد.

وی همچنین زنده یاد سبزواری را دارای فهم دقیقی از هدف و مسیر حرکت جمهوری اسلامی دانست.

فرماندار سبزوار نیز در سخنرانی خود در این همایش گفت: شعرهای حمید سبزواری در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار است و انتشار آن در رسانه ملی و دیگر مراسم‌های انقلابی نشان از آن دارد که روح حماسی آن همچنان الهام بخش نسل‌های آتی است.

مهندس حسین ابراهیمی افزود: شعرهای فاخر سبزواری خود به عنوان یکی از شناسنامه‌های تاریخی انقلاب باقی خواهند ماند و از این نظر جایگاه والایی دارد.

در ادامه این مراسم با حضور معاون امور مجلس رئیس جمهور از دو محصول ارزشمند فرهنگی،ادبی و رسانه‌ای شامل لوح فشرده آثار شنیداری با صدای استاد حمید سبزواری و  کتاب سرود سرو آزادگی شامل گفتگوها، یادداشت های علمی و نوشتارها در پیوند با حمید سبزواری رونمایی شد.

حسینی: سرودهای مرحوم سبزواری الهام بخش و حرکت آفرین بود

در  این مراسم همچنین از سوی مسئولین دانشگاه حکیم سبزواری از اهتمام دکتر حسینی در حمایت و هدایت مفاخر فرهنگی کشور قدردانی شد.

معاون امور مجلس رییس‌جمهور همچنین از خانواده شهید سعید وحید از دانشجویان سبزواری که در عملیات کربلای ۵ و در سال ۶۵ به درجه رفیع شهادت نایل آمد، تجلیل نمود.

لازم به یادآوری است در ابتدای این مراسم دبیرخانه دایمی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی توسط معاون امور مجلس رییس جمهوری در دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح شد.

همچنین دکتر حسینی در بدو ورود به سبزوار با همراهی مسئولین شهری و دانشگاهی ضمن حضور در آرامگاه پدر شعر انقلاب به مقام ایشان ادای احترام کرد.