دانشگاه حکیم سبزواری در آبان ماه میزبان رویداد استارتاپ ویکندآب است، گفتگویی با دکتر قاسم ذوالفقاری عضو هیات علمی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی و دبیر استارتاپ ویکند آّب درخصوص این رویداد داشته ایم که در ادامه خواهید خواند.


 

استارتاپ ویکند آب؛ رویدادی با هدف حمایت از ایده‌های نوآورانه در زمینه‌ آب

 

 **سلام و عرض ادب. به عنوان ابتدای بحث، اگر بخواهیم مفهوم «استارت‌آپ» را برای کسی که اولین بار است با آن آشنا می‌شود توضیح دهیم، چه‌طور باید این کار را بکنیم؟

 

 در دنیای امروز کسب و کار، استارتاپ یکی از داغ‌ترین موضوع‌هایی است که همه درباره‌اش صحبت می‌کنند. مدیر عامل یکی از برترین استارتاپ‌های سال ۲۰۱۳ به نام Homejoy می گوید: استارتاپ شیوه‌ی مدرنی برای فکر کردن در دنیای تجارت است. اما مفهوم‌های ارایه شده برای استارتاپ به همین جا ختم نمی شوند. هر کارآفرین می تواند تعریف مخصوصی از استارتاپ ارایه دهد. استارتاپ تعریف مشخصی ندارد بلکه باید آن را به درستی درک کرد. فیس‌بوک، یوتیوب، علی‌بابا، بازار همگی استارتاپ‌های معروفی هستند. تا به حال فکر کرده‌اید که این استارتاپ‌ها با چه هدفی راه اندازی شده‌اند؟ بزرگ‌ترین هدف هر استارتاپ هر چند بسیار کوچک باشد، نوآوری است. نوآوری دو جنبه متفاوت دارد. زمانی که شما تکنولوژی موجود را وارد بازار‌های جدید می کنید نوآوری افقی اتفاق می افتاد. اما در استارتاپ، ما به دنبال نوآوری عمودی هستیم. ایجاد و تجاری سازی تکنولوژی جدیدی که قبلا وجود نداشته است. یادمان باشد که تکنولوژی در واقع برای راحت‌تر کردن زندگی انسان است. ما در استارتاپ‌ها به دنبال نوآوری‌ای هستیم که باری از دوش‌مان بردارد و زندگی را برای ما راحت‌تر کند.

تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر: استارت آپ یک کسب و کار جدید است.

تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا :

کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

 

 **همایش مورد بحث ما قرار است در زمینۀ استارت‌آپ چه کند؟

 

ما در حقیقت یک رویداد کارآفرینی (کسب و کارهای نوپا) تحت عنوان استارتاپ ویکند آّب را برگزار می کنیم. این رویداد پذیرای تمامی علاقه مندانی است که ایده ای در زمینه آب و تمام موضوعات وابسته به آن دارند. مخاطبین از هر سطحی (دانش آموزان، دانشجویان، استادان، محققان، ایده پردازان، کارشناسان صنایع، و …) می توانند به طور آزاد هر موضوعی (ایده) در رابطه با آب را ارایه نمایند. بنابراین در بخش عمومی (مدیریت-صنعت-کشاورزی) ارایه ایده آزاد است. همچنین یک بخش موضوع محور در رویداد وجود دارد. در این بخش باید شرکت کنندگان راجع به یکی از موضوعات اعلام شده که چالش های شهرستان سبزوار در حوزه آب هستند ایده ارائه نمایند. علاقه مندان با مراجعه به سایت می توانند جزئیات موضوعات را مشاهده نمایند.

جوایز ویژه، حمایت تخصصی و اجرایی، گواهینامه معتبر، و حمایت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه از جمله امتیازاتی است که در نوع خود بی نظیر است و برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است. بنابراین این استارتاپ به دنبال این است تا کارآفرینان را تا مرحله اجرای ایده خود یاری کند.

 **فرض بگیریم کسی که متن گفت‌وگوی ما را می‌خواند تصمیم گرفته وارد این حوزه شود و به صورت عملی در این همایش شرکت کند. مراحل کار به چه شکل است؟

 

 شرکت در استارتاپ به دو روش تیمی و انفرادی امکان پذیر است.

الف) تیمی: افرادی که ایده ای دارند و ایده آن ها متعلق به چند نفر است یا به شکل تیم هستند می توانند به صورت تیمی ایده خود را در رویداد ثبت کنند. کسانی که تیمی شرکت می کنند ایده های آن ها توسط مربیان (Mentor) به صورت غیر حضوری و یا در صورت تمایل حضوری مورد بحث و بررسی واقع می شود تا نقاط ضعف آن ها رفع گردد. این افراد از حمایت کامل مربیان رویداد و عوامل رویداد به صورت غیر حضوری و در صورت تمایل حضوری برخوردار هستند. تیم های صاحب ایده جهت تقویت ایده خود تلاش می کنند تا این که نهایتا در زمان برگزاری رویداد (۲۸ آبان) در رقابت اصلی شرکت نمایند. در رویداد اصلی تیم ها در مدت زمانی مشخص می بایستی ایده خود را ارائه نمایند.

ب) انفرادی: ایده ها این امکان را دارند که به شکل انفرادی نیز حضور پیدا کنند. این افراد باید ابتدا ایده خود را در سایت رویداد ثبت نمایند (ثبت نام ایده). هیات داوران ایده ها را مورد ارزیابی اولیه قرار خواهد داد (غربالگری). سپس طی یک فراخوان، افراد صاحب ایده در محل برگزاری استارتاپ (دانشگاه حکیم سبزواری) حضور خواهند یافت. در این جا مرحله پیش رویداد که خود یک اتفاق بی نظیر است آغاز می شود. در این مرحله پس از برگزاری چند کارگاه آموزشی افراد به ایده ها رای می دهند تا ۷ ایده برتر انتخاب شود. آن گاه افرادی که شامل ۷ ایده انتخابی نیستند در فرآیند تیم سازی شرکت کرده و به دلخواه به یکی از ایده های انتخاب شده ملحق می شوند. لذا ۷ ایده برتر از حالت انفرادی خارج شده و ۷ ایده تیمی شکل می گیرد که متعلق به افراد آن تیم است. در این جا استارتاپ ویکند شروع می شود و طی سه روز در یک رویداد آموزشی تجربی تیم ها تحت هدایت مربیان، قرار می گیرند. نهایتا این ایده ها در روز ۲۸ آبان ۹۸ همراه با ایده های شیوه تیمی (نوع اول) رقابت خواهند کرد. در رویداد اصلی این ایده ها در مدت زمانی مشخص می بایستی ایده خود را ارائه نمایند.

نکته قابل ذکر این است که تمام افرادی که ایده دارند و ایده ان ها مرتبط با آب است می توانند در این رویداد شرکت کنند. ممکن است فردی نگران آن باشد که ایده او در مرحله رای دادن توسط خود شرکت کنندگان رای نیاورد. نکته قابل تامل این است که این افراد می توانند به ایده هایی که رای آورده اند ملحق شوند و ایده فرد تبدیل به ایده تیم خواهد شد.

 

 **در مورد آشنایی خود شما با استارت‌آپ و انگیزۀ اصلی برگزارکنندگان این رویداد صحبت کنیم. در واقع چرا دانشگاه حکیم سبزواری میزبان آن شده است؟

 

بحران آب در ایران سلسله چالش‌ها و مشکلات ناشی از استفاده نادرست منابع آب است. ایران هم ‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده ‌است. تبدیل فاضلاب به تهدید و عدم تصفیه بخش قابل توجهی از آن، این بحران را شدید تر می کند. از نشانه‌های این بحران کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب، فرسایش خاک، گرد و غبار بیشتر، و … است.

دانشگاه حکیم سبزواری در راستای رسالت آموزشی، پژوهشی، و فرهنگ سازی مصرف آب و حرکت در جهت حل مشکلات مرتبط، در ۲۵ الی ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۸ استارت‌آپی را با محوریت مسئله‌ آب برگزار می‌کند. این رویداد با هدف حمایت از ایده‌های نوآورانه در زمینه‌ آب و به ‌منظور شکل‌دهی هسته‌های فناور به‌ صورت فراگیر و بین ‌رشته‌ای در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد. ثبت‌نام برای این رویداد ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ آغاز می شود و تا ۳۰ مهرماه ادامه دارد. اختتامیه رویداد بعد از ظهر ۲۸ آبان ۹۸ خواهد بود که صبح این روز ما میزبان همایش ملی همایش راهبردهای سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک هستیم.

 

 **سپاس، اگر نکتۀ خاصی باقی مانده در خدمت هستیم.

آدرس سایت رویداد (http://cnf.hsu.ac.ir/water)، پست الکترونیکی (startup.hakim@yahoo.com)، صفحه اینستاگرام (https://www.instagram.com/start_up_water)، و تلفن (۴۴۰۱۳۲۰۰-۰۵۱ (دبیرخانه)- پشتیبانی سایت (۰۹۱۵۷۱۴۶۵۰۱)) در اختیار علاقه مندان است. سپاس از فرصتی که در اختیار رویداد استارتاپ ویکند آب قرار داده شد. امیدواریم با مشارکت جمعی دانشگاهیان، دستگاه های اجرایی، و رسانه ها بتوانیم یک رویداد مفید و موثر در راستای کارآفرینی و جهت حل بخشی از مشکلات وسیع حوزه آب برگزار کنیم. از رسانه شما تشکر می کنیم و از تمامی رسانه ها می خواهیم در انتشار این رویداد جهت مشارکت حداکثری ما را یاری نمایند.

 

مصاحبه تصویری دبیر رویداد را اینجا ببینید