نخستین نگارخانۀ کتاب‌محور ایران، با عنوان «سکوت، زیر باران هنر» در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه حکیم سبزواری، افتتاح شد. آیین افتتاحیۀ این نگارخانه در تالار شهید چمران، با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه آغاز شد و سپس با حضور رئیس دانشگاه، دکتر محمّدعلی زنگنۀ اسدی و نیز معاون پژوهشی و فناوری، دکتر علی خوش‌سیما در کتابخانۀ مرکزی ادامه یافت.
این نگارخانه، در نخستین برنامۀ خود که به همت هنروستا «نخستین نگارخانۀ روستایی هنر ایران» برگزار می‌شد، از نظر موضوعی بر دهۀ امامت و ولایت (عید قربان تا عید غدیر) متمرکز است؛ به همین روی آثار به نمایش درآمده در این دهه، کتاب‌هایی است با موضوع امامت، ولایت، غدیر و قربان و نیز آثار هنری ارزندۀ خطاطی و نقاشی خط، از استادان ملّی و بین‌المللی خطاطی کشور، استاد محمّد مشقی، دکتر امید باغانی و استاد مسعود محبی‌فر.
در نشستی که برای افتتاحیۀ این نگارخانه برگزار شد، معاون پژوهشی و فناوری ضمن تشکر از دکتر علی صادقی منش، رئیس کتابخانۀ مرکزی، موزه و مرکز اسناد، به سبب ایده‌پردازی و تلاش برای اجرای این نگارخانه، گفت: «این نگارخانه فرصتی است برای دعوت به کتابخوانی در زیر سایه هنر. رهبری بارها تأکید کرده اند که«امروز کتابخوانى و علم‌آموزى نه تنها یک وظیفۀ‌ ملى، که یک واجب دینى است». این نگارخانه گذشته از آن که فرصتی برای آشنایی دانشجویان با استادان و هنرمندان بزرگ فراهم می کندیک دعوت است به کتابخوانی و تلاشی است برای به جای آوردن یک واجب دینی و وظیفه ملی؛ دانشجو در نگارخانه سکوت زیر باران هنر، با هنر پیوند بر قرار می کند و با آرامشی که از هنر می گیرد می‌تواند از بیش از صد و پانزده هزار جلد کتاب این کتابخانه بهره برد».
دکتر علی صادقی منش، رئیس کتابخانۀ مرکزی، موزه و مرکز اسناد دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست، ضمن قدردانی از همراهی معاونت محترم پژوهشی و فناوری و نیز کارمندان کتابخانۀ مرکزی در اجرای این ایده، از استادان مطرح خطاطی که در برپایی و برگزاری این نگارخانه همراه بودند قدردانی کرد. او در بخشی از سخن خود به گذار از شتابزدگی در عصر اصالت سرعت اشاره کرد و گفت: «یکایک استادان و دوستانی که اکنون این‌جا هستند، عاشق کتاب و هنر هستند و در عصر شتابزدگی و اصالت سرعت، درنگ و آهستگی و تفکر را انتخاب کرده‌اند.بزرگترین چالش این قرن شتابزدگی و عجله است. ما مدام در حال گذشتن از کنار سرمایه‌های فرهنگی و علمی خودمان هستیم. از کنار آن‌چه شکوهمند است با سرعت می‌گذریم: از کنار شکوه فرهنگ خودمان، از کنار شکوه هویت خودمان و حتی شکوه ۱۲۰ هزار جلد کتابی که در همین کتابخانه در دسترس ماست می‌گذریم! و فلسفۀ نگارخانۀ کتاب‌محور همین بود؛ دعوت به درنگ برای کتابخوانی، در قرن شتابزدگی و عجله؛ این نگارخانه، کوششی است برای دعوت به سکوت، اندیشیدن و خواندن، به یاری هنر! هنر آشوب به پا می‌کند تا شما را به درنگ وا دارد! هنر به انسان عجول و شتابزده، حیرت، هدیه می کند تا بایستد و در سکوت، به آن چه هست، به جهان با تمام عظمتش بنگرد و نگارخانه سکوت زیر باران هنر به همین دلیل پدید آمد».
در نهایت نمایشگاه شورِ نی میان دو عید، با همراهی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری، دکتر محمدعلی زنگنۀ اسدی و رئیس دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دکتر احمد خواجه‌ایم افتتاح شد. دکتر محمّدعلی زنگنۀ اسدی، ضمن قدردانی از برپاکنندگان این نگارخانه، بر ضرورت حمایت از هنرمندان ملّی و بین‌المللی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود تأکید کرد. دکتر احمد خواجه‌ایم نیز برگزاری این رویدادها را در رونق‌بخشی به کتابخوانی بسیار مؤثر و سودمند دانست و بر حمایت هر چه بیشتر از کتابخانه جهت پویاسازی هر چه بیشتر آن تأکید کرد.


نگارخانۀ کتاب‌محور سکوت زیر باران هنر، طبق تفاهم‌نامۀ کتابخانۀ مرکزی دانشگاه حکیم سبزواری، با شرکت هنروستا «شرکت مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری»، قرار است با مدیریت این شرکت در طی سال تحصیلی، به صورت مناسبتی فعال باشد و هم‌زمان با معرفی کتاب، آثار هنری هنرمندان ملّی و بین‌المللی را به نمایش بگذارد.