رئیس مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی و مطالعات اجتماعی، دانشگاه حکیم سبزواری از ارتقاء نشریه “مطالعات جغرافیایی مناطق خشک به رتبه ” الف” و نمایه سازی های بین المللی این نشریه خبر داد.

دکتر مهدی زارعی با اعلام این خبر گفت: فصلنامه «مطالعات جغرافیایی مناطق خشک» وابسته به مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی و مطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری با بیش از یک دهه فعالیت، در ارزیابی سال ۱۴۰۲، از رتبه “ب” به رتبه “الف” ارتقا یافت.

وی افزود:  امروز این نشریه در کنار دیگر فعّالیّت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی و مطالعات اجتماعی، می‌تواند به عنوان یک نشریّه ی پیشرو در زمینه ی مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، مستحکم تر از قبل، در فضای علمی کشور و در سطح بین الملل، ظاهر شود.

رئیس مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی و مطالعات اجتماعی، دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت: از عوامل موثر در کسب این ارتقاء می توان به پذیرش مقالات، تنها در حوزه ی تخصّصی، انتشار منظّم و به موقع مقالات، به روز رسانی، پاسخ گویی تمام وقت و پشتیبانی مداوم سامانه ی نشریّه، دعوت از استادان مجرّب و برتر کشور در امر داوری مقالات و در نتیجه، بهبود سطح کیفی مقالات، اهتمام به کسب اعتماد صاحبان مقالات، اعمال استانداردهای بین‌المللی در جهت نمایه‌سازی‌های تخصصی بین المللی، تخصّص گرایی و همّت عالی مسئولان نشریّه در تمام سطوح، حمایت‌ بی دریغ حوزه ی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بهبود و ارتقاء پلتفرم جدید و کاربرپسند نشریه که منجر به افزایش چشمگیر تعداد کاربران و خوانندگان گردید، دانلود چشمگیر مقالات نشریّه توسّط محقّقین، جامعه‌ی علمی و مخاطبان نشریّه در سطح ملّی، تاثیر شگرف راهنمایی ها و نظارت عالی و مسئولانه ی حوزه ی نظارت و ارزیابی نشریات در وزارت علوم، تحقیقات و فنّآوری در بهبود کیفیّت نشریه  و ارتقا به چارک Q2 در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که منعکس‌کننده ی افزایش نقل‌قول‌ها و ارتباط مطالعاتی است که در آن منتشر می گردد.

وی افزود: همچنین، امروز شاهد نمایه‌سازی “نشریه مطالعات جغرافیایی مناطق خشک” در فهرست نشریات با دسترسی آزاد (DOAJ) – پایگاه تخصصیبین المللی CABI و – پایگاه EuroPub می باشیم. در مجموع این عملکرد، رویدادها و رفتارهای علمی و تخصّصی، سبب موفقیّت و کسب “رتبه الف” در ارزیابی کمیسیون عالی نشریات علمی وزارت عتف گردیده، که به طور قطع، گواهی بر نفوذ روزافزون این نشریه و ارتقاء کیفیت مقالاتی است که منتشر می‌کند. به دیگر بیان باید اذعان داشت، این نمایه‌سازی‌های بهبود یافته، فقط یک گزارش آماری نیست، بلکه پاسخی است روشن به کار خستگی‌ناپذیر محقّقان ارجمندی که به “نشریه مطالعات جغرافیایی مناطق خشک” اعتماد نموده‌ و ما را در ارتقاء آن یاری فرمودند.

دکتر زارعی اظهار داشت: با نگاهی به آینده، این مجلّه، اهداف بلندتری را در نظر گرفته است. برنامه‌هایی برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در حال انجام است که امید می‌رود نمایه‌سازی نشریه در پایگاه استنادی Scopus نیز محقّق گردد. نشریّه ی علمی – پژوهشی مطالعات مناطق خشک امیدوار است، در ادامه ی مسیر، در تحقّق رسالت علمی و پژوهشی خود، به لطف پروردگار بزرگ و حمایت عالی محقّقین، بتواند عامل موثری برای خدمت به جامعه علمی و اجرایی کشور باشد. ان شاءالله تعالی.