بی شک گروه های آموزشی در دانشگاه ها نقش محوری در ارتقای کیفیت  علمی و پژوهشی تحقق اهداف آموزش عالی دارند.دانشگاه حکیم سبزواری نیز به عنوان یکی از قطب های علمی-آموزشی شمال شرق کشور در حال حاضر دارای ۳۳ گروه آموزشی و با داشتن  امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اعضای هیات علمی برجسته، توانسته است نیازهای کشور و بویژه منطقه را در زمینه تریبت نیروهای متخصص برطرف سازد.

باتوجه به اینکه گروه های آموزشی در تدوین و استقرار و اشاعه اهداف راهبردی دانشگاه نقش محوری را ایفا می کند، روابط عمومی دانشگاه نظر به رسالتی که در رصد و انعکاس فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه بر عهده دارد بنا دارد در سلسله گزارش هایی به بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه بپردازد که در هشتمین گزارش به سراغ  دکتر مهدی وطن دوست مدیرگروه زیست شناسی رفتیم و  عملکرد یکساله  این گروه را در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت و …  بررسی کردیم  که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد.

معرفی گروه

گروه زیست‌شناسی دانشگاه حکیم سبزواری از سال ۱۳۷۵ با پذیرش دانشجوی زیست شناسی در مقطع کارشناسی (گرایش دبیری زیست شناسی عمومی) کار آموزشی خود را شروع نمود. معمولاً هر سال تحصیلی به طور متوسط ۳۵ نفر دانشجوی نوبت دوم (شبانه) در مهر ماه، و ۳۵ دانشجوی روزانه در بهمن ماه همان سال پذیرش می شوند.

هم اکنون پذیرش دانشجو در گرایشهای زیر انجام می شود:

۱- کارشناسی زیست‌شناسی عمومی
۲- کارشناسی بیوشیمی
۳- کارشناسی ارشد بیوشیمی
۴- کارشناسی ارشد سلولی و ملکولی
۵- کارشناسی ارشد سیستماتیک جانوری

گروه زیست‌شناسی در حال حاضر دارای ۱۳ عضو هیات علمی تمام وقت و یک کارشناس آزمایشگاه رسمی می باشد. سایت رسمی گروه نیز به ادرس https://www.hsu.ac.ir/bio/ می باشد.

با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، تعداد و سرانه مقالات گروه آموزشی خود را در طی سال تحصیلی گذشته عنوان کنید؟

تعداد مقالات گروه آموزشی زیست در سال گذشته بالغ بر ۳۵ مقاله در کنفرانس های بین المللی و ۳۰ مقاله ISI، ISC و علمی پژوهشی بوده است که غالب انها در مجلات Q1 و Q2 و با همکاری دانشگاههای خارج از کشور به چاپ رسیده است. همچنین چاپ کتاب فرهنگ زیست شناسی گیاهی توسط دکتر محمدرضا واعظی و کتاب زیست شناسی سلولی توسط دکتر جعفر وطن دوست از فعالیت های پژوهشی دیگر این گروه بوده است.

از دیگر فعالیت های گروه در سال گذشته، برگزاری کارگاههای متعدد به شرح ذیل بوده است.

 ۶ دوره کارگاه کلونینگ و مهندسی ژنتیک توسط دکتر وطن دوست

کارگاه سیستم بیولوژی توسط دکتر کهن

کارگاه اشنایی با صفحات شخصی استادان توسط دکتر واعظی

کارگاه مدلینگ پروتئین توسط دکتر خیرابادی

کارگاه عکاسی در زیست شناسی توسط دکتر مومنی مقدم – در مرحله ثبت نام

کارگاه Real Time PCR توسط دکتر مومنی مقدم – در مرحله ثبت نام

در سال تحصیلی گذشته چه تعداد قبولی در آزمون ارشد و دکتری در گروه شما ثبت شده است؟

تعداد ۸ دانشجوی ارشد سال گذشته از گروه زیست در سایر دانشگاه پذیرفته شده اند. همچنین این گروه از ابتدای شکل گیری موفق به فارغ التحصیل نمودن ۵ دوره دانشجوی کارشناسی ارشد بیوشیمی، ۲ دوره علوم جانوری و سلولی-مولکولی. شده است. بدیهی است این مهم به دلیل حضور اساتید بسیار توانمند و مجرب درگروه  شیمی میسر شده است.

 تعداد اساتید گروه را اعم از دانشیار، استادیار و … بیان کنید؟

حضور تمام وقت سیزده عضو هیئت علمی تمام وقت دارای مدرکPhDدر گروه زیست که این تعداد شامل حضور تمام وقت دو نفر دانشیار و یازده نفر استادیار است.

امکانات آموزشی وپژوهشی گروه را شرح دهید؟

وجود ۲ مرکز تحقیقات زیست فن اوری و گیاهان دارویی، پنج آزمایشگاه تحقیقاتی، ۴ آزمایشگاه آموزشی و ۴ کلاس آموزشی.  در این آزمایشگاهها تجهیزاتی از قبیل PCR معمولی و گرادیانت،ژل نگار،دستگاههای الکتروفورز، سانتریفیوز، HPLC، اسپکتروفتومتر، کروماتوگرافیو …جهت انجام فعالیتهای مولکولی و بیوشیمی وجود دارد. جهت انجام امور کشت سلول، یک فضا از سایر فضاهای دیگر جدا شده و استریل گشتهاست. تجهیزات، امکانات و دستگاههای موجود در این فضا شامل انکوباتور CO2، هود لامینار، سانتریفیوژ، یخچال/فریزر °C20-، میکروسکوپ فلورسانس، فاز کنتراست و تداخلی-افتراقی (OLYMPUS)- میکروسکوپ Invert و بن ماری و … می‌باشد. همچنین کلیه بخشهای آزمایشگاه دارای تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی (کپسول آتش نشانی, دوش, چشم شوی و جعبه کمکهای اولیه) برای استفاده در موارد ضروری می‌باشد.

تعاملات بین المللی که در سال گذشته در گروه داشتید را بیان کنید؟

 فرصت کوتاه مدت تحقیقاتیدکتر جعفر وطن دوست به کشور هلند

انعقاد اولین قرارداد پروژه تحقیقاتی بین المللی ICRP شمال شرق کشور و دانشگاه حکیم سبزواری توسط دکتر جعفر وطن دوست با مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند

https://www.hsu.ac.ir/bio/2016/03/07/vatan-proj1/

انجام پروژه ی مشترک تحقیقاتی دکتر اسکندر رستگار با دانشگاه هایدلبرگ آلمان

http://news.hsu.ac.ir/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/1645239

پروژه های ارتباط با صنعت گروه شما در سال گذشته چگونه بوده است؟

اجرای ۲ طرح داخل دانشگاه، ۲ طرح خارج از دانشگاه، ۳ طرح ملی، ۲ طرح بین المللی و جذب ۳ دانشجوی دکتری جهت انجام فرصت مطالعاتی از جمله پروژه های مهم اعضا گروه زیست در سال گذشته بوده است

روند رشد دانشگاه ( در تمامی حوزه ها، پژوهشی، آموزشی، ارتباط با صنعت و ..) را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

دانشگاه حکیم سبزواری در سالهای اخیر روند رو به رشد قابل توجهی را به ویژه در حوزه پژوهشی و ارتباط صنعتی داشته است که در بخش پژوهشی عملکرد گروه زیست بسیار قابل توجه بوده است.

 

سخن پایانی

گروه زیست شناسی یک گروه پویا و پیشرو در توسعه علمی دانشگاه بوده و هست. در سالهای گذشته مدیران سابق فعالیت های زیادی در راستای ارتقای این مهم انجام داده اند که صمیمانه از زحمات انها تشکر و قدردانی می کنم. در یک سال فعالیت بنده نیز تحرک و پویایی و انسجام بخشیدن به بخش های مختلف در دستور کار قرار گرفت و فعالیت های زیادی از جمله موارد ذیل صورت گرفت.

راه اندازی سایت گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری

راه اندازی کانال اساتید، دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان کارشناسی گروه بصورت مجزا

راه اندازی اتاق حیوانات با کمک همکاران گروه

برگزاری مانور ایمنی و سلامت در آزمایشگاه تحقیقات

تنظیم جدول مواد شیمیایی موجود در انبار و کنترل میزان استفاده کردن دانشجویان و اعضای هیئت علمی

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی برای حل مشکلاتشان

ایجاد فضایی برای دانشجویان ارشد جهت انجام فعالیت های روزمره خود

ایمن و ایزوله کردن اتاق الکتروفورز

نظارت دقیق بر ورود و خروج افراد به آزمایشگاه تحقیقاتی با نصب سیستم حضور و غیاب

برگزاری کارگاههای متعدد برای دانشجویان داخل و خارج دانشگاه

برگزاری کارگاهها برای اساتید گروه

فعال کردن انجمن های علمی

ملزم کردن دانشجویان به تکمیل چارت جهت نظم بخشیدن به برگزاری کلاس ها

تهیه چارت های اداری جهت سهولت انجام امور اداری برای دانشجویان

گروه بندی گرایش های مختلف زیست شناسی در سطح کارشناسی ارشد و تعیین کمیته های علمی مختلف

نظم بخشیدن و تعیین زمانبندی مراحل مختلف تعیین استاد راهنما تا دفاع برای دانشجویان ارشد

نظم بخشیدن به خرید دستگاهها و مواد در گروه