بی شک گروه های آموزشی در دانشگاه ها نقش محوری در ارتقای کیفیت  علمی و پژوهشی تحقق اهداف آموزش عالی دارند.دانشگاه حکیم سبزواری نیز به عنوان یکی از قطب های علمی-آموزشی شمال شرق کشور در حال حاضر دارای ۳۳ گروه آموزشی و با داشتن  امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اعضای هیات علمی برجسته، توانسته است نیازهای کشور و بویژه منطقه را در زمینه تریبت نیروهای متخصص برطرف سازد.

باتوجه به اینکه گروه های آموزشی در تدوین و استقرار و اشاعه اهداف راهبردی دانشگاه نقش محوری را ایفا می کند، روابط عمومی دانشگاه نظر به رسالتی که در رصد و انعکاس فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه بر عهده دارد بنا دارد در سلسله گزارش هایی به بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه بپردازد که در ششمین گزارش به سراغ  دکتر مهدی صمدی بی نیازی مدیر گروه برق دانشگاه رفتیم و  عملکرد یکساله  این گروه را در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت و …  بررسی کردیم  که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد.

samadi

۱- با سلام و تشکر از شما، لطفا تعداد اساتید گروه را اعم از دانشیار، استادیار را بیان فرمایید؟

با عرض سلام و تشکر از واحد روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، گروه برق در حال حاضر دارای ۱۱ استادیار در گرایشهای مختلف برق شامل الکترونیک، قدرت، کنترل و مخابرات می باشد.

۲- تعداد و سرانه مقالات گروه آموزشی خود را در طی سال تحصیلی گذشته عنوان کنید؟

تعداد مقالات گروه مهندسی برق در سال تحصیلی گذشته به شرح زیر می باشد:

  • چاپ ۳۵ مقاله در نشریات علمی پژوهشی داخلی و خارجی{شامل ۱۳ مقاله ISI} ( سرانه ۳٫۱۸ مقاله به ازای هر عضو هیات علمی)
  • ارائه ۱۸ مقاله در همایش های ملی و بین المللی (سرانه ۱٫۶۳ مقاله به ازای هر عضو هیات علمی)
  • سرانه کل مقالات: ۴٫۸۱ مقاله به ازای هر عضو هیات علمی.

۳- تعداد ارتباطات بین المللی و فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی که در سال گذشته در گروه داشتید را بیان کنید؟

در طی یک سال گذشته هیچ کدام از همکاران گروه مهندسی برق از  فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی استفاده ننموده اند.

۴- پروژه های ارتباط با صنعت گروه خود را نام ببرید؟

اعضای هیات علمی گروه برق ارتباطات خوبی با صنایع مختلف دارند، که در این راستا سه طرح ارتباط با صنعت با محوریت دانشگاه حکیم در یک سال گذشته به اتمام رسیده است.ضمنا همکاری اساتید در بخشهایی از دو طرح پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد با صنعت نیز از موارد قابل ذکر می باشد. همچنین دو نفر از اساتید گروه در سال گذشتهبا راه اندازی شرکتی تخصصی در زمینه اتوماسیون، تله متری و کنترل و پایش از راه دور بخشهای مختلف کشاورزی و ساخت سیستم اتوماسیون مرغداری،مشغول به فعالیت در مرکز رشد دانشگاه بعنوان یکی از واحدهای فناور مستقر می باشند. با توجه به سابقه خوب و نتایج مناسب پروژه های گذشته، انشالله شاهد افزایش پروژه های ارتباط با صنعت گروه برق در سال پیش رو خواهیم بود.

۵- در سال تحصیلی گذشته چه تعداد قبولی در آزمون ارشد و دکتری در گروه شما ثبت شده است؟

در سال قبل دو نفر از دانشجویان ارشد موفق به قبولی در آزمون دکترا شده اند و اکنون مشغول به تحصیل در دانشگاه فردوسی و دانشگاه سمنان می باشند.همچنین در سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان کارشناسی مهندسی برق در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های معتبردولتی پذیرفته شده اند که بعنوان نمونه تعداد ۵ نفر در گرایشهای قدرت، کنترل و مخابرات در مقطع ارشد دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل می باشند.

۶- امکانات آموزشی و پژوهشی گروه را شرح دهید؟

گروه مهندسی برق به لحاظ تجهیزات آزمایشگاهی از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است و دارای ۹ فضای فیزیکی مستقل جهت برگزاری آزمایشگاه ها و کارگاه های تخصصی خود می باشد که شامل آزمایشگاههای الکترونیک، سیستمهای دیجیتال، ماشینهای الکتریکی، میکروپروسسور و… می باشد. یکی از این فضاها اتاق پروژه است که محیط مناسبی برای فعالیتهای دانشجویان کارشناسی در طول هفته می باشد. همچنین در طول یک سال گذشته، آزمایشگاه پژوهشی دانشجویان ارشد راه اندازی و تجهیز شده است؛ که همین جا از زحمات و پیگیری های آقای دکتر حاجی آبادی مسئول محترم این آزمایشگاه و ریاست محترم دانشکده جناب دکتربقایی نژاد و سایر مسئولین محترم که در جهت تجهیز این آزمایشگاه مساعدت فراوان داشته اند تشکر می نمایم.

 البته از لحاظ تعداد کلاس آموزشی، گروه برق به شدت با کمبود مواجه است. بعنوان مثال در نیمسال جاری برای تعداد ۳۳۰ دانشجوی کارشناسی و ۶۰ دانشجوی ارشد مهندسی برق، تعداد ۱۲۱ گروه درسیارائه شده است که شامل ۳۰ گروه دروس سرویسی از دانشکده های دیگر، ۳۵ گروه دروس تخصصی کارشناسی، ۴۳ گروه آزمایشگاه و ۱۳ گروه دروس ارشد می باشد. این در حالی است که تعداد کلاسهای بزرگ دانشکده (برای هر سه رشته برق، مکاترونیک و کامپیوتر) فقط چهار کلاس بوده و علیرغم توزیع دروس از شنبه تا چهارشنبه و در ساعات صبح و عصر، برنامه ریزی کلاسها به سختی انجام می شود. شایان ذکر است علیرغم این محدودیت کلاسی شدید، همچنان تعدادی از دروس سرویسی در دانشکده مهندسی برق  برگزار می شود. لذا در همین جا از مسئولین محترم خواهشمندم در زمینه برگزاری کلاسهای دروس سرویسیهر دانشکده در همان دانشکده مساعدت بیشتری بعمل آورند.

۷- روند رشد دانشگاه ( در تمامی حوزه ها، پژوهشی ، آموزشی ، ارتباط با صنعتو…) را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه رشد دانشگاه در زمینه های مختلف در سال‌های اخیر چشم‌گیر بوده است. انتظار می رود با ادامه همین روند و تلاش کلیه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان، دانشگاه در سال آینده به جایگاه بهتری برسد. البته، توسعه پایدار و بهبود شاخصهای ارزیابی کمی و کیفی، نیاز به توجه متوازن به همه حوزه های مرتبط با دانشگاه شامل آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت، و نیز مقوله فرهنگ و ارتباط با جامعه دارد.

۸- سخن پایانی

یکی دیگر از فعالیتهای قابل ذکر در سال گذشته، برگزاری ۱۰ سمینار علمی تخصصی در دانشکده با محوریت آشنایی و ارتباط دانشجویان با صنعت بوده است. تعدادی از این سمینارها توسط اساتید محترم گروه و تعدادی با همکاری مدیران صنعتی برگزار شده است. خوشبختانه دانشجویان استقبال خوبی از این همایشها  داشته اند و باعث ایجاد امید و انگیزه بیشتر در دانشجویان شده است. همچنین برگزاری جشنواره پروژه های دانشجویی در پایان هر نیمسال با همت انجمن علمی برق و اساتید محترم بخصوص جناب دکتر حاجی آبادی، علاوه بر کمک به دانشجویان برای ورود به حوزه ساخت و تجاری سازی، باعث ایجاد نشاط بیشتر در دانشجویان شده است.

در پایان از همه همکاران گرامی ام در گروه برق صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم و برای آنها و سایر همکاران عزیزدانشگاه، آرزوی توفیقات روز افزون را دارم.