به همّت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه حکیم سبزواری و دبیرخانه « چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثر فارسی» و با همکاری و میزبانی مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه آزاداسلامی واحدمشهد، دو پیش نشست علمی- پژوهشی درروزچهارشنبه ۱۸ مهر۱۴۰۳ به ترتیب درساعت های ۹تا۱۱ و ۱۲تا۱۴ در مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه آزاداسلامی واحدمشهد با حضور شماری از پژوهشگران، دانش پژوهان، دانشجویان، بیهقی پژوهان و نثر پژوهان برگزارشد.
درنشست نخست باعنوان «درنگی برنیم قرن بیهقی پژوهی»( ۱۳۴۹-۱۴۰۳) که در مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و دبیری آن را دکتر حامدمهراد، عضو خردسرای فردوسی برعهده داشت، دکتر فاطمه محروق، رییس این مرکز، ضمن خیرمقدم به حاضران، برگزاری این پیش نشست را گامی زیبا و علمی در پیوند مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد و کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه حکیم سبزواری دانست.

دکتر محمد جعفر یاحقی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که در سفرتاجیکستان به سرمی برد در پیامی، به مجلس بزرگداشت ابوالفضل بیهقی درشهریور ۱۳۴۹ پرداخت و کتاب یادنامه بیهقی را اثری فاخر برآمده ازاین مجلس دانست. سخنران بعدی این نشست، استادمهدی سیدی، بیهقی پژوه و مصحح تاریخ بیهقی، بود که درسخنرانی خود با عنوان« بیهقی پژوهی، راه ناتمام» به فرایند تصحیح تاریخ بیهقی و ضرورت پرداختن به بیهقی پژوهی در آینده پرداخت. دکتر مهیار علوی مقدّم، دبیر همایش و عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری، به کارنامه بیهقی پژوهی درسیزده دوره برگزاری همایش های ملی و بین المللی از۱۳۸۶ تا ۱۴۰۳ پرداخت و بانگاهی آسیب شناختی، توجه به مطالعات میان رشته ای نثر فارسی، بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی و بازشناخت جایگاه نثر فارسی ر ااز جمله موضوعات همایش های بزرگداشت درسال های اخیر دانست. سخنران بعدی، دکتر سلمان ساکت، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به اهمیت تاریخ بیهق درشناخت بهتر تاریخ بیهقی پرداخت و یکی از منابع بیهقی پژوهی، را این کتاب جغرافیایی همولایتی خود برشمرد و آسیب شناسی برگزاری همایش ها را ضروری دانست. سخنران بعدی، دکتر محمود رضا سلیمانی، مدیر موزه های دانشگاه حکیم سبزواری بود که در سخنان خود به « تاریخ موزه بیهقی » پرداخت و برپایی موزه های نثرفارسی را گامی استوار در حفظ و نگهداری از گنجینه های ادب فارسی و شناخت فرهنگ دانست. آخرین سخنران این نشست، دکترعلی صادقی منش، رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه حکیم سبزواری، پیرامون نقش و تاثیر موزه داری درمراکز آموزشی به مثابه مکانی برای آموزش دانشجویان سخن راند و موزه نثر فارسی دانشگاه حکیم سبزواری را نخستین نمونه از این نوع دانست.
دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد، میزبان نشست دوم باعنوان « بازشناخت جایگاه ابوالفضل بیهقی»( پدرنثر فارسی) بود. دکتر رضا اشرف زاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد به ضرورت پرداختن به جایگاه نثر فارسی پرداخت و تاریخ بیهقی را کتابی مهم در عرصه سبک ادبی دانست. دکتر مهیار علوی مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری به این نکته اشاره کرد که به چه اعتبار تاریخ بیهقی یک متن ادبی شمرده می شود. او سه دلیل دبیربودن ابوالفضل بیهقی، بلاغت درتاریخ بیهقی و کاربرد آرایه های شاعرانه را برشمرد. سخنران بعدی این نشست، دکتر بتول فخراسلام، عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد بود که به بررسی مقوله امنیت در تاریخ بیهقی با رویکرد به مکتب کپنهاگ پرداخت و این کتاب را از این دریچه مورد بررسی قرار داد. دکتر محمود رضا سلیمانی، مدیر موزه های دانشگاه حکیم سبزواری، سخنران بعدی این نشست در سخنانی کوتاه با عنوان «روایتی دیگر از بیهقی» کتاب تاریخ بیهقی را دارای ظرفیت های بالا ی بررسی از حیث هنرهای گوناگون از جمله نگارگری دانست. سخنران بعدی، دکترعلی صادقی منش، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری، در سخنان خود، تاریخ بیهقی را به مثابه سرمایه ای نمادین کاوید و نظرات پیر بوردیو درزمینه سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و نمادین را زمینه مطالعاتی مناسبی پیرامون تاریخ بیهقی دانست. دکتر زکیه رجبی، مدرّس دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد، آخرین سخنران این نشست بود که به نشانه شناسی فرهنگی لباس و پوشاک عصر غزنویان پرداخت و تصویرگری بیهقی از لباس و پوشاک را در تاریخ خود از حیث نشانه شناسی فرهنگی دقیق و معنادار دانست. خانم سمیه اکبری، دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی این دانشگاه، دبیری این نشست را برعهده داشت.