پژوهشگران گروه زیست شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه حکیم سبزواری موفق به کشف و ثبت گونه جدید یک حشره در دنیای علم حشره شناسی شدند.

دکتر علیرضا کیخسروی عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری و سرپرست این پژوهش در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: نام گونه جدید معرفی شده Electogena sartorii است که برای نخستین بار در دنیا توسط پژوهشگران ایرانی توصیف و به ثبت رسید.

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزوای با اشاره به اینکه گونه جدید معرفی شده بومی مناطق شمالی ایران است، اظهار داشت: لارو تعداد قابل توجهی از حشرات، آبزی هستند و دوره لاروی خود را در آب می گذرانند  که به این گروه کف زیان نیز می گویند، این لاروها در ارزیابی کیفیت آب بسیار حائز اهمیت می باشند. از طرف دیگر حضور این لاروها برای ایجاد یک اکوسیستم پایدار آب شیرین بسیار حیاتی هستند و در چرخه های غذایی رودخانه ها یا همان آب شیرین از عناصر کلیدی به شمار می آیند.

دکتر کیخسروی با اشاره به اینکه پژوهش مذکور حاصل فعالیت های ۸ ساله ام در دانشگاه حکیم سبزواری است، گفت: این پژوهش با همکاری دکتر رستگار و همچنین دانشجوی ارشد بنده خانم مینا موذن انجام شده و نتایج آن در مجله Zootaxa که از مجلات کلاسیک و خوب حوزه جانورشناسی می باشد به چاپ رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد:  با توجه به آنکه تخصص بنده تکامل سخت پوستان به خصوص در حوزه آب شیرین بود، از ابتدای ورود به دانشگاه اندکی مسیر تحقیقاتی خودم را تغییر دادم و به روی گروهی از این کف زیان که نیم روزه ها نام دارند شروع کردم.

 این محقق ادامه داد: البته مقالات دیگری نیز در حال حاضر در مجلات مختلف در حال داوری است و ۳ دانشجو ارشد دیگر در حال کار کردن به روی این گروه بزرگ می باشند، اخیرا نیز با جناب دکتر ملوندی هیات علمی گروه محیط زیست زمینه های همکاری خوبی را در همین راستا شروع کرده ایم.

دکتر کیخسروی اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم از صندوق حمایت از پژوهشگران جوان یک پروژه تحقیقاتی به مبلغ ۲۵ میلیون تومان و همچنین گرنت تحقیقاتی بین المللی به مبلغ ۳۵۰ دلار جهت خرید تجهیزات تحقیقاتی دریافت کنیم.

لینک دسترسی به مقاله

https://www.biotaxa.org/Zootaxa/article/view/zootaxa.5026.4.6