شورای سیاستگذاری مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری با حضور دکتر میرزایی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و  معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر اسدی زنگنه، رئیس دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به حاضران و اظهار خوشحالی از برگزاری این نشست با تاکید بر اینکه نسل جدید دانشگاه ها، نسلی آمیخته با فناوری است، اظهار امیدواری کرد خروجی این جلسه زمینه شکوفایی  و بالندگی واحدهای فناور مرکز رشد و پیشرفت فرایند راه اندازی پردیس علم و فناوری دانشگاه را رقم بزند.

در ادامه دکتر مسعود میرزایی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با تاکید بر ایجاد فرهنگ خودباوری در بین جوانان گفت: تمرین و مشق بومی سازی پژوهش ها و فرایندها نیاز حال حاضر کشور است.

دکتر میرزایی افزود: آیزنهاور، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، در سال ۱۹۵۶ موسسه‌ای به نام دارپا در حوزه پژوهش‌های پیشرفته دفاعی را تاسیس کرد. در این کنار شهید مهندس فخری‌زاده این مهم را تحت عنوان سپند(سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی) و آوا(اندیشه و استانداردسازی) در ایران بومی‌سازی کرده است. بنابراین اهمیت خودباوری و انگیزه بر کسی پوشیده نیست.

دکتر میرزایی با تاکید بر پشتیبانی پارک علم وفناروی از ایجاد پردیس علم و فناوری و راه اندازی پارک علم و فناوری در سبزوار از مسئولین دانشگاه درخواست کرد به تکمیل کاربرگ ها بپردازند و تدوین طرح جامع عمرانی پردیس را آغاز کنند.

وی همچنین توسعه ساخت و سازهای شرکت ها از طریق واگذاری اراضی و گسترش ارتباطات دانشگاه با بخش خصوصی در این مهم را ضرروی برشمرد.

مهندس ابراهیمی معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در این نشست با  اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۱ به نام اقتصاد دانش بنیان، اشتغال آفرین توسط رهبر معظم انقلاب ، اظهار داشت: حرکت به‌سمت اقتصاد دانش‌بنیان؛ مطالبه مهم رهبر انقلاب است و بدون شک اصلی ترین پایگاه ظهور و بروز اقتصاد دانش بنیان پارک های علم و فناوری و مراکز رشد است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در ادامه با تاکید بر لزوم صنعتی سازی ایده هایی که توسط فرهیختگان ارائه می شود، اظهار داشت: ظرفیت های بسیاری در شهرستان وجود دارد و راه اندازی پارک علم و فناوری نیاز امروز شهرستان سبزوار است.

مهندس ابراهیمی با اشاره به اینکه در دیار سربداران ظرفیت‌های معطل مانده بسیاری داریم، گفت: باید با کار عملیاتی و اجرایی، کارخانجات فعال شهرستان را پویاترکنیم، از طرفی با شناسایی مشکلات و موانعی که سد راه تولید داخلی شده اند و برنامه ریزی در راستای رفع آنها، کارخانجات نیمه فعال را با حداقل ها فعال کنیم و کارخانجات غیرفعال را به چرخه تولید برگردانیم .

دکتر رضایی مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد مرکز و برنامه‌های توسعه ای این مرکز بر لزوم تشکیل ستاد توسعه فناوری نوآوری شهرستان با محوریت مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری تاکید کرد.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۷ شرکت دانش بنیان و واحدفناور در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری مستقر هستند، گفت:  ۱۱۰ نیروی انسانی  در این شرکت ها مشغول فعالیت هستند و در سال ۱۴۰۰ این شرکت ها حدود ۸ میلیارد تومان فروش محصول داشته اند.

وی در ادامه با تشریح اهم اقدامات انجام شده در مرکز رشد دانشگاه طی چندماهه اخیر، اطهار داشت: تقویت حوزه فناوری با عضویت مدیر مرکز رشد در شورای دانشگاه، شورای پژوهشی دانشگاه و شورای مدیران پژوهشی، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های فناوران در حاشیه بازدید وزیر محترم، اختصاص فضای کارگاهی به فناوران، اختصاص فضا به مرکز رشد فناوری های نرم، جذب حمایت مالی از معاونت فناوری وزارت، حمایت‌های مالی،آموزشی و مشاوره معنوی و مالی توسط مرکز رشد و پارک علم و فناوری، برخی از این اقدامات است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری همپنین  فراهم نمودن مقدمات راه اندازی پردیس علم و فناوری سبزوار و اخذ مصوبات هیات امنا برای افزایش مساحت پردیس از ۱۰ هکتار به ۵۰ هکتار را از برنامه های این مرکز در آینده خبر برشمرد.

گفتنی است پس از پایان این نشست دکتر میرزایی با همراهی دکتر اسدی زنگنه از مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه بازدید کردند.