دکتر مسعود برومند ،معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: میزان حمایت از تجاری سازی طرح ها و محصولات فناورانه دانشگاهی تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان از هر طرح و مجموعا تا سقف ۲۵ میلیارد ریال است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این مراسم دکتر برومند با اشاره به برنامه های پیش رو در روز های برگزاری نمایشگاه گفت: رونمایی از فناوری های منتخب، معرفی فناوری به سرمایه گذار، ارزیابی فناوری ها، انعقاد قراردادهای تجاری سازی، انعقاد تفاهم نامه ها، ارزیابی غرفه ها و کارگاه های آموزشی از رئوس برنامه های نمایشگاه خواهد بود.

وی با اشاره به تعداد مراکز حاضر در نمایشگاه عرضه فناوری افزود: تعداد مراکز حاضر ۱۹۹ مرکز است که از این تعداد سهم دانشگاه ها ۵۱، پژوهشگاه ها ۱۵، پارک های علم و فناوری ۴۰، مراکز رشد ۷ و موسسات تحقیقاتی ۱۴ مرکز است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: تعداد کل طرح های فناوری برای ارائه در نمایشگاه عرضه ۳۱۹۹ طرح است که ۵۸ درصد به دانشگاه ها ،۱۶ درصد به پارک های علم و فناوری، ۱۱ درصد به مراکز رشد، ۵ درصد به پژوهشگاه ها و ۵ درصد به موسسات تحقیقاتی تعلق دارد.

وی با اشاره به حضور همه استان های کشور در این نمایشگاه خاطرنشان کرد: اکثر استان های کشور در نمایشگاه حضور دارند و استان های تهران و گلستان با پیش از ۲۰۰ طرح حضور فعال تری را در این نمایشگاه دارند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در این دوره از نمایشگاه کارگاه های آموزشی مختلفی از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و سایر موسسات علمی و تحقیقاتی برگزار خواهد شد.

دکتر برومند به پیوند عرضه و تقاضا و Match Making در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت : کل طرح های ثبت شده در سامانه IRAN TECHHUB تعداد ۳۲۶۳ طرح است که تعداد ۵۰ طرح به عنوان طرح های منتخب ارزیابی و انتخاب شده است.

وی به طرح تخصیص یارانه فناوری اشاره کرد و گفت: میزان حمایت از تجاری سازی طرح ها و محصولات فناورانه دانشگاهی تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان از هر طرح و مجموعاً تا سقف ۲/۵ میلیارد تومان است و شرایط دریافت این مبلغ قابلیت بالای فروش یا سرمایه گذاری با تایید کار گروه تجاری سازی و تخصیص یارانه به صورت مرحله ای با توجه به پیشرفت کار خواهد بود.

دکتر برومند درخصوص شاخص های مهم برای تخصیص یارانه فناوری به طرح ها گفت: خدمات پس از فروش، سوابق تیم فناور، میزان ساخت و تولید داخل، اهمیت فناوری در حل مشکلات کشور و حجم قرار دادهای منعقد شده از شاخص های اصلی تخصیص یارانه فناوری خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در تعامل با وزارت علوم با اعطای تسهیلات تا سقف ۷۰ درصد رقم قرارداد فی مابین شرکت های دانش بنیان با سود کمتر از ۱۱ درصد آمادگی دارد تا تامین مالی این قرار دادها را عهده دار باشد.

دکتر برومند به تعداد طرح های دریافتی برای تخصیص یارانه تجاری سازی فناوری اشاره کرد و افزود: مجموع طرح های دریافتی ۱۴۷ طرح؛ تعداد طرح های با قابلیت بالای سرمایه گذاری ۶۳ طرح، تعداد طرح خرید محصول ۳۹ طرح و تعداد طرح مشارکت ۴۵ طرح می باشد. وی همچنین از افتتاح نخستین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید تجهیزات ملی، قطعات، مواد و سیستم های مورد نیاز صنایع تستا خبر داد.

دکتر برومند به برگزاری دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تاکید و گفت: با حضور معاونان و مدیران پژوهشی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور، دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها کشور فردا سه شنبه ۴ دی ماه در محل نمایشگاه های بین المللی برگزار خواهد شد.