رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک ، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور گفت:دانشگاه حکیم دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه فناوری اطلاعات است/ ضرورت هدایت ظرفیت های دانشگاهی به سمت ایجاد محتوای فاخر در حوزه یICT

رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک ، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور گفت:در کشور ظرفیت های دانشگاهی بسیار خوبی در حوزه ی فناوری اطلاعات داریم که باید این ظرفیت ها را به سمت ایجاد محتوای فاخر در این حوزه سوق دهیم.

دکتر امیر شجاعان صبح امروز و در بازدید از دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به ظرفیت های خوب این دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات افزود: وجود مرکزی دانشگاهی مانند دانشگاه حکیم سبزواری که دارای  پتانسیل بالا و ظرفیت های گسترده در منطقه شرق کشور مایه ی مسرت و خوشحالی و سرمایه ی بزرگی برای کشور است.

وی تصریح کرد: بدون تردید با رویکرد خوبی که مدیریت و سایر مسئولین دانشگاه به بحث گسترش و توسعه فناوری اطلاعات دارند در آینده نزدیک اخبار و نتایج خوبی در حوزه های مختلف به ویژه ICTاز دانشگاه حکیم سبزواری خواهیم شنید.

وی در ادامه با اشاره به فرصت ها و بازار کار بسیار گسترده فضاهای مجازی در جهان یادآور شد: متاسقانه با وجود ظرفیت های خوبی که در کشور در این بحث داریم اما هنوز نتوانستیم از این پتانسیل استفاده مناسب را ببریم و فرصت ها را از دست داده ایم.

دکتر شجاعان حوزه ICT را از جذابترین حوزه های سرمایه گذاری و بیزینس در دنیا برشمرد و عنوان داشت: امروزه و با توجه به ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد کشورهای خارجی بسیاری خواهان سرمایه گذاری در این حوزه در کشور هستند این در حالی است که ما به سرعت در حال از دست دادن این فرصت ها هستیم.

وی فرار مغزها و مهاجرت نخبگان به خارج کشور را از تبعاتی دانست و آثار این فرصت سوزی ها برشمرد و اظهار داشت: با مهاجرت نخبگان در واقع حاصل تلاش و عصاره و سرمایه ی یک ملت از کشور خارج می شود که بی شک این مهم به کشور خسارت های مالی و اقتصادی و فرهنگی بسیاری تحمیل می کند.
رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک با بیان این که تلاش دولت بر این است تا فضای لازم برای جهش دولت الکترونیک فراهم شود، ادامه داد: متاسفانه هنوز در جایگاه اصلی قرار نگرفته ایم و در حوزه فناوری اطلاعات، رتبه چهاردهم از نوزده کشور منطقه و رتبه ۱۰۵ از ۱۹۰ کشور جهان را داریم.

شجاعان اضافه کرد: وی ادامه داد: این رتبه با سند چشم انداز ایران در سال ۱۴۰۴ همخوانی ندارد؛ نیاز به میانبر و کارهای جهشی برای توسعه دولت الکترونیک داریم.

رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک ، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور در ادامه به بحث هوشمند سازی شهرها اشاره کرد و افزود: دانشگاه ها یکی از ارکان اساسی پیاده سازی سیاست های دولت در این مبحث هستند.
وی یکی از مهمترین حوزه ها در طرح آمایش سرزمین را حوزه علم و فناوری عنوان کرد و ابراز داشت: که در این قسمت دانشگاه ها به عنوان مراکز تولید علم نقش مهمی را ایفا می کنند.
وی ادامه داد: باید دانشگاه و صنعت هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند و ارتباطلات قویتر و منسجم تری ایجاد گردد و دانشگاه در کنار صنعت و پا به پای آن در حوزه های مختلف تاثیرگذار باشد.

دکتر شجاعان در خاتمه با تاکید بر اینکه هم اکنون در حوزه تکنولوژی، بومی کردن فناوری و مباحثی همچون استفاده از ظرفیت های داخلی در راستای تولید از ضعف شدیدی رنج می بریم خاطر نشان کرد:نیاز داریم فعالیت های ما در حوزه ی فناوری اطلاعات از حالت نمایشی و شعاری خارج شود و فعالیت های کاربردی را در این حوزه صورت پذیرد.