اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست.دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که  امسال  تعداد چشمگیری عضو هیات علمی دانشگاه  حکیم سبزواری از فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی خارج و داخل کشور بهره برده اند. در همین راستا مصاحبه ای با دکتر حمیدرضا اویسیعضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری که فرصت مطالعاتی خود را در مرکز تحقیقات فیزیک عبدالسلام (ICTP) که به عنوان یکی از بزرگترین و برجسته ترین مراکز تحقیقاتی کشور ایتالیا شناخته می شود، گذرانده است، داشته ایم که در ادامه خواهید خواند:


 
*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.
با سلام و ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار اینجانب قرار گرفت. بنده فارغ التحصیل دکتری مهندسی مواد از دانشگاه علم و صنعت هستم. در سال سوم دوره دکتری و برای انجام پژوهش های تکمیلی در مورد تز دکتری خود عازم کشور ژاپن شدم. و پس از گذراندن ۲ سال فرصت مطالعاتی در انستیتو NIMS کشور ژاپن که با حمایت های مالی آن ها در کل مدت اقامت همراه بود موفق به معرفی محصولی دانش بنیانی شدم که موضوع تز دکتری اینجانب بود. در سال ۱۳۹۰ به عضویت هیات علمی گروه مهندسی مواد در آمدم و تا کنون تدریس دروس متعددی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ارتباط  با مواد پیشرفته، خواص آن ها و روش های آنالیز مواد به عهده داشته ام. در سال ۱۳۹۳ با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه، ریاست دانشکده فنی و مهندسی و گروه مهندسی مواد و پلیمر، مرکز تحقیقات نانوفناوری را در دانشگاه راه اندازی کردم که در حال حاضر محققین پسا دکتری، دانشجویان دکتری و ارشد در این مرکز مشغول فعالیت پژوهشی هستند.
 
*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در خارج از کشور، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟
فرصت مطالعاتی بنده در یکی از بزرگترین و برجسته ترین مراکز تحقیقاتی کشور ایتالیا با عنوان مرکز تحقیقات فیزیک عبدالسلام (ICTP) بود. این مرکزتحقیقاتی در شهر تریست در شمال شرقی ایتالیا و در فاصله ای نزدیک از کشور اسلوونی قرار گرفته است. همکاری ها و تبادلات علمی بنده با این مرکز در طی سال های گذشته پس از عضویت هیات علمی در دانشگاه شروع شده و کماکان ادامه دارد. در بهمن ماه امسال موفق شدم بار دیگر تحقیقات خود را در این مرکز و با همکاری پروفسور Nicola Seriani، Ralph Gebauer، Joe Niemela از مرکز فیزیک نظری عبدالسلام و پروفسور  Enrico Nobile  از دانشگاه تریست ایتالیا  دنبال کنم. در چندین پروژه تحقیقاتی مشترک در زمینه سلول های خورشیدی و بررسی انتقال حرارت فوم های فلزی همکاری داشتیم که انشاءالله نتایج آن در مجلات معتبر جهانی چاپ خواهد شد.
*این چندمین فرصت تحقیقاتی شما بود؟
سومین فرصت تحقیقاتی بود. دو فرصت تحقیقاتی در کشور ژاپن و یک فرصت در کشور ایتالیا.
 
* لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟
فرصت مطالعاتی نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت ‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی اعضاء هیات علمی داشته و حضور در کنار محققان ‌برجسته یکی از مزایای این دوره‌ها است. تسهیل استفاده از فرصت مطالعاتی در ایام تابستان و بین دو ترم تحصیلی توسط دانشگاه علاوه بر توان افزایی اساتید باعث خواهد شد اساتید بصورت تمام‌وقت در موسسه و یا دانشگاه مورد نظر بوده و همین موضوع یکی از عوامل ارتقاء سطح کیفی در رشته‌هایی که بیشتر متکی بر تحقیقات آزمایشگاهی هستند، خواهد شد. در این دوره، اساتید با حضور فعال در یکی از مراکز علمی-تحقیقاتی شناخته شده می‌توانند با آخرین دستاوردهای پژوهشی آشنا شده و با استفاده از امکانات موجود در این مراکز سطح علمی-پژوهشی خود را ارتقاء دهند. از سوی دیگر پژوهش در کنار محققان برجسته هر حوزه، علاوه بر ایجاد ارتباطات علمی مناسب، تجربه ارزشمندی است که  می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی عضو هیات علمی داشته باشد. انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی یکی دیگر از مزایای حضور در فرصت مطالعاتی است که عموماً مقاله‌هایی با ضریب تاثیر بالا نیز خروجی آن خواهد بود. از سوی دیگر اعضاء هیات علمی می‌توانند بسیاری از موضوعات مطرح‌شده در این دوره‌ها را به عنوان موضوعات پژوهشی در آینده دنبال کرده و همچنین این دوره زمینه ساز استفاده دانشجویان دکتری عضو هیات علمی از فرصت مطالعاتی خواهد شد.
* شما از جمله اساتید فعال در حوزه ارتباطلات بین المللی  هستید، به نظر شما داشتن ارتباط و مراوده با دانشگاه ها و مراکز بین المللی برای دانشگاه چه مزایایی در پی دارد؟
 با توجه به اینکه توسعه ی دانشگاهها از مسیر تحقیق و پژوهش می گذرد، لزوم ایجاد و تقویت فرهنگ پژوهش در دانشگاه، برای بهبود وضعیت پژوهشی دانشگاه ضروری به نظر می رسد. توسعه دانشگاه به پژوهش نیاز دارد و پژوهش به فرهنگ خاص خود. توصیه و تأکید برای ارتقای پژوهش دانشگاه هیچ گاه کافی نیست، بلکه نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت و حمایت های مسوولین دارد.
خوشبختانه برنامه ریزی های مجموعه دانشگاه در راستای عقد تفاهم نامه های بین المللی و فرصت های مطالعاتی در سال های اخیر منجر به افزایش سطح کیفی و کمی پژوهش های دانشگاهی، طرح های تحقیقاتی و صنعتی، افزایش کمی و کیفی مقالات علمی دانشگاه شده است. در واقع فرصت مطالعاتی فرصت و فراغتی است برای اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه که استفاده از آن در راستای توانمندی هرچه بهتر علمی، فنی و پژوهشی، مورد حمایت و در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است که در نهایت ارتقای کیفی پژوهش و بهره وری از پروژه های تحقیقاتی بالاخص با نگاه به اولویتهای علمی ـ تحقیقاتی کشور و منطقه و همچنین بهبود و تحولات آموزشی در کلان دانشگاه مورد انتظار است.
* چه پیشنهادی برای ارتقای وضعیت پژوهش در دانشگاه دارید؟
با توجه به تجربیات بنده برای ارتقای وضعیت پژوهش دانشگاه موارد زیر را  لازم به ذکر می دانم :

  • اختصاص گرنت پژوهشی به اساتید برای هر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در ابتدای شروع تز ارشد و دکتری
  • تجهیز نمودن آزمایشگاه مرکزی به تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز گروه های مختلف
  • امکان استفاده از سایر امکانات آزمایشگاهی در دانشکده ها و گروه های مختلف
  • ایجاد روحیه مثبت و انگیزه در دانشجویان برای انجام فعالیت های پژوهشی در مقاطع مختلف با در نظر گرفتن حمایت های مالی هرچند اندک برای دانشجویان
  • فراهم آوردن زمینه ای جهت بکارگیری دانشجویان در آزمایشگاه های مختلف
  • اختصاص بودجه و گرنت داخلی در دانشگاه برای جذب محقق پسا دکتری