دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بومی شدن علوم انسانی مبتنی بر حکمت و برگرفته از نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، روز پنجشنبه در نشست با روسای دانشگاه های منطقه ۹ کشور در دانشگاه حکیم سبزواری افزود: یکی از اهداف بومی شدن علوم انسانی، حل مسائل و مشکلات مختلف جامعه با بهرگیری از ظرفیت نهادهای علمی است .

وی اظهار داشت: هم اینک نقشه جامع علمی کشور بر مبنای علوم و نیازهای روز جامعه بارویکرد شناسایی نیازها، تعیین اولویت ها و مساله محوری همسو شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مسائل مورد تاکید، بومی شدن علوم انسانی است اینکه مسائل و چالش های جامعه را خودمان برطرف نماییم .

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه با بیان اینکه برای نافع بودن علم به جنبه انسانی آن نگاه شود، افزود: نگاه مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مسئله محور و با رویکرد توسعه جامع و رفع مشکلات باشد .

وی تصریح کرد: انتظار است دانشگاه ها حداقل مسائل شهرها و مناطق خود را با بهره گیری از ظرفیت رساله ها و پایان نامه ها حل کنند برای نمونه در سازمان بهزیستی، فراجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر دهها مسئله وجود دارد که با رویکرد علمی دانشگاها راهکارهایی برای رفع آن موارد وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با فراهم کردن تمامی زمینه ها باید در دانشگاهها انسانهایی تربیت شوند که عالم مترقی و وجدان کاری داشته و دینداری، ایمان و تقوا را پس از خود به جامعه منتقل کنند .

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه همچنین با اشاره به پیشینه فرهنگی شهرستان سبزوار افزود: سبزوار شهر فرهنگی، دینی، علمی و تاریخی است علمای آن همچون آن حکیم سبزواری، سید عبدالعلی و علمای دوره سربداران آن از جامعیت برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه سبزوار سرزمین حاصلخیزی که عالمان جامع تربیت می کند ادامه داد: حکیم سبزواری فقیه برجسته، عارف، فیلسوف و شاعری بزرگ و سید عبدالاعلی سبزواری نیز آثاری در فقه، کلام، فلسفه و تفسیر داشته است.

در ادامه این نشست که به منظور تبادل تجارب و اقدامات و در راستای همگرایی در خصوص جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه های منطقه ۹ کشور برگزار شد دکتر محمد خلج امیر حسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم به بیان مواردی در خصوص سیاست های وزارت علوم در خصوص جذب نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها پرداخت و در ادامه نشست روسای دانشگاه های منطقه ۹ کشور به بحث و بررسی موضوعاتی در این خصوص پرداختند.