درقالب قرارداد ارتباط با جامعه : پروژه “بررسی کلیه معادلات ارائه شده جهت تعیین سرعت سایش- خوردگی در تأسیسات و لوله مغزی چاه‌های میدان خانگیران- مخزن مزدوران” به پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری سپرده شد.

قرارداد ارتباط با جامعه بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و دانشگاه حکیم سبزواری با عنوان “بررسی کلیه معادلات ارائه شده جهت تعیین سرعت سایش- خوردگی در تأسیسات و لوله مغزی چاه‌های میدان خانگیران- مخزن مزدوران “به آقایان دکتر مهدی دیمی دشت بیاض و دکتر سید علیرضا حسینی اعضای هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری سپرده شد.

مجریان این طرح در خصوص این قرارداد به روابط عمومی دانشگاه گفتند:

سرعت بالای جریان سیال در خطوط لوله و تاسیسات چاه های نفت و گاز باعث ایجاد پدیده سایش- خوردگی در جداره لوله ها، اتصالات و تجهیزات می شود. این امر چنانچه کنترل نشود می تواند اثرات زیان بار و به شدت مخربی روی خطوط لوله و اتصالات نصب شده داشته باشد. عوامل متعددی در این فرآیند موثر هستند که سرعت و دبی سیال عبوری، ترکیب گاز، وجود آب و شوری آن و حضور ذرات معلق جامد از جمله مهمترین آن ها هستند. هدف اصلی پروژه تعیین سرعت سایش در تاسیسات و لوله مغزی مخزن مزدوران میدان خانگیران با استفاده از معادلات مناسب سرعت سایش و همچنین روابط تجربی موجود در استاندارد API RP 14E می باشد. در این رابطه، اثر ترکیبات موجود در گاز و سایر پارامترهای تاثیر گذار بر نرخ فرسایش مورد بررسی قرار گرفته و در انتها راهکارهایی جهت کاهش نرخ پدیده سایش- خوردگی پیشنهاد می گردد. بطور کلی دستیابی به موارد زیر در انجام این پروژه به عنوان خروجی اثربخش مدنظر است:

۱)         افزایش طول عمر لوله و اتصالات منطقه خانگیران

۲)         کاهش هزینه های تعمیر و تعویض خطوط لوله اتصالات سرچاهی

۳)         افزایش ضریب پایداری تولید گاز طبیعی

۴)         بهبود عملکرد زیست محیطی بدلیل کاهش انتشار متان در فرآیند های تعمیراتی

لازم به ذکر است که جلسه شروع بکار پروژه مذکور با حضوران مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، نماینده شرکت نفت مرکزی و تیم اجرایی پروژه از دانشگاه حکیم سبزواری در تاریخ ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ در محل میدان گازی خانگیران برگزار گردید. پس از آن در محل اجرای پروژه در خصوص جنبه های مختلف پروژه و نحوه انجام آن بحث و تبادل نظر گردید.