در پژوهش دکتر اسماعیل لکزیان عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با همکاری محققان لهستانی، روسی و چینی، جریان بخار مرطوب در بین گذرگاه پره های توربین بخار بررسی شد.

دکتر لکزیان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص این پژوهش ها گفتند:

توربین های بخار نقش غیر قابل انکاری در چرخه تولید برق دارند. در یکی از این پژوهشها، به منظور افزایش بازده توربین های بخار، بخار داغ بین پره های توربین بخار در حالت سه بعدی تزریق می شود و اثرات زاویه تزریق بخار داغ در سمت مکش پره در پارامترهای جریان دو فازی مورد بحث قرار گرفته است.

در پژوهشی دیگر، اثرات جوانه زایی ناهمگن در توربین بخار بررسی شده است. نتایج عددی این تحقیق نشان می دهد به دلیل وجود ذرات جامد (در مقایسه با عدم وجود آنها) کاهش شوک چگالش و نرخ سایش و افزایش ۰٫۰۲۲ مگاواتی در توان توربین بخار حاصل شده است.

 

گفتنی است نتایج این پژوهش ها  در قالب دو مقاله؛ در مجله International Journal of Thermal Sciences با رتبه علمی Q1 و در مجله International Journal of Heat and Mass Transfer

با رتبه علمی Q1 و جز ده درصد برتر منتشر شده است.

 

لینک دسترسی به مقاله:

https://authors.elsevier.com/a/1eB2C4bL22CDrj

https://authors.elsevier.com/a/1eH7q44xa8rU3