رئیس دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواری  گفت: در همکاری علمی دانشکده علوم محیطی و جغرافیای دانشگاه حکیم سبزواری با اداره میراث فرهنگی داورزن آبشارهای بفره در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد.

دکتر زهرا قلیچی پور در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه تلاش های چندین ساله دغدغه مندان محیط زیست، میراث فرهنگی و جامعه دانشگاهی به نتیجه رسید و آبشارهای بفره در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد.

رئیس دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواری  افزود: تهیه مستندات علمی و تکمیل فرم های ثبت ملی فرایند ثبت این میراث طبیعی ارزشمند در فهرست میراث طبیعی ملی کشور در دانشکده جغرافیا و علوم محیطی و توسط پژوهشگران این دانشکده به سرپرستی دکتر زنگنه اسدی عضو هیات علمی و سرپرست دانشگاه انجام شد.

گفتنی است دره زیبا و ییلاقی بفره در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان سبزوار واقع شده که رودخانه دائمی و پرآب بفره در آن جریان دارد. تعداد این آبشارها بین۳۰ تا ۳۳ مورد در نوسان بوده که بسته به میزان بارندگی و تر سالی‌ها تعداد تشکیل آنها نیز متغیر می‌باشد. بر طبق گزارش‌های موجود کم ارتفاع‌ترین آبشار ۴ متر و بلندترین آن ۹۶ متر ارتفاع دارد.