دومین همایش ملی سربداران، با برپایی آیین افتتاحیه اجلاسیه علمی با حضور پژوهشگران و صاحبنظران کشوری،امام جمعه،معاون استاندار و فرماندار ویژه ،نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و سایر مسولین شهرستان دوم آذرماه در دانشگاه حکیم سبزواری آغاز به کار کرد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در سخنانی، حماسه جاودانه سربداران را گویای استقامت و پایداری مردم این دیار خواند و گفت: نهضت سربداران از قرون گذشته تاکنون به عنوان برگ زرینی بر تارک تاریخ ایران متدین می درخشد.

مهندس حسین ابراهیمی کُردیانی افزود: حماسه سربداران با فرهنگ و آیین آرمانی اسلامی مبتنی بر فرهنگ غنی‌ شیعه شکل گرفت و بازخوانی آن می تواند کمک موثری به احیای ظرفیت های تمدنی این سرزمین و اشاعه آن در اذهان نسل جوان امروز کند.

وی خاطرنشان کرد: دیار سربداران دارای پیشینه ارزشمند تاریخی و فرهنگی غنی با وجود مفاخر، علما، مشاهیر، محققان، ادیبان و همچنین مهد دلیرمردانی از جنس آزادگی، عدالت، علم و فقه، شجاعت، غیرت و جوانمردی است که در آن بین قیام سربداران به عنوان اولین حکومت مردمی شیعه، طلایه دار اندیشه مهدویت و ترویج فرهنگ انتظار است.

مهندس ابراهیمی افزود: سبزوار، مهد دلیرمردان، غیرت، جوانمردی از جنس آزادی، عدالت، علم و شجاعت است و تاریخ این خطه با فرهنگ غنی، مفاخر، مشاهیر، علما و ادبای خود سراسر افتخار است.

*همایش ملی سربداران، افق‌های تازه‌ای فراروی “سربدارپژوهی” گشود

عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) و دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی سربداران در سخنرانی خود در این همایش گفت: برپایی این همایش ملی افق‌های تازه‌ای را به روی محققان و پژوهشگران در حوزه “سربداران‌پژوهی” گشوده است.

دکترمحسن الویری افزود: موضوع و محورهای اصلی این رویداد ملی، واکاوی ریشه ها و سیر تشیع در سبزوار از سده های آغازین هجری تا سده هشتم هجری است.

وی تصریح کرد: با اعلام فراخوان مقالات، با وجود محدودیت قلمرو علمی موضوع، ۴۰ مقاله و چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بررسی انجام شده ۱۵ مقاله برای ارائه در اجلاسیه برگزیده شد.

دبیر کمیته علمی همایش ملی سربداران گفت: “نقد و بررسی انتقادی پژوهش های فارسی صد سال اخیر پیرامون نهضت سربدران، بررسی عوامل موثر در گسترش تشیع در سبزوار، کارکردها و پیامدهای مهاجرت سادات به بیهق و سربداریه پیش درآمدی بر ظهور صفویه” از جمله مقالات برگزیده برای ارائه در این همایش است.

دکترالویری افزود: “جغرافیای سیاسی سربداران با تکیه بر مسکوکات آن دوره، دلالت های تاریخی برای کتاب اللمعه برای سربداران، حیات مادی سربداران خراسان از باستان شناسی تا بازآفرینی موزه ای، بازتاب جنبش سربداران در تاریخ ایران، فتوت و انصاف در جنبش سربداران، جستاری در باره مراکز آموزشی شیعی دیار بیهق و سربه‌دارستیزی سربداران و واکاوی عوامل درونی انحطاط دولت سربداری” از دیگر مقالاتی است که در قالب نشست های تخصصی همایش ارائه می شود.

 

در خاتمه این همایش از کتاب مجموعه مقالات همایش و کتاب “زیست اجتماعی مردم سبزوار در پرتو آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام” با حضور پژوهشگران و محققان در دانشگاه حکیم سبزواری رونمایی شد.

دکتر فرشته کوشکی مولف کتاب در این رونمایی گفت:این کتاب بیانگر گرایش مردم سبزوار به مذهب شیعه ۱۲ امامی از قرون نخستین اسلامی است و روایتگر آن است که عمل به آموزه های دین اسلام، اندیشه شیعی و اهل بیت(ع) از سده های نخست اسلامی در سبزوار ظهور و بروز داشته است.

وی افزود: در این کتاب رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی، مدل تجارت و نوع گفت و گوی مردم سبزوار که مبتنی بر فرهنگ شیعه است، ترسیم شده است.

گفتنی است دومین همایش ملی سربداران در ۲ بخش اجلاسیه علمی و بخش آیینی برگزار شد، که بخش اجلاسیه صبح پنجشنبه دوم آذرماه در دانشگاه حکیم سبزواری و بخش آیینی آن نیز عصر پنجشنبه در روستای تاریخی “باشتین”، خاستگاه نهضت سربداران در شهرستان “داورزن” برگزار شد.

گزارش صداوسیما از برگزاری دومین همایش علمی سربداران