در تداوم بازدیدهای دوره ای ریاست دانشگاه از حوزه های مختلف، دوشنبه ۲۸ مهر ماه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی میزبان ایشان و هیأت همراه بود که طی نشستی صمیمی با مسئولان دانشکده، در باب مسائل مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی و اداری به بحث و تبادل نظر پرداختند.
***
رئیس دانشکده ادبیات در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم، برگزاری چنین جلساتی را در راستای تعامل مسئولان و ارائه نکته نظرات و دیدگاه ها در رفع مشکلات و بهینه سازی امور بسیار مثمر ثمر دانست و ابراز امیدواری کرد که ساز و کار مناسبی که از طرف رئیس دانشگاه در بازدیدهای دوره ای، بنیان نهاده شده تداوم داشته و نتیجه آن رشد و تعالی دانشگاه در ابعاد مختلف باشد.
.
.
دکتر مهیار علوی مقدم، سپس با ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشکده، افزود:
” دانشکده ادبیات که در سال ۱۳۶۶ به عنوان اولین دانشکده تأسیس شد، در حال حاضر دارای ۵ گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فرانسه، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم تربیتی و علوم سیاسی است و علاوه بر دایر بودن مقطع کارشناسی ارشد در اکثر گروه ها ی آموزشی، رشته های ادبیات فارسی و انگلیسی در مقطع دکتری نیز پذیرای دانشجویان هستند.”
وی همچنین اخلاق مداری، تلاش همگانی، همدلی و همسویی، شورایی بودن تصمیمات اتخاذ شده و نظام مندی و نظم بخشیدن امور را در حوزه های امور اداری و آموزشی در دانشکده ادبیات از شاخصه های مهم آن برشمرد و در ادامه با نامناسب خواندن وضعیت پژوهشی دانشکده افزود:
“علیرغم تلاشی که اعضای هیأت علمی فعال دانشکده در بسط و توسعه پژوهش و ارائه مقالات علمی، چاپ کتب و شرکت در همایش های ملی-منطقه ای داشته اند، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش بیشتری صورت پذیرد.”
.
.
رئیس دانشگاه نیز در ادامه جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی کارکنان، اعضای هیأت علمی و مسئولان دانشکده ادبیات، از این دانشکده به عنوان یکی از بهترین دانشکده های دانشگاه در ابعاد مختلف یاد کرد و افزود:
” سیاست وزارت علوم نسبت به گذشته تغییرات عمده ای نموده است و در دیدگاه جدید، توسعه کمی و افزایش رشته های تحصیلی و گروه های آموزشی جای خود را به کیفی سازی و اهمیت رشد و توسعه کیفی در امور آموزشی و پژوهشی بخشیده و این بدان خاطر است که تربیت متخصصان توانمند و کارآمد، سیاست کلان کشور است و در حقیقت رشد و تعالی کشور از دل تربیت و پرورش افراد خلاق، کارآمد و محقق میسر می گردد.”
دکتر جواد حدادنیا همچنین پاسخگو بودن مسئولان را در قبال مسئولیت و وظیفه ای که بر عهده گرفته اند، از اصول اساسی دانشگاه برشمرد و افزود:
” بهره وری و بهینه سازی عملکرد حوزه ها هم در بدنه مدیریتی و هم در بدنه دانشگاه در صورتی محقق خواهد شد که فرد فرد ما در قبال نقاط ضعف و قوت خود پاسخگو باشیم و با دلیل و برهان، مشکلات و تنگناها را برطرف سازیم.”
مقام عالی دانشگاه با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی بودجه پژوهشی دانشگاه در سال جاری افزود:
” با اذعان بر این امر که زیربنا و بنیان رشد و توسعه، پژوهش و تحقیق است، با تمامی مشکلات موجود، بودجه پژوهشی را نسبت به سال های ۹۱ و ۹۲ بیش از ۱۲ درصد افزایش داده ایم و در این راه از تمامی طرح ها و تحقیقات پژوهشی خصوصاً مواردی که کاربردی بوده و در راستای کارآفرینی حرکت نمایند، مجدانه حمایت و پشتیبانی می کنیم.”
رئیس دانشگاه همچنین برگزاری مرتب جلسات و کرسی های آزاد اندیشی را در جهت بسط و توسعه فضای سیاسی مطلوب که راهگشای مشکلات کشور باشد چه در حوزه اساتید و چه در حوزه دانشجویی از دیگر برنامه های دانشگاه دانست که به طور عملی پیگیری خواهد شد.
***
.
در این نشست همچنین مدیران گروه های آموزشی دانشکده و نیز اعضای هیأت علمی به تناوب در خصوص مسائل مختلف مبتلابه دانشکده از جمله تنگناها و کمبودهای فضای آموزشی و کلاس های درس، به روز کردن تجهیزات و امکانات آموزشی و کمک آموزشی، ضابطه مندی برنامه ها و فعالیت ها، ایجاد فضای نقد و انتقاد پذیری، اصلاح تقویم آموزشی، تناسب امکانات با سرانه دانشجویی و … به ارائه نکته نظرات خود پرداختند و رئیس دانشگاه نیز ضمن استماع سخنان ایشان، ابراز امیدواری کرد که بتوان در حد بضاعت در رفع این مشکلات قدم برداشت.
***