رئیس دانشگاه غالب افغانستان: علاقمندیم از تجربیات دانشگاه حکیم سبزواری در تمامی حوزه ها استفاده کنیم

طی حضور دکتر غلامحسین راشد، رئیس دانشگاه پوهنتون غالب هرات برآن شدیم تا گزارشی از علل حضور ایشان و موقعیت دانشگاه غالب هرات جویا شویم.

  • باسلام و تشکر، هدف از سفر خود را به اعلام کنید.

براساس تفاهم نامه ای که قرار بود بین دانشگاه غالب هرات و دانشگاه حکیم سبزواری منعقد گردد، مقرر شد تا طی ملاقاتی برای بررسی وضعیت دانشگاه بازدیدی داشته و طی ملاقاتی بتوانیم تبادل تجربیات خوبی داشته باشیم. از آنجایی که دانشگاه غالب خواهان فرستادن دانشجویان به صورت کوتاه مدت و بلندمدت به کشور ایران و شهرستان سبزوار به عنوان یکی از دانشگاه های مقصد داشت، برآن شدیم تا خواسته های متقابل خود را دراین جلسه ابراز داشته باشیم و تفاهم نامه ای انعقاد گردد.

  • وضعیت آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری و شهرستان را چگونه دیدید؟

دانشگاه حکیم سبزواری دارای نظم و ترتیب خوبی است و طی بازدید ونشستی که خواهیم داشت، انشالله مابقی موارد بررسی خواهد شد ولی در رابطه با بیمارستان های شهرستان طی بررسی های انجام شده می توانم بگویم که دارای دیزاین بسیارخوبی است.

  • در دانشگاه غالب چه رشته های تحصیلی دارید؟

ما در مقطع لیسانس ۵ رشتۀ تحصیلی داریم که البته دانشگاه علوم انسانی و علوم پزشکی در قالب یک دانشگاه قرار دارد که شامل رشته های تحصیلیی همچون پزشکی، دندان پزشکی، اقتصاد، علوم سیاسی، حقوق، مامایی، پروتز دندان و… است.

  • از دیدگاه شما چه کارگاه هایی می توانید بصورت مشترک با دانشگاه حکیم داشته باشید؟

ساعات و زمانبندی های آن برای پذیرش دراین نشست قرار است بررسی شود تا شرایط مورد قبول هر دو دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن اقدام به ارسال اساتید و دانشجویان برای برگزاری کارگاه داشته باشیم.

  • رتبۀ دانشگاه شما و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه شما به چه صورت است؟

تعداد دانشجویان دانشگاه ما حدوداً  به ۲۵۰۰ نفر می رسد که باتوجه به رتبه بندی وزارت عالی کشور افغانستان دارای موقعیت خوب با معیارهای آکادمیک آموزشی هستیم.

  • هدف از حضور شما در دانشگاه حکیم سبزواری چیست؟

در ابتدا می خواهیم وضعیت دانشجویان افغانی مشغول به تحصیل در دانشگاه حکیم سبزواری را مورد ارزیابی قرار دهیم و در وهله بعد در نظر داریم بدانیم درصورت تمایل دانشجویان جهت تحصیل دراین دانشگاه، چه برخوردی با آن ها داشته باشیم و در نهایت بتوانیم پس از بازگشت به افغانستان چالش های دانشجویان تبعه را به مسئولین دولتی و همکاران کشورم انتقال دهم تا تصمیمات لازم صورت گیرد.

  • به نظر شما ارتباط های علمی بین ایران و افغانستان به کجا می رسد و هدف از آن چه می باشد؟

با اینکه بین این دو کشور فاصله وجود دارد ولی از مسائل اخلاقی، فرهنگی، دینی و… مشترکاتی داریم و معتقدیم هرچه تعاملات این محیط های آکادمیک  بیشتر باشد، فرصت های آموزشی و کاری بهتری برای هردو دانشگاه ایجاد و تعریف خواهد کرد.

  • با دانشگاه حکیم سبزواری چگونه آشنا شدید؟

طی کنفرانس علمی که تقریبا ۸-۹ سال گذشته در هرات برگزار شد، با دوستان و اساتیدی در این رابطه آشنا شدم. در واقع بخاطر ارتباطی که بین آقای سرقدی و دانشگاه پوهنتون هرات انجام گرفت، این آشنایی صورت پذیرفت.

  • وضعیت آموزش عالی کشور افغانستان به چه صورت است؟

در مقایسه با ۱۰ سال گذشته، تغییرات چشم گیری چه از لحاظ آموزشی، مکاتب و معارف داشته ایم. امسال تعداد ۱۲۵ دانشگاه درسطح دانشگاه های خصوصی ایجاد شده که ۱۴۰۰۰۰ دانشجو در آن مشغول تحصیل می باشند.