معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نشست با مسئولین و روسای دانشگاه های شهرستان با اشاره به لزوم تقویت پژوهش ها و آموزش های کاربردی در دانشگاه ها گفت: رسالت امروز دانشگاه ها ارائه راهکار در قالب تحقیق و پژوهش برای رفع مشکلات کشور است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر محمدرضا واعظ مهدوی صبح امروز در نشست با مسئولین شهرستان، روسای دانشگاه ها و مدیران حوزه علمی، آموزشی و فرهنگی سبزوار، افزود: هر دانشگاهی که در قالب تحقیق و پژوهش کاربردی و عملیاتی راهکاری برای مشکلات بخش های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و سایر بخش های اقتصادی  ارائه  دهد، هر میزانی که هزینه کند سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم به همان اندازه حمایت و کمک می کند.
وی  از دانشگاه ها خواست دانشجویان خود  را به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان و فعالیت در قالب این شرکت ها تشویق کنند.
دکتر واعظ مهدوی تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان و توسعه فرهنگی از کانال تولید می گذرد و باید برنامه ریزی ها در شهرستان به سمت تولید در بخش های صنعت و کشاورزی برود.

معاون آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در بخش پژوهش حداقل انتظار از دانشگاه ها حساس بودن نسبت به مسائل و مشکلات کشور است یادآور شد:در بخش پژوهش باید ماموریت ها برای واحدهای علمی مشخص شود .
وی با اشاره به سند برنامه راهبردی برنامه ششم توسعه گفت: نقش دانشگاه ها در برنامه ششم تنها محدود به بخش علم و فناوری نیست  بلکه یکی از مهمترین رسالت های دانشگاه ها در این مقطع تربیت نیروی کار ماهر جهت ورود به بازار کار است.

وی در ادامه با اظهار خرسندی از حضور در شهر سبزوار، این شهر را به عنوان شهری که با مفاهیم انقلاب و اسلام و تشییع عجین شده است، برشمرد و تاکید کرد: هویت بخشی به شهری همچون سبزوار که بزرگانی مانند حاج ملاهادی سبزواری و دکتر علی شریعتی را در خود پرورانده و احیای مفاهیم ارزشی و هویتی در این منطقه بسیار مهم است.

وی برنامه ریزی منطقه ای  در جهت شناسایی و آمایش پتانسیل های بالقوه و ارتقای ظرفیت های فعلیت یافته موجود را از جمله سیاست های سازمان مدیریت کشور برشمرد و تصریح کرد: با شناسایی و به کارگیری این پتانسیل ها حرکت به سمت پیشرفت و توسعه منطقه ای سرعت خواهد گرفت.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگی می تواند ما را به توسعه اقتصادی و اجتماعی برساند گفت: باید بر روی توسعه فرهنگ کارآفرینی، فرهنگ کار و تلاش و صرفه جویی و مدیریت مصرف در سطح کشور اقدام کنیم.
واعظ مهدوی همچنین با بیان اینکه در حوزه آموزش بر مهارت ها تاکید فراوانی داریم افزود: ارتقای مهارت های اجتماعی باید در دستور کار دستگاه های آموزشی باشد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون و بر اساس هرم جمعیتی در اکثر مناطق کشور ظرفیت های خالی دانشگاهی را  داریم، ادامه داد: امروزه سرمایه گذاری بر روی تعداد دانشجو دیگر راه گشا نیست بلکه نیاز کشور سرمایه گذاری  بر روی کیفیت آموزش و ارائه آموزش های کاربردی است.

دکتر واعظ مهدوی افزود:  اقتصاد ما هم اکنون نیاز به نیروهایی دارد که بتواند چرخ اشتغال جامعه را به حرکت در آورد نیروهایی که پاسخ گوی مشکلات ما در بحث کمبود نیروی انسانی مرتفع سازد.

دکتر واعظ مهدوی در ادامه توسعه دانشگاه حکیم سبزواری  را در طول چند سال گذشته  چشمگیر دانست و ادامه داد: طی بازدید ی که از دانشگاه داشتیم و با توجه به گزارشی که رئیس دانشگاه ارائه کرد واضح است که بودجه دانشگاه در راستای فعالیت های علمی، آموزشی و عمرانی مفیدی هزینه شده است.

وی در ادامه با اشاره به ۱۸۰۰دانشجویی که در مقطع  تحصیلات تکمیلی  دانشگاه حکیم سبزواری تحصیل می کنند افزود: انتظار ما این است که پایان نامه این دانشجویان به سمت و  سوی  تحقیق و پژوهش بنیادی در جهت رفع کمبود ها و نیازهای شهرستان سبزوار  سوق داده شود.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به جایگاه والای حکیم سبزواری در فلسفه ایران اشاره کرد و عنوان داشت:  بی شک انتظار ما از دانشگاهی که به نام مرحوم سبزواری است این است که بهترین محققان و پژوهشگران آثار این فیلسوف سبزواری را پرورش دهد.
در این نشست مهندس سبحانی فر نماینده مردم شهرستان، مهندس برادران معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان و روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی  مدیران و روسای سازمان ها نیز در ارتباط با چالش های حوزه کاری خود گزارشی ارائه کردند.