سمینار یکروزه “ورزش و سرطان” به مناسب هفته پژوهش در تاریخ سه شنبه ۷ دیماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

نقش فعالیت بدنی منظم و  ورزش در پیشگیری، مدیریت و درمان بیماری ها بر کسی پوشیده نیست. سرطان به عنوان یکی از بیماری های شایع و مزمن نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. تجربیات بیماران بهبود یافته نیز قویا از اهمیت ورزش هم در بعد جسمانی و هم روانی به عنوان یک روش درمانی ارزان، در دسترس، مطمئن و بدون عارضه جانبی در بهبود سرطان حمایت می کند. خوشبختانه بسیاری از پزشکان و متخصصین نیز به عوان بخشی از درمان، بیماران را به انجام فعالیت های ورزشی توصیه و تشویق می کنند. از سوی دیگر متخصصین علوم ورزشی به ویژه در رشته فیزیولوژی ورزش به مدد تحصیلات، تجربیات و پژوهش های خود از شایستگی کافی برای طراحی تمرین ویژه بیماران برخودار می باشند. لذا برای خدمت بهتر به سالم سازی جامعه، ارتقاء سلامتی عمومی و بهبود سریع تر بیماری لازم است متخصصین مختلف گرد هم آمده و با رویکرد جامع نگر و همه جانبه به درمان بیماری ها کمک نمایند.

 این همایش با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص یافته های جدید علمی در زمینه پیشگیری و درمان سرطان با رویکرد فعالیت های بدنی و ورزش با حضور ریاست دانشکده علوم ورزشی (خانم دکتر معظمی)، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان علوم ورزشی، پزشکان، متخصصان و چند تن از بهبود یافتگان برگزار شد. در این سمینار ۳۰ نفر از استادان و دانشجویان به صورت حضوری و ۳۲ نفر نیز به صورت مجازی و از طریق وبینار شرکت داشتند

در بخش اولیه سمینار آقای دکتر سید رضا عطارزاده حسینی (استاد گروه فیزیولوژی ورزش و معاون پژوهشی و توسعه منابع دانشکده علوم ورزشی) ضمن خوش آمدگویی به حاضران به اهمیت نقش ورزش در توانبخشی بیماران مختلف و از جمله سرطان پرداختند. همچنین خانم دکتر آذر فانی پاکدل، دانشیار رادیوانکولوژی دانشگاه علوم پزشکی، سخنرانی خود را به دستورالعمل های بین المللی و کاربرد و تاثیر تمرینات ورزشی در درمان بیماران سرطانی اختصاص دادند. سپس، خانم دکتر موحد، متخصص تغذیه، در زمینه اهمیت تغذیه صحیح و ملاحظات غذایی ویژه در پیشگیری و درمان بیماران سرطانی پرداختند. در ادامه، آقای دکتر پوریوسف، متخصص  روانپزشکی، در اهمیت مسائل روانی و نحوه برخورد و فائق آمدن بر مشکلات ناشی از سرطان و امید به زندگی و نقش خانواده و دوستان در بهبودی بیماری صحبت کردند.

در بخش میانی برنامه، جناب آقای مهندس میراحمدی مدیرعامل ” انجمن نسترن” به معرفی انجمن، فعالیت ها، خدمات و برنامه های این انجمن خیریه اشاره کردند و کلیپ سرکار خانم مرحومه دکتر نسترن رزمجو که بانی اصلی تاسیس خیریه بوده اند نمایش داده شد.

در بخش سوم برنامه، سه نفر از بهبود یافتگان شامل، سرکار خانم دکتر کتایون شهپر راد (دانشیار گروه زبان فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری)، جناب آقای دکتر احمد خرم طوسی (دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد)، و سرکار خانم مظفری از تهران به بیان تجربیات خود در زمینه ابتلا به سرطان و چگونگی مدیریت، درمان و بهبود آن و نقش ورزش در این زمینه پرداختند.

در پایان نیز بیانیه سمینار با تاکید بر اهمیت آموزش و تغییر سبک زندگی مردم، لزوم تشخیص به هنگام و غربالگری بیماری، اهمیت درمان چند بعدی، همه جانیه و یکپارچه بیماری، لزوم تاسیس مراکز ورزشی ویژه توانبخشی بیماران و تربیت مربیان ورزشی متخصص در زمینه کار با بیماران سرطانی قرائت گردید.