طراحی و توسعه نرم افزار دریافت و تحلیل داده های اقلیمی و هواشناسی سنجش از دور توسط عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر صفایی مدیر دفتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه اعلام کرد در گزارش نهایی طرح ارتباط با صنعت عضو هیات علمی دانشگاه با شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی این نرم افزار کاربردی طراحی و توسعه داده شد

به گفته وی دکتر احسان بهنام طلب عضو هیات علمی گروه عمران با انجام این فرصت مطالعاتی در بازه زمانی یک ساله کار طراحی این نرم افزار را انجام و با اجازه کارفرما در اختیار پژوهشگران این حوزه قرار داده است. به گفته وی توضیحات زیر به همراه آدرس نرم افزار از طرف مجری طرح دکتر احسان بهنام طلب عنوان شده است.

دفتر ارتباط با جامعه و صنعت از ارائه نتایج خروجی فرصت مطالعاتی ایشان تقدیر و تشکر می نماید.

با توجه به اهمیت داده­های سنجش از دور و کاربردهای وسیع آن در مهندسی آب و نیز دسترسی آزاد به اغلب این داده­ها، براساس درخواست شرکت آب منطقه­ای خراسان رضوی، نرم­افزاری بدین منظور طراحی و توسعه داده شد. این نرم­افزار در سامانه تحت وب گوگل ارث انجین و با حدود ۶۵۰۰ خط برنامه نویسی با زبان جاوااسکریپت ایجاد شده است. این نرم­افزار این قابلیت را دارد که ۱۶ پارامتر مختلف آب و هواشناسی (تبخیر و تعرق، بارش، کاربری اراضی، دما، رطوبت، برف، رواناب، کیفیت آب و …) را از تصاویر ماهواره­ای استخراج نماید. برای هر پارامتر به کاربر، چند محصول مختلف ماهواره­ای نیز پیشنهاد می­شود. پس از انتخاب پارامتر و محصول، کاربر با انتخاب محدوده مطالعاتی و نیز بازه زمانی، نمودار تغییرات این پارامتر و فایلهای تصاویر ماهواره­ای را دریافت خواهد کرد. علاوه بر این، کاربر می­تواند در چک­باکس­های ارائه شده در پانل، تصویر فیلتر شده از مجموعه تصاویر و نیز متوسط­گیری روزانه، ماهانه و سالانه را درخواست نماید. این نرم­افزار بصورت آزاد، هم از طریق موبایل و هم از طریق کامپیوتر در دسترس قرار دارد. به منظور دسترسی به نرم­افزار با روشن کردن فیلترشکن به آدرس زیر مراجعه نمایید.

https://remotesensing-khrw.users.earthengine.app/view/rsde