در قالب قرارداد ارتباط با صنعت بين مجتمع صنعتی اسفراین و دانشگاه حکیم سبزواری” طراحی کوکیل شمش های توخالی جهت تولید شمش های فولادی توخالی در مجتمع صنعتی اسفراین” به دکتر محمد امین جباره  عضو  هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری سپرده شد.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: پوسته ­های فولادی در موارد متعددی از جمله مخازن تحت فشار و انواع رآکتورها مورد استفاده قرار می­ گیرند. در روش­های سنتی این پوسته­ ها با ماشین کاری بخش میانی شمش­های فولادی ریخته­ گری شده تولید شده و سپس پوسته تولیدی تحت عملیات فورج کاری قرار می­ گیرد. این روش به هیچ عنوان یک روش بهینه برای تولید پوسته های فولادی نیست چرا که شامل مراحل متعدد عملیات حرارتی و فورج کاری است که مستلزم صرف وقت، هزینه و انرژی بالایی می ­باشد. به علاوه بازدهی فرایند تولید نیز پایین است. یک راهکار مناسب جهت رفع مشکلات ذکر شده تولید و استفاده از شمش های توخالی به عنوان ماده اولیه است. در این روش شمش اولیه به صورت توخالی ریخته­ گری شده و برای فورج کاری مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب زمان تولید تا یک سوم کاهش یافته و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد.

مجری این طرح در خصوص این قرارداد به روابط عمومی دانشگاه گفت:  هر چند تولید شمش ­های توخالی در دنیا سابقه ­ای ۵۰ ساله دارد اما متاسفانه در حال حاضر این محصول در کشور تولید نمی­ شود. خوشبختانه مجتمع صنعتی اسفراین برای تولید شمش ­های توخالی در وزن­ های مختلف هدف گذاری کرده است. طراحی کوکیل مناسب اولین گام در تولید این شمش­ ها است که در قالب قرار داد  فوق به تیم تحقیقاتی ما واگذار شده است.

دکتر جباره هدف از اجرای این طرح را در گام اول ارائه یک طرح بهینه برای کوکیل شمش­های فولادی توخالی به وزن ۲ تن و در نهایت بومی سازی دانش فنی لازم جهت تولید شمش­های توخالی فولادی در وزن­های مختلف عنوان کرد.