ما یک تیم هستیم….

هیچ چیز بهتر از این نیست که زن و شوهر از یک جنس باشند؛ هر دو  پرتلاش، هر دو اهل علم و پژوهش و هر دو دارای دغدغه‌ای مشترک و از همه مهمتر هر دو همکار و همراه. این اتفاق در زندگی «دکتر پروین شوشی نسب» و «دکتر محمد رضا معین فرد» دو عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری رخ داده و این دو سال هاست در دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه به تدریس  و پژوهش مشغولند. بازگشت این خانواده از  فرصت مطالعاتی تابستانه در کشور کانادا بهانه ای شد  تا پای صحبت های  آنها بنشینیم . زوجی که معتقدند کار در کنار همدیگر باعث رشد و ارتقای علمی آنها شده است.

*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید،لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.

 

دکترشوشی نسب: پروین شوشی نسب هستم دکتری مدیریت ورزشی از دانشگاه خوارزمی و از سال ۹۱ به عنوان عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی در دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به کارم.

دکتر معین فرد: محمدرضامعین فرد، دانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی  دانشگاه حکیم  سبزواری.

 

*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در تابستان امسال، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟

 

د.شوشی نسب: فرصت مطالعاتی کوتاه مدت را در موسسه Canadian Sport Tourism Allianceدر کشور کانادا، شهر اتاوا گذراندیم، ما از سال ها پیش مراودات و ارتباطاتی با این موسسه داشتیم، برای خود من آشنایی با این موسسه برمی گردد به زمان تحقیق بر روی رساله پایان نامه ام که در موضوع گردشگری ورزشی بود ، باید بدانید این موسسه فعالیت گسترده ای در بحث گردشگری ورزشی در دنیا دارد  و هر ساله کنفرانس و همایش مهمی در این موسسه در زمینه گردشگری ورزشی برگزار می شود، خب این ارتباط و مراودات از آن زمان تا به امروز قطع نشد و ادامه داشت تا اینکه تابستان امسال از سوی این موسسه برای گذراندن فرصت تحقیقاتی به کشور کانادا دعوت شدیم.

د.معین فرد: در اینجا باید به این نکته اشاره بکنم که این موسسه بزرگترین موسسه ای در جهان است که بر روی گردشگری ورزشی  کار کرده است و هم اینک نیز درآمدهای هنگفتی از طریق این فعالیت ها برای موسسه حاصل شده است.

دکتر معین فرد به همراهRickTraer رئیس موسسه Canadian Sport Tourism Alliance

*عنوان کردید این موسسه در مبحث گردشگری ورزشی فعالیت دارد، در باره این موضوع برای ما بگویید ؟

د.شوشی نسب: واقعیت این است که گردشگری ورزشی مبحث جدیدی در کل دنیاست و به تبع آن جدیدتر و نوتر در ایران، برای من به شخصه جالب بود که بدانم کشورهای آمریکایی یا اروپایی چه استراتژی را در بحث توریست ورزشی در پیش گرفته اند و چگونه این زمینه را در کشورهای خود توسعه دادند که امروزه برخی از این کشورها بخش اعظم درآمد حاصل از گردشگری خود را از طریق گردشگری ورزشی بدست می آورند و خوشبختانه تا حد بسیاری در قالب این فرصت مطالعاتی و حضور در موسسه و مراودات با مسئولین این موسسه توانستم جواب پرسش های خود را بدست آورم.

د. معین فرد: این را هم بنده اضافه کنم که صنعت گردشگری در سال های اخیر به سمت گردشگری ورزشی حرکت کرده است، سه کشور کانادا، استرالیا و انگلستان در این زمینه شاخص هستند و بسیار خوب کار کرده اند.

 

*آیا در کشور ما ایران در این زمینه فعالیتی صورت گرفته است؟

د. معین فرد: کشور ما ایران پتانسیل بسیارخوبی در بخش گردشگری ورزشی دارد، ما در ایران پیست های اسکی داریم که چهارفصل سال قابل استفاده برای ورزشکاران هستند، مناطق کوهستانی بکر برای کوهنوردان و پهنه کویری گسترده برای کویرنوردان و بسیاری جاذبه های ورزشی دیگر که باید بر روی این جاذبه ها سرمایه گذاری شود و کار با تحقیق و پژوهش پیش برود، حقیقت این است که جذب توریست ورزشی برای کشور ما بسیار مفید است، زیرابا توجه به موقعیت کشورمان و شرایط فرهنگی و اجتماعی ایران، توریستها ی ورزشی مشکلات فرهنگی و حاشیه ای به نسبت کمتری را از  توریست های دیگر دارند.

د.شوشی نسب: جالب است بدانید ما حتی بر روی اقلیم سبزوار و ظرفیت های این منطقه برای جذب توریست ورزشی تحقیق کرده ایم و معتقدیم سبزوار نیز ظرفیت های جذب این نوع گردشگر را دارد.

 

*لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟

د.شوشی نسب: این فرصت برای من به شخصه واقعا تجربه بی نظیری بود، آشنایی با محیط کار حرفه ای و تخصصی، اساتید و متخصصان برجسته و کارها و فعالیت های نو و بدیع در زمینه گردشگری ورزشی و آشنا شدن با مسیر و راهی که دیگر کشورها در این مبحث طی کرده اند، البته جدا از این بحث ها دیدن محیط های علمی و ورزشی دیگر کشورها و آشنایی با فرهنگ و زبان و نوع و روش زندگی مردم در دیگر کشورها نیز برایم بسیار جالب و مفید بود و همین جا از مسئولین دانشگاه  و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه برای ایجاد چنین بستری برای اساتید تشکر می کنم.

د.معین فرد: من هم باید از مدیریت دانشگاه، به خصوص معاونت پژوهش و فناوری که دید باز و بسیار خوبی  در مسایل پژوهشی دارند  و همواره حمایت های خوبی از اعضای هیات علمی در بحث اختصاص گرنت های پژوهشی و فرصت های مطالعاتی داشته اند، تشکر کنم، این فرصت مطالعاتی برای بنده هم تجربه ی بسیار خوبی بود جدا از بحث های آموزشی و پژوهشی آشنایی با فرهنگ و منش دیگر کشورها و ارتباط و گفتگو با اساتیدی که در حوزه تخصص شما در دنیا در حال کار و پژوهش هستند و استفاده از تجارب و تحقیقات آنها بسیار مفید است.

*شما را به عنوان یک زوج موفق در دانشکده تربیت بدنی می شناسند، از کار و فعالیت دونفره در دانشگاه برایمان بگویید؟

د.شوشی نسب: برای من شخصا این با هم بودن باعث پیشرفت شده و معتقدم این همفکری و هم افزایی در مسایل آموزشی و پژوهشی باعث رشد و ارتقای ما شده است.

د.معین فرد: شاید برایتان جالب باشد که بدانید روز اولی که به دانشگاه آمدیم به شوخی به ما می گفتند بودن یک زن و شوهر عضو هیات علمی در یک گروه حتما مشکل ساز خواهد شد، ما پرسیدیم چرا، گفتن چون می توانید با هم  تبانی کنید و به جای همدیگر در کلاس ها حاضر شوید، البته این شوخی بود چون درصد زیادی از کلاس های دانشجویان تربیت بدنی به دلیل عملی بودن به صورت جداگانه برای دختران و پسران برگزار می شود و از روزی که به دانشگاه آمدیم تا به امروز هیچگاه این مسئله پیش نیامده است،البته جدا از این صحبت ها  باید بگوییم این همکاری هم نقاط قوتی دارد و در کنارش هم ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد اما باید بدانید برای ما نقاط قوتش بیشتر بوده، ما به صورت گروه و تیم درآمده ایم و این برای ما دو نفر نقاط مثبت زیادی داشت.

اختتامیه مسابقات هندبال دختران دانشجوی کشور با قهرمانی تیم دختران دانشگاه حکیم سبزواری