مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: حضور دانشگاه حکیم سبزواری در رتبه‌بندی تایمز به عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است نشان از رشد کیفیت تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری در سطح بین المللی دارد.

دکتر حمید رضا اویسی در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه، افزود: کسب این دستاورد با توجه به سیاست ها و برنامه ریزی های چندین ساله حوزه معاونت پژوهش دانشگاه حکیم سبزواری در راستای توجه به کیفیت تولید علم، افزایش ارتباطات بین المللی و تجاری سازی تولید علم صورت گرفته است.

دکتر اویسی با اشاره به نظام‌های رتبه‌بندی معتبر دانشگاه ها در سطح بین‌المللی ، اظهار داشت: معتبرترین این نظام ها عبارتند از رتبه بندی تایمز (Times Higher Education (THE))، رتبه بندی لایدن (Leiden)، رتبه بندی شانگ‌های(Shanghai)، رتبه بندی کیو. اس(Quacquarelli Symonds)و رتبه بندی بین‌الملل ISC (ISC world University rankings).

دکتر اویسی با اشاره به اینکه ورود هر دانشگاهی به نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی بر حسب ظرفیت و فرهنگ ملی و شرایط پیش‌رو یکی از مسائل ضروری محسوب می‌شود، گفت: این امر علاوه بر بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی در هر کشور، باعث توسعه ظرفیت‌های دانشگاه و زمینه‌ساز رقابت بین‌المللی در آموزش عالی خواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته مدیریت پژهشی دانشگاه حکیم سبزواری، در سال ۲۰۲۰ موفق به اخذ تاییده های لازم و مجوز ورود به نظام رتبه‎‌بندی بین‌المللی تایمز شدیم.

مدیر پژوهشی دانشگاه با اشاره به اینکه در این سیستم رتبه بندی دانشگاه های زیر‌مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت امکان حضور دارند، یادآور شد:در رتبه بندی تایمز و در بین دانشگاه ی کشور هم دانشگاه حکیم سبزواری بعد از دانشگاه فردوسی و گیلان و بالاتر از دانشگاه های اصفهان، خوارزمی و مازندران و لرستان قرار گرفته است.

دکتر اویسی با تشریح فرآیند ورود دانشگاه حکیم سبزواری به نظام های رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی، اظهار داشت: برای حضور دانشگاه در رتبه بندی بین المللی نیاز به تهیه و تدوین اطلاعات فعالیت های دانشگاه در حوزه های مختلف (آموزشی، پژوهشی، بین المللی، مالی و تسهیلاتی) بود که این فرآیند در مدیریت پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری در طی دو سال صورت گرفت.

مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت: معرفی کامل دانشگاه، تاریخچه و سوابق آن، اطلاعات کامل حوزه‌های آموزش، پژوهش، اطلاعات کامل حوزه مالی و تسهیلاتی و همکاری های بین‌المللی از جمله ملاک ها و معیارهای امتیاز بندی و جمع آوری اطلاعات در سیستم رتبه بندی تایمز است .

دکتر اویسی با اظهار اینکه پس از گردآوری اطلاعات و مکاتبات متعدد لازم با تایمز، ابتدا پروفایل ورود اطلاعات دانشگاه طی یک بازه زمانی یک ساله ایجاد شد، گفت: پس از پذیرش دانشگاه در سیستم تایمز، ورود اطلاعات، اصلاحات و ویرایش اطلاعات به تفکیک دانشکده ها و رشته ها انجام و در نهایت پس از بررسی‌های لازم، آنالیز و تایید اطلاعات بارگذاری شده توسط مدیریت پژوهشی دانشگاه صورت گرفت.

این مقام مسول افزود: پس از بررسی های نهایی و تایید صحت اطلاعات ورودی توسط سیستم رتبه بندی تایمز، حضور دانشگاه حکیم سبزواری از سوی تایمز در رتبه‌بندی ۲۰۲۱ اعلام شد.

مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به ۱۰ گروه موضوعی که رتبه‌بندی تایمز برای پروفایل دانشگاه‌ها اعلام کرده است، ادامه داد: گروه های موضوعی مطرح شده در رتبه‌بندی تایمز عبارت هستند از هنر و علوم انسانی، علوم بالینی، پیش بالینی و بهداشتی، علوم کامپیوتر، مهندسی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، علوم ورزشی، تجارت و اقتصاد، حقوق، آموزش و روانشناسی است.

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین مدیریت پژوهش در حال اخذ موافقت دیگر نظام های رتبه بندی از جمله نظام رتبه‌بندی کیو اس می‌باشد و امید است تا در جهت اعتلای بیشتر دانشگاه حکیم سبزواری گام های موثر در آینده نیز برداشته شود.