معاون اداری و مالی وزارت علوم  در نشست با مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری گفت: رویکرد آموزش عالی فراهم آوردن بستری جهت حرکت دانشگاه ها از نسل اول ودوم به نسل سوم و چهارم و دانشگاه های کارآفرین است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری، دکتر محمد تقی نظرپور در این نشست که در سالن همایش های بین المللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، ضمن گرامی داشت سالروز سوم خردادماه و آزادسازی خرمشهر، گفت: رزمندگان دفاع مقدس برای آزادسازی خرمشهر قهرمان نقش آفرینی های زیادی داشته اند و ۱۴ خرداد ماه نیز سالروز عروج ملکوتی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و قیام ۱۵ خرداد هم پیشرو داریم و همه آنها منشا تحولات گسترده ای است که ملت ما آنرا به پیروزی انقلاب اسلامی گره زده اند و همه آنها را گرامی می داریم.

معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به اینکه ارتقای کیفی آموزش عالی از اولویت های وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است، بیان کرد: یکی موضوعاتی که در این شهرستان هم اتفاق افتاده، بحث الحاق دانشکده فناوری های نوین سبزوار به دانشگاه حکیم سبزواری محسوب می شود.

معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به نقش دانشگاه ها در دوران شیوع بیماری کرونا، گفت: در بحث کرونا دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری نقش آفرینی های موثری انجام داده اند و به کمک مجموعه پزشکی کشور آمده اند .

معاون اداری و مالی وزارت علوم افزود: شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به سرعت در راستای کمک به جامعه پای کار آمدند و این اتفاقات مهم از دستاورد دانشگاه های نسل سوم و چهارم به شمار می رود.

دکتر نظرپور با بیان اینکه کرونا ما را به مسیر جلو هل نداده بلکه به مسیر جلو پرتاب کرده است، تصریح کرد: در روزهای قبل از شیوع بیماری کرونا آموزش مجازی مورد استقبال قرار نمی گرفت و اکنون کلاس های مجازی دارای ظرفیت های قابل قبولی است ولی نواقص خود را دارد.

وی گفت: آموزش مجازی امکان حضور تمامی دانشجویان را فراهم نموده و حتی دانشجویان خارجی که در داخل کشور حضور ندارند، از ظرفیت آموزش مجازی استفاده می کنند.

معاون اداری و مالی وزارت علوم تاکید کرد: برخی از رشته های آزمایشگاهی و کارگاهی ضروری است که کلاسها به صورت حضوری برگزار شود وگرنه آموزشی رخ نمی دهد.

دکتر نظرپور با بیان اینکه توسعه و پیشرفت های این دانشگاه در سالهای اخیر قابل تقدیر است، تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال از عمر دانشگاه حکیم سبزواری می گذرد که به عنوان دومین دانشگاه بزرگ در استان خراسان رضوی تبدیل شده است و موفقیت خوبی داشته است که این توفیقات را مدیون مدیران، اعضای هیات علمی و اساتید این دانشگاه هستیم.

معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: حدود ۹ هزار دانشجو در دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به تحصیل هستند، بخشی از آنها خارجی، تحصیلات تکمیلی و بخشی هم دانشجویان رشته های مورد نیاز به شمار می روند.

دکتر محمد تقی نظرپور با بیان اینکه خداوند متعال را شاکر هستم که توفیقات خوبی برای دانشگاه حکیم سبزواری حاصل شده است، اظهارکرد: دانشگاه حکیم سبزواری در سالهای اخیر قابلیت های خوبی را ایجاد کرده و اکنون فضای سبز و ساخت و ساز ها به خوبی گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: دریافت آمار دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه حکیم سبزواری ضروری است و به مسئولان دانشگاه کمک می کند که از رشته های مورد نیاز شهرستان سبزوار و استانهای همجوار استفاده شود.

وی در پایان یادآور شد: دانشگاه حکیم سبزواری باید با همراهی اعضای هیات علمی و اساتید به سمت درآمدزایی حرکت نمایند

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دومین دانشگاه جامع خراسان رضوی هم اکنون  دارای  حدود ۹ هزار دانشجو است و  بالغ بر۳۰۰ دانشجوی  بین‌المللی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

 دکتر علی اصغر مولوی افزود: این دانشگاه دارای ۲۷۵ عضو هیات علمی تمام وقت و ۳۲ عضو هیات علمی وابسته است.

وی ادامه داد: اعضای هیات علمی وابسته بیشتر از نخبگان علمی ایرانی ساکن در خارج از کشور هستند که هم اکنون با همکاری بخش بین‌الملل دانشگاه به تدریس و راهنمایی پروژه ها و پایان نامه های دانشجویان مشغول هستند.

 رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: همچنین به تفکیک در دانشگاه حکیم سبزواری، ۲۷۰ دانشجوی دکتری، حدود ۲۰۰۰ دانشجوی ارشد و مابقی دانشجویان در مقطع لیسانس مشغول به تحصیل هستند.

دکتر مولوی با اشاره به برندسازی دانشگاه حکیم سبزواری در بحث کیفی سازی امرآموزش ، گفت: خوشبختانه هرساله تعداد زیادی از رتبه های تک رقمی آزمون های ارشد و دکتری از دانشجویان مستعد دانشگاه حکیم سبزواری هستند.

وی همچنین به رشد جذب دانشجو در این دانشگاه در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه بسیاری از دانشگاه‌های ما، در سال های اخیر با افت دانشجو مواجه بودند، خوشبختانه در چند سال گذشته سیر جذب دانشجو در این دانشگاه صعودی بوده‌ است.

 دکتر مولوی ادامه داد: بر این اساس در سال گذشته حدود ۱۱ درصد  در بحث جذب دانشجو در تمامی مقاطع رشد داشته ایم.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در آخرین ارزیابی صورت گرفته براساس داده‌ های پایگاه استنادی اسکوپوس که با همکاری موسسه الزویر انجام شده است، ۶ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در فهرست دو درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند.

وی گفت: همچنین دانشگاه حکیم سبزواری در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱، در رتبه ۱۱ دانشگاه جامع کشور و رتبه۱۸ در بین دانشگاه های وزارت علوم قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده از پایگاه رتبه بندی بین المللی دانشگاه های پایدار و سبز دنیا (“GreenMetric”) دانشگاه حکیم سبزواری در نخستین حضور خود در این رتبه بندی توانست با عملکردی موفق، رتبه ۱۲ در بین ۴۱ دانشگاه کشور و رتبه ۳۷۴ را در جمع ۹۱۲ دانشگاه برتر در این زمینه از سراسر جهان کسب کند.

دکتر مولوی با اشاره به گسترش ارتباطات بین المللی علمی دانشگاه در سال های گذشته، بیان کرد: سال گذشته اعضای هیات علمی دانشگاه توانستند معادل ۵۱۸ هزار دلار گرنت بین‌المللی برای پروژه‌ های پژوهشی از دانشگاه‌های هلند، سوئد، دانشگاه ملی روسیه و… جذب کنند.