تد با شعار محوری “ایده ها ارزش گسترش دارند”، سازمانی غیر انتفاعى است که وقت خود را وقف به اشتراک گذاشتن افکار و ایده های ارزشمند برای عموم شهروندان جهان کرده است. این سازمان از متفکران، ایده پردازان و فعالان پیشرو در سطح جهان دعوت می کند تا بهترین ایده های خود را به خلاقانه ترین و جذاب ترین شکل ممکن در بازه زمانی هجده دقیقه (حداکثر هجده دقیقه) بازگو کنند.

این سخنرانی‌ها طیف وسیعی از موضوعات ایده محورانه – از علم و پژوهش تا فرهنگ و ادب – را در برمی گیرند. افراد مهمی نظیر دارندگان جایزه نوبل، بیل گیتس، جین گودال، الیزابت گیلبرت، بیل کلینتون، ریچارد داوکینز، و… در تد سخنرانی داشتند.

” تدکس” رویدادی شبیه تد است که به طور مستقل توسط افرادى که مجوز آزاد برگزاری آن را از دفتر مرکزی تد در امریکا گرفته ­اند، برگزار می شود. در واقع تدکس (TEDx) یک برنامه از رویدادهای محلی و سازماندهی شده توسط افراد محلی است که افراد تجربه ای شبیه TED را به اشتراک بگذارند.
اولین تدکس ایران در ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۲ در تهران با عنوان TEDxTehran برگزار شد. علاوه بر این، رویدادهای دیگری در دانشگاه‌های صنعتی شریف، علوم‌پزشکی تهران، هنر تهران، دانشگاه  صنعتی امیرکبیر و… برگزار شده است. در همین راستا رویداد “TEDxHSU” که تحت لیسانس همایش بین المللی تد مى باشد، در ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد. در ساختار TEDxHSU، آمیزه­ای از سخنرانی­های زنده (بین ۱۰-۱۲ سخنرانی)، و سخنرانی­های ویدئویی (TED Talks) برای ایجاد بحث و ارتباط عمیق در بین مخاطبان، ارائه خواهد شد.

چنین رویدادی علاوه بر این که زمینه‌ی معرفی پتانسیل اعضا هیات علمی و دانشجویان ایرانی را در سطح بین المللی فراهم می‌کند، بسترسازی مناسبی جهت تبادل ایده و ارائه تجربیات سخنرانان و ایده پردازان برجسته با شرکت کنندگان خواهد بود. سخنرانی های ارائه شده در این همایش پس از ترجمه و ارائه زیرنویس های مختلف بر روی وب سایت اصلی تد بارگذاری خواهد شد و افراد از سراسر جهان قادر به دیدن آن ها می باشند. 
اهدافTEDxHSU
• TEDxHSUبا هدف ایجاد انگیزه و منبع الهام برای جامعه ی مخاطبان خود (جامعه ی دانشگاهی در دانشگاه حکیم و سایر دانشگاه ها و همینطور شهروندان سبزوار) و همزمان معرفی ایده پردازان و صاحب نظران ایرانی به این جامعه و جامعه ی مخاطبان جهانی تد اقدام به برگزاری این رویداد خواهد کرد. هدف دیگر TEDxHSU ایجاد فرصت آشنایی بین جامعه ی مخاطب و شرکت های ایده محور و کسب و کار های دارای پتانسیل عمل و بازار هدف در شهر سبزوار است. 
از سوی دیگر TEDxHSU قصد دارد وجه دیگری از دانشگاهی را به نمایش بگذارد • محصول این رویداد ویدئو های سخنرانی و اجرای سخنرانان خواهد بود که همراه با لوگوی رسمی رویدادTEDxHSU و لوگوی اسپانسر درجه اول در کانال یوتیوب تدکس و در معرض جامعه ی جهانی مخاطبان تد قرار خواهند گرفت . 
دو خروجی بالقوه ی این رویداد : سخنرانان TEDxHSU میتوانند سخنرانان بعدی کنفرانس تد باشند. ویدئو های TEDxHSU میتوانند در صفحه ی اصلی سایت تد قرار گیرند و در معرض توجه ویژه ی جامعه ی جهانی مخاطبان تد.

زمان : این رویداد بهار سال آینده در تاریخ ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ و در بازه ی زمانی ۱۰ صبح الی ۱۸ به صورت یک روزه برگزار میشود. • محل برگزاری : رویداد در استانخراسان رضوی ، شهرستان سبزوار، دانشگاه حکیم سبزواری ، سالن شریعتی برگزار میشود.
• تم رویداد : TEDxHSUبا تم “هیچ چیز آنطور که به نظر میرسد نیست” در صدد است لایه های عمیق تری از موضوعات مورد بحث را بررسی و بیان کند.

• سخنرانان: این رویداد در مجموع حداقل ۱۱ بخش زنده ( شامل ۷ سخنران و ۴ بخش اجرا) خواهد داشت.سخنرانان حول موضوعات علمی و هنری و فرهنگی از زمینه های مختلف صحبت خواهند کرد و صحبت هایشان به دور از هرگونه جهت گیری مذهبی و سیاسی خواهد بود. (فقط علم و ایده های خالص و معتبر) • مخاطبان: مخاطبان این رویداد شامل ۱۰۰ نفر (اعم از دانشجویان، اساتید و شهروندان) به طور مستقیم و جامعه ی ۹۰۰۰ نفری دانشگاه حکیم سبزواری و همچنین سایر دانشگاه ها به طور غیر مستقیم هستند. شرکت برای عموم از طریق فرایند ثبت نام و به صورت گزینشی میسر خواهد بود. •
نمایشگاه و غرفه ها : غرفه های اسپانسر ها در فضای بیرونی محل برگزاری رویداد به مدت ۲ روز برپا خواهند بود و در معرض کل جامعه ی دانشگاه قرار خواهند گرفت.