هجدهمین نمایشگاه دستاورد های علمی و پژوهشی استان خراسان رضوی با رونمایی از طرح های فناورانه دانشگاه حکیم سبزواری توسط  استاندار خراسان رضوی، ۱۷آذرماه در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی مشهد مقدس افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نمایشگاه از ۱۵طرح نوآورانه علمی برگزیده جهت رونمایی،  دو طرح فناورانه دانشگاه حکیم سبزواری با عنوان شناور زیرسطحی تحقیقاتی حکیم و ساخت پوشش های پلیمری خودتمیز شونده بر روی سطوح مختلف با استفاده از ذرات سیلیکا برای جلوگیری از آلودگی توسط مهندس رشیدیان استاندار خراسان رضوی رونمایی شد که در ادامه به معرفی اجمالی این دو طرح می پردازیم.

*ساخت پوشش های پلیمری خودتمیز شونده بر روی سطوح مختلف با استفاده از ذرات سیلیکا برای جلوگیری ازآلودگی

بسیاری از فناوری‌هایی که در جهان امروز وجود دارند از طبیعت الهام گرفته‌اند. خودتمیزشوندگی هم یکی از فناوری‌هاست.
در این پژوهش با استفاده از اصلاح سطح سیلیکا و اعمال آن برروی پلیمرهای پلی¬یورتان و اپوکسی سطوح فوق آبگریز ایجاد شده است. ابتدا نتایج حاصل از ماهیت عامل اصلاح سطح و سپس نتایج حاصل از پوشش سطح بررسی شده است. نتایج نشان داد که با افزایش کسر وزنی سیلیکا زاویه تماس افزایش یافته است. این افزایش زاویه تماس سبب افزایش مقامت به خوردگی شده است که نتایج حاصل ازآزمون EIS آن را اثبات کرده است.
نام پژوهشگران/ فناوران مربوطه: دکتر غلامعلی فرزی، سجاد صادقی کیا، سعیدثبات
 

*شناور زیرسطحی تحقیقاتی حکیم


در این طرح،  طراحی و ساخت یک ربات هوشمند زیرسطحی نوع هاورینگ  ارائه شده است. انجام عملیات پیچیده زیر سطحی تنها با استفاده از رباتی که قابلیت هاورینگ، کنترل پذیری و مانور بالارا دارد انجام پذیر است و این امر با سرعت و دقت بالا، سبب کاهش هزینه های مصرفی و کاهش خطر بکارگیری نیروی انسانی می شود .
این شناور بزرگ‌ترین شناور زیرسطحی نوع هاورینگ ساخت ایران بوده و امکان کار تا عمق ۱۰۰۰ متری زیردریا را دارد و کاربردهای منحصر به فرد زیر را دارا می باشد:
 

  • بازرسی سازه‌هاو سکوی دریایی و ساحلی شامل بازبینی اثرات خوردگی، رسوب، محل وقوع ترک‌ها
  • تحقیقات اقیانوس شناسی: تحقیقات زیستی و نقشه‌برداری زیر دریا
  • فیلم برداری و عکس برداری زیرسطح به منظور اکتشاف در صنعت نفت و گاز
  • تعمیر و نگهداری صنایع حفاری و استخراج در بستر دریا
  • ماموریت‌های ایمن‌سازی و پاک‌سازی بستر دریا در پیرامون اسکله‌ها، سکوها و تأسیسات ساحلی و فراساحلی
  • کشف و نجات اجساد و اجسام زیر دریا

 
نام پژوهشگران/ فناوران : دکتر رضا حسن زاده قاسمی، آرش آرندی- مهدی بروغنی- علیرضا انصاریان- امیدقاسمی-ابوالفضل مرادی-امیرمحمد زرقانی