طی یک قرارداد ارتباط با صنعت محققان گروه مهندس مکانیک توانستند دمپرهای هوای ثالثیه شرکت سیمان سبزوار را باز طراحی کنند و عمر مفید این دمپرها را از ۳ ماه به حداقل ۸ ماه افزایش دهند. این دستاورد به افزایش کیفیت محصول، کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید آلاینده ها در شرکت سیمان منجر شد. به همین بهانه طی یک مصاحبه با  دکتر علی نیا عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری و مجری طرح، در خصوص این فعالیت پژوهشی مصاحبه ای صورت گرفت که شرح این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند:

*آقای دکتر لطفا توضیحی در مورد بیوگرافی و سوابق علمی خود ارائه فرمائید؟

یدالله علی نیا فارغ التحصیل مقطع دکتری تخصصی مهندسی سازه هوایی از دانشگاه صنعتی شریف در سال۹۱ هستم. یک دوره فرصت مطالعاتی در کشور ترکیه بوده ام که در زمینه پژوهشی دوره دکتری فعالیت می کردم.که این دوره زمینه ارتباطات بین المللی شد که تا الان حفظ شده و ادامه دارد. و از سال ۹۱ به عنوان عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به کار شده ام.

 

*اخیرا پروژه دمپر هوای ثالثیه سیمان  سبزوار را با موفقیت به اتمام رساندید در این خصوص لطفا بیشتر توضیح دهید.

در بازدیدهای اولیه‌ای که از شرکت داشتیم، چالش عمده این شرکت عمر کوتاه دمپر هوای ثالثیه بود. خرابی‌های مکرر دمپر هوای ثالثیه علاوه بر هزینه‌های قابل توجه جایگزینی، منجر به کاهش کیفیت سیمان تولید، افزیش مصرف سوخت و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی می‌شود. به همین جهت در قالب یک تیم از اعضای هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک شامل اینجانب و آقایان دکتر احسانی سرشت، دکتر اعتمادی، دکتر عسگری و دکتر تقی زاده باز طراحی دمپرها در دستور کار قرار گرفت. دمپرهای جدید ساخته و در شرکت نصب شد. بعد از نصب این دمپر و کار کردن در چندین دوره مشخص شد، عمر کاری این دمپر بیش از سه برابر دمپر های قبلی به کار گرفته شده در این شرکت است. هزینه اجرای طرح فعلی ۳۰% کمتر از طرح سابق می باشد. احتمال جدایش کلی دمپر از مجموعه بالابرنده و همچنین انسداد مسیر حرکت آن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

*ظاهرا طرح شما بازخورد رسانه‌ای مناسبی نیز داشته است؟

بله، همین طور است. خوشبختانه، با توجه به عملکرد مطلوب این دمپرها و رضایت شرکت سیمان سبزوار از به ثمر رسیدن این محصول، با حمایت شرکت گزارش خبری از این فعالیت گرفته شد و در شبکه خراسان رضوی پخش شد. همچنین در خبرگزاری این شرکت و در سایت دانشگاه نیز پوشش خبری مناسبی از این فعالیت صورت پذیرفت.

 

*آیا برای توسعه‌ی فعالیت انجام شده نیز برنامه‌ای دارید؟

با توجه به آن که مشکل دمپرهای هوای ثالثیه معضل بسیاری از شرکت‌های سیمان در سراسر کشور می‌باشد، برنامه داریم تا بهینه‌سازی و تجاری سازی این دمپرها را دنبال کنیم. به همین جهت آمادگی خود را جهت همکاری با شرکت‌های سیمان و سایر شرکت‌های مشابه داریم. 

 

*صاحبان صنایع چگونه می‌توانند با شما در ارتباط باشند؟

علاقه مندان و صنعتگران گرامی برای آشنایی بیشتر با این پروژه ها می توانید با دفتر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه حکیم سبزواری از طریق راه های ارتباطی زیر تماس حاصل نمایید.

 

*آقای دکتر  لطفا در رابطه با طرح های پژوهشی که خارج از دانشگاه و در ارتباط با حوزه ی ارتباط با صنعت انجام داده اید برای ما کمی توضیح بدهید و اینکه این طرح ها تا چه حد عملیاتی شده است؟

نیازهای صنعت در چند بخش شامل مرتبط با فرآیند تولید جاری، بهینه سازی سیستم موجود و توسعه زیرساخت ها قابل تقسیم بندی است. بر این اساس، پروژه دمپر کوره سیمان به طور مستقیم کیفیت تولید را تحت الشعاع قرار میدهد بنابراین فورا عملیاتی شد.پروژه های تحلیل قالب دایکاست و ساختار خشک کن درایر نیازمند بهسازی و بهنیه سازی جهت رفع عیوب میان مدت می باشند لذا در کوتاه مدت عملیاتی خواهند شد. همکاری با شرکت گاز نیازمند توسعه نرم افزاری و سخت افزای امکانات موجود است لذا برنامه یک تا ۳ سال برای عملیاتی شدن نیاز دارد.

 

*در ارتباط با حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی خود برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

با توجه به موضوعی که در دوره دکتری و همچنین فرصت مطالعاتی شروع کرده بودیم بیشتر مباحث تحقیقاتی بنده شامل تحلیل تنش در سیستم های مکانیکی، بررسی علت های خرابی پوشش های مواد هدفمند و تحلیل ساختارهای لایه های نازک است. که بیش از ۲۰ مقاله در این زمینه ها منتشر شده که قابل دسترسی در سایت دانشگاه و یا گوگل اسکالر است.

 

*آقای دکتر به مقالات، کتب و طرح های مطالعاتی که انجام داده اید اشاره بفرمائید ؟

همانطور که اشاره شد بیشتر مباحث کاری ما پژوهشی بوده و خیلی مرتبط با کاربردهای روزمره در صنایع ایران نیست و بیشتر مرتبط با صنایع  های تک  می باشد. مثل مواد هدفمند ،پوشش های تابعی مدرج که در ساختار های توربینی و یا راکت ها استفاده می شود. یا ساختارهای لایه نازک که اینها در سنسورهای پوشیدنی مثل مچ بند استفاده می شود. تحقیقاتی که داشتیم بیشتر معطوف به این حوزه ها بوده است. در مورد طرح ها ی ارتباط با صنعت  میتوان به  پروژه تحلیل رفتار حرارتی قالب تزریق دایکاست آلومینیوم به منظور پیشگیری از وقوع ترک که برای شرکت جمکو در حال طراحی و برنامه  ریزی است .پروژه تحلیل رفتار ضربه ای ساختار خشک کن ملامین به منظور پیشگیری از وقوع خرابی که برای شرکت پتروشیمی خراسان در حال طراحی است. پروژه طراحی دمپر هوای کوره سیمان به منظور افزایش طول عمر  در شرکت سیمان لار سبزوار طراحی  و اجرا شد و با موفقیت خاتمه یافت. اخیرا  هم درگیر پروژه تخمین میزان مصرف گاز طبیعی مبتنی بر داده های موجود به منظور بهینه سازی شبکه توزیع برای شرکت گاز شدیم.

 

*و حرف آخر؟

وزارت علوم و دانشگاه جهت تسهیل مسیر ارتباط با صنعت می توانند نقش پررنگ تری ایفا کنند. اخذ پروژه و جذب اعتبار برای حل چالشهای موجود از سایر وزارت خانه مستقیما توسط متولیان امر مورد توجه قرار گیرد.

توزیع پروژه ها به صورت عادلانه بین دانشگاه مرکز و غیرمرکز مدنظر باشد و قابلیت جایگزینی پروژهای ارتباط با صنعت با مقالات در مباحث هیات ممیزه مورد توجه قرار گیرد.

 

*صاحبان صنایع چگونه می‌توانند با شما در ارتباط باشند؟

علاقه مندان و صنعتگران گرامی برای آشنایی بیشتر با این پروژه ها می توانند با دفتر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه حکیم سبزواری و یا شرکت سیمان لار سبزوار  از طریق راه های ارتباطی زیر تماس حاصل نمایید.