نشست خبری دکتر زنگنه اسدی رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه حکیم سبزواری با اصحاب رسانه غرب خراسان برگزار شد.

*دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه حمایت کننده منطقه و کشور

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در ابتدای این نشست ضمن خوش آمدگویی به خبرنگاران، گفت: دانشگاه حکیم سبزواری در آستانه سال جدید تحصیلی همانند سایر دانشگاه‌های کشور تمام قوای خود را برای آغاز یک سال تحصیلی با نشاط، امید آفرین و علمی به کار بسته است.

دکتر زنگنه اسدی افزود: این فضا محقق نمی‌شود مگر با همدلی و همراهی همه همکاران و مسئولین دانشگاهی و شهری و به ویژه  اصحاب رسانه بزرگوار شهرستان.

وی اظهار داشت: در دنیای امروز رسانه‌ها هم در جهت نشر سواد رسانه‌ای و هم در جهت نشر سواد گفتگو می‌توانند زمینه تعامل هرچه بیشتر دانشگاه و دانشگاهیان با جامعه را برقرار سازند.

وی با بیان اینکه سه دبیرخانه منطقه‌ای چهار استان در این دانشگاه در حال فعالیت است، اظهار داشت: وقتی سه دبیرخانه مهم منطقه در دانشگاه حکیم سبزواری مستقر باشد یعنی این دانشگاه، دانشگاه حمایت کننده منطقه و کشور است.

دکتر زنگنه اسدی افزود: دو مسئولیت مهم دانشگاه حکیم سبزواری در این سال ها این بود که هیأت اجرایی جذب اعضای هیئت علمی استان خراسان رضوی بر عهده دانشگاه حکیم سبزواری گذاشته شد، چون از بدو تأسیس  این هیات در دهه ۸۰ مسئولیت بر عهده دانشگاه فردوسی بود که از سال ۱۴۰۱ بر اساس عملکرد جذب دانشگاه در سال ۱۴۰۰ این مهم به دانشگاه حکیم سبزواری سپرده شد.

دکتر زنگنه ادامه داد: همپنین در بخش هیات ممیزه برای نخستین بار اعضای هیات ممیزه حقیقی دانشگاه تماما بومی دانشگاه هستند، یعنی سابق بر آن از دانشگاه های دیگر نظر می دادند که استاد دانشگاه حکیم سبزواری ارتقاء بگیرد یا نگیرد، اما هم اکنون اعضای بومی هیات ممیزه  نظر می دهد. یعنی دانشگاه حکیم خودش نظر می دهد که همکارشان ارتقاء بگیرد یا نگیرد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه درآمدهای اختصاصی دانشگاه در سال جاری حدود ۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: این رقم در سال اول مدیریت ما در حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است که طی سه سال توانستیم این رقم را به ۸۰ میلیارد رساندیم.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر اینکه همه کشور روند پذیرش دانشجو در کشور بر اساس آمایش وزارت علوم است، افزود: اکنون بسیاری از رشته های سنتی متقاضی برای جذب دانشجو ندارند در همین راستا ما هم در دانشگاه در صدد جایگزینی رشته های سنتی با رشته های کاربردی هستیم.

وی گفت: در سطح جهان می گویند اگر دانشجوی خارجی نداشته باشی سطحمان در حد دبیرستان پایین می آید اکنون فقط دانشگاه هایی که توان علمی پایینی دارند دانشجوی خارجی ندارند بقیه همه سعی میکنند به  این سمت بروند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری افزود: نقشه جامع علی کشور ما این را پیش بینی کرده. در قانون برنامه هفتم توسعه برای وزارت علوم هدفگذاری ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی شده است. این قضیه در قانون برنامه ششم کمتر از نصف این بود در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در کل دانشگاه های کشور هستند. بنابراین خیلی باید جلوتر برویم.

*قدم‌های بلندی در زمینه برندسازی دانشگاه و شهر برداشته‌ایم

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه نیز در این نشست گفت: پس از ۳۳ ماه می‌توانیم بگوییم قدم‌های بلندی در زمینه برندسازی دانشگاه و شهر برداشته‌ایم.

دکتر امین کوشکی افزود: از شروع فعالیت تیم مسئولیتی دانشگاه اقدامات قابل توجه و چشمگیری انجام شده و دانشگاه حکیم سبزواری حرف‌های زیادی در سطح کشور و وزارت برای گفتن دارد،امروز برای اولین بار در طول تاریخ دانشگاه ۳ دبیرخانه منطقه ۹ دانشگاهی کشور در دانشگاه حکیم سبزواری قرار دارد.

وی توضیح داد: ۲۴ مجموعه آموزشی و دانشگاهی و پارک علم و فناوری در ۴ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان قرار دارند که هماهنگی هایشان در حوزه دبیرخانه های عمرانی، فرهنگی دانشجویی و روابط عمومی از طریق دانشگاه حکیم سبزوای انجام می شود.

وی ادامه داد:در حوزه بین الملل هم در حوزه همکاری های بین المللی و هم در حوزه جذب دانشجویان خارجی گام های بلندی را برداشته ایم. این موضوع برندی شده است برای ما.

 

*راه اندازی ۱۹ رشته جدید طی سه سال گذشته

معاون آموزشی دنشگاه حکیم سبزواری در جمع خبرنگاران از راه اندازی ۱۹ رشته جدید طی سه سال گذشته در دانشگاه خبر داد و گفت: در حوزه آموزشی از سال ۹۲ به بعد دیگر در مقطع دکتری، هیچ رشته ای به رشته های دانشگاه اضافه نشده بود اما در این سه سال ۳ گرایش دکتری و ۱۳ گرایش کارشناسی ارشد را راه اندازی کرده ایم.

دکتر طیبی ادامه داد: در سه سال گذشته حداقل ۴۰ عضو هیأت علمی جدید جذب کرده ایم.

وی اظهار داشت: حضور دانشجویان خارجی به معنای کم شدن تعداد دانشجویان داخلی نیست. ما از ظرفیت مازادمان برای جذب دانشجویان خارجی بهره برده ایم.

وی با تاکید بر اینکه مراقبت کرده ایم که ظرفیت پذیرشمان کاهش پیدا نکند، اظهار داشت: مدیران دانشگاه در این سال ها به دنبال راه اندازی رشته هایی با مقبولیت بیشتر بوده اند.

*امضای ۱۲ سند همکاری با دانشگاه های جهان از ابتدای سال

مدیر همکاری های بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست با اشاره به سفر مسئولین دانشگاه به پاکستان و اندونزی و سوریه، گفت: دانشگاه حکیم سبزواری در جمع ۱۲ دانشگاه برتر کشور در نمایشگاه های بین المللی همکاری های علمی ایران و سوریه و ایران و اندونزی حضور یافت.

دکتر نصری افزود: در چندماه اخیر با دانشگاه های اندونزی ۵ تفاهم نامه همکاری و با دانشگاه های پاکستان ۷ تفاهم نامه امضا کرده ایم که برخی از این دانشگاه ها بیش از ۵۰ هزار دانشجو دارند و دانشجوی بین المللی زیادی دارند و گریدهای بالایی در نظام های رتبه بندی جهانی دارند.

دکتر نصری افزود: دانشگاه حکیم سبزواری عضو دو دبیرخانه ارتباطات علمی فرهنگی ایران و اندونزی و ایران و پاکستان است، همچنین قرار است دبیرخانه گفتگوهای علمی فرهنگی ایران و ازبکستان در دانشگاه حکیم سبزواری مستقر باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان خارجی ما ۸۵۶ نفر دانشجوی جاری است، گفت: هیچکدام از دانشجویان خارجی کنکوری نیستند. در هیچ جای دنیا به خارج بخواهید بروید کنکور ندارید بر اساس معدل است که مورد پذیرش قرار می گیرند و دانشجویان خارجی بر اساس معدل انتخاب می شوند.

دکتر نصری افزود: نگاه بلند مدت بین الملل دانشگاه و سیاست تبیین شده در سند راهبردی دانشگاه این است که به سمت افزایش ملیت های دیگر هم حرکت کنیم.

نصری در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش دانشجویان بین المللی از کشور عراق در طی این سال ها، گفت: دانشگاه های عراق هنوز خیلی به مقطع ارشد ورود پیدا نکرده اند و برای دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی دانشگاه های ایران در دسترسند. اگر تا پیش از این ما دانشجوی عراقی نمی گرفتیم چون در لیست مورد تایید وزارت علوم عراق نبودیم و بعد از اینکه به یاری خداوند دانشگاه حکیم سبزوای در نظام های رتبه بندی جایگاه خوبی پیدا کرد توانست در لیست مورد تایید عراق هم قرار گیرد.

*افتتاح سالن ۱۱۰۰ نفره شهید رئیسی دانشگاه

مدیر عمرانی دانشگاه حکیم سبزواری در این نشست با اشاره به دستاوردهای عمرانی دانشگاه گفت: در حوزه عمرانی به لطف یاری خدا کارهای خیلی خوبی انجام شد از جمله افتتاح خوابگاه لاله و امسال نیز افتتاح سالن ۱۱۰۰ نفره شهید رئیسی دانشگاه را خواهیم داشت، همچنین چند پروژه دیگر انجام شد.

دکتر روشنفکر ادامه داد: ساختمان دانشکده فناوریهای نوین ۱۰۰۰ متر مربع است که زمین آن جزء طرح های ۵۰ درصدی وزارت علوم است و امیدواریم در ادامه با تغییراتی که در وزارتخانه انجام شد تخصیص انجام بگیرد و برآورد ما این است که با حدود تقریبا ۱۵ یا ۲۰ میلیارد دیگر تکمیل می شود.

*استقرار ۴۰ شرکت فناور و دانش بنیان در پردیس علم و فناوری دانشگاه

رئیس پردیس علم وفناوری دانشگاه حکیم سبزواری در این نشست گفت: ۴٠ شرکت فناور و دانش بنیان زیر نظر مستقیم پردیس علم و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری مستقر هستندکه سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد ریال محصول تولیدی این شرکت ها فروش رفته است.

دکتر رضایی با اعلام اینکه در حال حاضر ٣ هزار مترمربع زیربنا توسط دانشگاه به پردیس علم و فناوری اختصاص داده شده است نیز گفت: شرکت‌های فناور با ۸۰ درصد تخفیف در زمینه اجاره و نیز خدمات رایگان آب ، برق و گاز در این فضا فعالیت می کنند.

رئیس پردیس علم وفناوری دانشگاه حکیم سبزواری افزود: با اختصاص ردیف بودجه ملی برای این پردیس، در سال های آینده پارک علم و فناوری سبزوار در خطه غرب خراسان رضوی توسعه چشمگیری خواهد یافت.

دکتر رضایی گفت: تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های استان مصوبه گرفته ایم که حدود ۱۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه مرکز کارآفرینی و مرکز رشد واحدهای فناور به عنوان زیرمجموعه پردیس علوم و فناوری تعریف می شوند، افزود: پردیس علوم و فناوری بستری را فراهم می کند تا دانش‌آموختگان دانشگاه و اعضای هیات علمی بتوانند با راه اندازی شرکت های دانش بنیان به فعالیت بپردازند.