نشست خبری دکتر محمد علی زنگنه اسدی سرپرست و هیات رئیسه دانشگاه حکیم سبزواری با اصحاب رسانه شهرستان سبزوار، در محل سالن کنفرانس مرکزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمد علی زنگنه اسدی سرپرست دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به اصحاب رسانه گفت: دانشگاه‌ها در کشور از جمله نهادهای اجرایی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تاثیرگذار هستند و این تاثیرگذاری و ثمر بخشی وقتی مضاعف می شود که با تیم شما بزرگواران یک رابطه صمیمانه، منطقی و عالمانه برقرار  کنند. ممنون و سپاسگزاریم از حضور شما در دانشگاه در اولین ماه های ورود بنده به عنوان مسول دانشگاه. ما شما را به عنوان چشم بینای ملت بصیر ایران قلمداد می کنیم که می توانید در مسیر رشد و شکوفایی و بالندگی دستگاه های اجرایی به ویژه دانشگاه بسیار موثر و مفید واقع شوید.

سرپرست دانشگاه افزود: اعتقاد راسخ داریم که چنین نشست هایی می توانند ما را در مسیر درست تعالی و پیشرفت راهبر و راهنما باشد.

دکتر طیبی معاون آموزشی دانشگاه در این نشست با عرض خوش آمدگویی به اصحاب رسانه گفت: دراین چندماه خدمات آموزشی را استانداردسازی کرده ایم و کیفیت آموزش غیر حضوری را افزایش داده ایم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی افزود: طوری برنامه ریزی کرده ایم که میزان حضور موثر همکاران اعضای هیات علمی ما در دانشگاه بیشتر شده است، همچنین در این چندماه تاکید بر اجرای صحیح قوانین و مقررات آموزشی در مجموعه دانشگاه بوده است.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل های وزارت علوم و با فروکش کردن نسبی همه گیری کرونا، درصدد حضوری کردن آموزش ها بودیم و تمهیدات لازم انجام شد که متاسفانه با شروع پیک ششم کرونا در اوایل بهمن ماه دوباره و به ناچار آموزش در تمامی مقاطع تا اطلاع ثانوی مجازی شد.

دکتر شادنیا معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این نشست گفت: در چندماه اخیر فعالیت های زیادی در حوزه فرهنکی و اجتماعی مد نظر ما بوده است که از جمله برنامه هایی که در دانشگاه اجرایی شد راه اندازی دفتر ارتباط دانشگاه با خانواده، ایجاد مقدمات راه اندازی کلبه ازدواج که در راستای  اسلامی شدن دانشگاه‌ها و موارد مورد اشاره حضرت آقا بوده است. همچنین جلساتی برای تهیه و ایجاد خوابگاه های متاهلی داشته ایم با توجه به اینکه دانشگاه حکیم خوابگاه متاهلی ندارد. در بحث مشاوره با توجه به ظرفیت ویژه دانشگاه و داشتن مشاورین مجرب  در حال گرفتن مجوزها جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای برای همشهریان هستیم. در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم همواره انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه در کشور جز برترین ها بوده اند و همچنین مقام های کشوری زیادی در بحث کانون های فرهنگی و اجتماعی و تشکل ها داشته ایم.

دکتر اسماعیل نژاد مدیر پژوهشی دانشگاه در ابتدای نشست گفت: در سال اخیر ۴۸۹ مقاله علمی و پژوهشی در نشریات معتبر داخلی و بین المللی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه منتشر شده، همچنین اعضای هیئت علمی بیش از ۴۰ طرح ارتباط با جامعه و صنعت منعقد کرده اند، در طی امسال حضور ۲۲ عضو هیئت علمی در دوره های فرصت مطالعاتی ارتباط با جامعه و صنعت را شاهد بوده ایم. افزایش تعداد سازمان های همکار به بیش از ۵۰ سازمان، همچنین حضور ۷ عضو هیات علمی دانشگاه در فهرست ۲ درصد برتر دانشمندان برتر جهان، راه اندازی موزه علوم و فناوری، راه اندازی مرکز کارآفرینی و نوآوری و تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال، راه اندازی سامانه خدمات آزمایشگاهی و حضور در میان برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه‌ موضوعی “علوم مهندسی” و “علوم فیزیکی” رتبه بندی تایمز ۲۰۲۲ و فروش ۳۲ میلیارد تومانی تجهیزات ساخته شده توسط شرکت های مرکز رشد دانشگاه از جمله دستاوردهای پژوهشی دانشگاه بوده است.

در ادامه نشست خبرنگاران به بیان سوالات خود پرداختند:

آقای بیدخوری از بصیر سبزوار: دانشگاه ظرفیت خوبی برای شهرستان است و می تواند در حل مشکلات و چالش‌های شهرستان تاثیر گذار باشد، با توجه به اینکه تعدادی از اساتید دانشگاه غیر بومی هستند و تنها در مباحث آموزشی حضور دارند، آیا برای استفاده از استادان بومی راهکاری دارید؟

دکتر اسدی: سوال کلیدی بود؛ در این ارتباط دانشگاه یک بسته جامع خدمات‌رسانی است و بخشی از این بسته جامع، خدمت به پیشرف علمی ایران و جهان است. به همین دلیل در بحث حرکت در مرز دانش نیازی نیست استاد ما با جامعه ارتباط بگیرد گاهی، یعنی از درون آزمایشگاه خودش می تواند در مزر دانش حرکت کند و نتیجه تحقیقاتش بشود ارتقای علمی کشورمان در جهان، اما برخی دیگر از استادان در مشاوره علمی و ارائه خدمات علمی به دستگاه های اجرایی کشور اثر گذار هستند و درنتیجه با مشورتی که در اتاق فکرشان ارائه می دهند به آن دستگاه، نقش شتاب دهنده ای انسانی وارد می کنند، به عبارتی یک شوک توسعه و رشد را رقم می زنند به همین دلیل ما در این بسته جامع نقش آفرینی های متفاوتی را برای دانشگاه رقم زده ایم اینجاست که امروزه بخش ماموریت علمی و پژوهشی استادان هم پررنگ می شود که برخی از این ماموریت ها به خارج از کشور برای درنوردیدن مرز دانش است و بخشی در داخل کشور برای به حرکت درآوردن چرخ های تولیدی و صنعتی کشور است که خوشبختانه در این زمینه دانشگاه ما برند خوبی داشته و در هر دو بخش مهم نوانسته به خوبی به ایفای رسالت و ماموریت خودش بپردازد.

آقای وثوق از سبزوار فوری: در خصوص نشست و رایزنی دانشگاه با شهرداری صحبت کنید. همچنین درباره طرح کلبه ازدواج که چه خدماتی را قرار است ارائه دهد؟

دکتر کوشکی: نشست با شهرداری در جهت انعقاد تفاهم نامه چندجانبه بود که از جمله مفاد این تفاهم نامه همکاری در امور پژوهشی مورد نیاز شهرداری، همکاری برای تکمیل و راه اندازی موزه شهر، همکاری در حوزه آموزش های شهروندی از طریق استفاده از ظرفیت استادان، هدایت پایان نامه های دانشجویان به سمت حل مسایل شهری به صورت ویژه در گروه علوم اجتماعی و حل مسایل اجتماعی و فرهنگی می باشد.

دکتر شادنیا: در مورد کلبه ازدواج تدوین برنامه هایی جهت فراهم آوردن زیرساخت ها برای تشویق دانشجویان به ازدواج از جمله مواردی چون تهیه خوابگاه های متاهلی، مشاوره های قبل، حین و بعد ازدواج، رایزنی با بانک ها برای ارائه وام های بانکی با شرایط مناسب به دانشجویان متاهل و اولویت قرار دادن دانشجویان متاهل در بحث کاردانشجویی از فعالیت های این نهاد خواهد بود.

خانم عابدی خبرنگار ایلنا: از نظر علمی دستاوردهای دانشگاه چشمگیر بوده اما در بحث آموزش عموما دانشجویان از پاسخ گویی به امور دانشجویی شاکی هستند و آن را ضعیف می دانند چه راهکاری برای حل این مشکل دارید؟

دکتر طیبی: در این مورد مشکلاتی و دغدغه هایی از سمت دانشجویان بوده است که به ما هم منتقل شده است و  در این چندماه سعی کرده ایم این دغدغه ها را برطرف کنیم و بررسی ما نشان می دهد که در این مورد بهبود نسبی پیدا کرده ایم.

آقای قانعی خبرگزاری سبزوار امروز: در مورد ترکیب هیئت رئیسه تا چه اندازه افراد بومی سبزوار حضور داشته اند؟ مهمترین چالش پیش روی دانشگاه را چه چیزی می دانید؟

دکتر اسدی: از اعضای هیات رئیسه چند نفر متولد سبزوار هستند و مابقی هم بومی سبزوار هستند، یعنی برای سالیان سال است که در این شهر زندگی می کنند و خانه دارند و کسی که بیش از ده سال در شهری زندگی کند بومی آن شهر محسوب می شود. من ۳۱ سال تجربه اجرایی در دانشگاه دارم و به توانمندی ها و پتانسیل های تک تک همکاران واقف هستم، جدا از اینکه قبل از ابلاغ زدن برای افراد از آنها برنامه کاری خواسته شده است و همچنین از خبرگان و پیشکسوتان جهت مشورت برای انتخاب افراد کمک گرفته شده است و در انتخاب این تیم اجرایی غربالگری علمی، اجرایی و نکاتی که مد نظر دولت مردمی بود نیز مد نظر قرار گرفت و همچنین افرادی انتخاب شدند که خدمت کردن را یک امر مقدس می دانند.

بزرگترین چالش برای ما در مجموعه دانشگاه این است که دانشگاه حکیم سبزواری در یک شهر میانی قرار گرفته یعنی دور از پایتخت است و شهر مرکز استان نیست و به این صورت شهر انرژی مثبت کمی به دانشگاه وارد می کند و همچنین دانشگاه هم در ارسال انرژی مثبت به شهر کم توان تر از شهرهای مرکز استان و پایتخت است، همچنین دستگاه‌های اجرایی توانایی چندانی برای همراهی و ساپورت دانشگاه ندارند و نمی توانیم حمایتی همچون دانشگاه های مراکز استان و پایتخت را پیدا کنیم. و همواره دانشگاه های مرکز استان و دانشگاه های برزگ پایتخت در مقابل ما هستند و تنها راهکار هم این است که شرایط برای استان شذن سبزوار فراهم شود تا ما شاهد رفع این چالش ها باشیم و امیدوارم این مهم به زودی تحقق یابد.

آقای حشمتی- سبزوار دوربین: وضعیت نیروهای دانشکده فناوری های نوین سبزوار به کجا رسید؟

دکتر صمدی: نیروهای این دانشکده شرکتی بودند، با توجه به الحاق و ابلاغ وزارت علوم این نیروها در داخل دانشگاه به کارگیری شدند،بخشی در پردیس فناوری نوین و بخشی هم در بخش اداری.

آقای ششتمدی – به نظر می رسد انتصاب های دانشگاه سیاسی است. در این مورد چه توضیحی دارید؟ درباره اجاره مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری بگویید؟

دکتر اسدی: شما نمی توانید بگویید فرد صلاحیت دارد اما پای صندوق رای هم نمی رود،کسی که رای نداده به پای صندوق رای هم نرفته و دانشجویان را تشویق می کند که پای صندوق رای نروند، انتظار بیجایی است که توقع کسب مدیریت یا سمت داشته باشد. ما سیاست را به بازی نمی گیریم. سیاست را جز لاینفک مدیریت و حکمرانی اسلامی می دانیم. اعتقاد داریم سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین مدیریت ماست. مدیریت اسلامی یعنی هر کسی که کارآمدتر است، هر کسی که متخصص تر است، متدین تر است. تخصص، تعهد و تدین لازمه کارآمدی و مدیریت است. ما اعتقاد داریم در این تیم این ویژگی ها وجود دارد اما سیاست باز نیستند. افراد سیاسی هستند چون سیاست را جزیی از مدیریت و برنامه ی شان می دانند و اعتقاد راسخ و قلبی به اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم انقلاب دارند.

دکتر کوشکی: مرکز آفرینش در دوران ما به اجاره داده نشده است، ما بر آنیم که پس از پایان دوره اجاره، این ساختمان را به مرکز مشاوره دانشگاه برای همشهریان تبدیل کنیم.

خانم مظلوم از سبزوار فردا: پردیس فناوری های نوین یک پردیس دخترانه است اما ساختمانش با دانشکده نفت دانشگاه که دوجنسیتی است یکی است. قرار نیست این پردیس ساختمان جداگانه داشته باشد؟

دکتر کوشکی: درست است که ساختمان این پردیس با دانشکده نفت یکی است اما همه امکانات کاملا مجزا است چون محدودیت فضا در دانشگاه داریم. البته مکانی جداگانه برای این پردیس در نظر گرفته شده است که با فراهم شدن شرایط این پردیس به ساختمان خود انتقال مکان خواهد یافت.

خانم مطلوبی-نگین بیهق: درباره ماجرای زمین‌های کوی دانشگاه و بحث‌هایی که در رسانه‌های غرب خراسان در پی داشت، توضیحاتی بدهید؟

دکتر آزیز، سرپرست حقوقی دانشگاه حکیم سبزواری: سال ۹۷، سازمان بازرسی دو ماه مستقر شده و این موضوع را بررسی کرده است.که نتیجه این بررسی، نامه به آقای اردمه، دادستان وقت سبزوار بوده که در آن ذکر شده هیچ تخلفی در این خصوص انجام نشده و البته رئیس کنونی دادگستری سبزوار، با نظر دادستان سابق موافق نبوده و دوباره پرونده مورد بررسی قرار گرفته است و  دانشگاه جلساتی با مسئولان قضایی سبزوار برقرار کرده و مستندات خود را ارائه داده‌اند و بنا شده کارگروهی تخصصی شکل بگیرد و مشکل این زمین‌ها در آنجا حل شود.

دکتر کوشکی: فعلاً ساخت‌وسازها در کوی دانشگاه متوقف شده است.

خانم فرهی-سلام سربدار: درباره تصمیمات نشست هم اندیشی “آسیب شناسی آموزش الکترونیک در دانشگاه حکیم سبزواری” توضیحاتی بفرمایید؟ آیا تجارب آموزش الکترونیک در دانشگاه حکیم تدوین می شود؟

دکتر طیبی: حدود دوسال است که آموزش در دانشگاه‌ها غیرحضوری شده و با توجه به تجربه کمی که در ابتدا مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها در این زمینه داشتند، در ماه های ابتدایی مشکلاتی در این رابطه داشتیم که مشکلات در طی زمان برطرف شده است.خوشبختانه بستر آموزش الکترونیک در دانشگاه در طی این دو سال ارتقا خوبی پیدا کرده و با توجه به رفع بسیاری از مشکلات بستر آموزش مجازی، انتظار می رود با استفاده از امکانات سامانه الکترونیک دانشگاه، با بهبود شیوه های آموزش الکترونیکی شاهد یک جهش در کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه باشیم.دکتر طیبی با تاکید بر اهمیت تدوین تجارب دانشگاه در دوران آموزش های الکترونیک افزود: در همین راستا مسئولین عالی وزارت علوم نیز تاکید بسیاری بر تدوین دستاوردهای دانشگاه ها در حوزه آموزش های مجازی، جهت استفاده از این تجربیات در آینده آموزش در دانشگاه‌ها دارند و ما هم بر این مسئله تاکید داریم البته هنوز سازکاری برای استفاده از این تجارب مشخص نشده است.

 آقای هروی-ایرنا: در مورد فعالیت های مرکز رشد دانشگاه و همچنین فعالیت های پژوهشی دانشگاه توضیحاتی بفرمایید:

دکتر اسماعیل نژآد، مدیرپژوهشی: ۳۰ شرکت و واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه فعالیت دارند که از این تعداد چهار شرکت آن دانش بنیان هستند. واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری سال گذشته ۳۲۰ میلیارد ریال محصول تولیدی خود را به فروش رساندند.عمده محصولات تولیدی این واحدهای فناور در حوزه‌ گلخانه‌های هوشمند، فنی و مهندسی، برق و الکترونیک بوده است. از ابتدای سال جاری ۳۲ قرارداد پژوهشی از سوی این دانشگاه با بخش صنعت با هدف رفع نیازهای علمی و صنعتی امضا شده است.ارزش قراردادهای پژوهشی  دانشگاه با بخش صنعت افزون بر ۳۱ میلیارد ریال است که سازمان امور اراضی کشور، شرکت ماشین‌های الکتریکی ‘جمکو’ شهرستان جوین، سیمان سبزوار و چند شرکت دیگر بخشی از این تفاهم نامه های صنعتی بوده است.همچنین با هدف ارتباط موثر دانشگاه با بخش صنعت و کمک به ارتقای بخش تولید، تعدادی از اعضای هیات علمی برای فرصت مطالعاتی در بخش جامعه و صنعت اعزام شده‌اند.از ابتدای سال جاری ۴۶۷ مقاله اعضای هیات علمی این دانشگاه در مجلات علمی معتبر بین‌المللی و داخلی منتشر شده است.