نشست هم اندیشی مهندس اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی با سرپرست، هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشکده های جغرافیا و علوم پایه و برخی از مسئولین شهری به منظور بررسی زمینه های همکاری فیمابین در سالن همایش های بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

دکتر زنگنه اسدی در ابتدای نشست ضمن خوش آمدگویی به مهندس اله پور و سایر مسئولین استانی و شهری گفت: امیدواریم این نشست زمینه ای را برای تعامل هرچه بیشتر دانشگاه و جامعه به ویژه در حوزه های محیط زیستی  ایجاد کند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه حکیم سبزواری از بدوتاسیس تا به امروز در زمینه مسائل زیست محیطی بسیار فعال و پویا عمل کرده است، افزود: این دانشگاه با دانشکده‌های فعالی مانند علوم پایه و دانشکده جغرافیا و رشته‌های مانند زیست شناسی، محیط زیست و جغرافیا توانسته است بر روی مباحث زیست محیطی منطقه، کشور و جهان پژوهش‌های خوبی را انجام دهد و فعالیت‌های مانا و پایداری را به انجام برساند.

دکتر زنگنه اسدی ادامه داد: خوشبختانه اعضای هیئت علمی ما هم در مرز دانش در این قلمرو حرکت کرده اند و هم کارهای کاربردی ارزشمندی که منجر به خروجی های نوآورانه در عرصه زیست محیطی شده را انجام داده اند.

دکتر زنگنه اسدی افزود: در بحث وقف علمی در رابطه با مسائل زیست‌محیطی این مهم از سوی اعضای هیات علمی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواری مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه در سال‌های گذشته گام های ارزشمندی از سوی دانشکده در این خصوص انجام شده که این تلاش ها منجر به اخذ مجوز وقت نامه علمی از مجموعه دستگاه‌های ذیربط از جمله اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شد و این وقف در سامانه اداره اوقاف به ثبت رسید.

سرپرست دانشگاه اظهار داشت: مفتخریم که امروز برای اولین بار از وقف نامه علمی محیط زیست رونمایی می کنیم، این وقف نامه حوزه هایی همچون احیای فرهنگ زیست محیطی در جامعه، حفاظت از جنگل ها و مراتع، حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی و حفاظت از آبخوان ها  را در بر می‌گیرد.

مهندس مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی در این نشست  گفت: دانشگاه حکیم سبزواری جز دانشگاه های شناخته شده در بحث های محیط زیستی است که پژوهشگران و دانشجویان فرهیخته ای را در این زمینه پرورش داده است.

مهندس الهی پور با اشاره به اینکه در حوزه خراسان رضوی چالش‌های عمیقی در حوزه محیط زیست وجود دارد، گفت: منطقه خراسان رضوی دومین مرکز مدیریت محیط زیستی کشور است و در حوزه حفاظت از محیط زیست جز سرآمدان کشور هستیم.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی  گفت:  در استان خراسان رضوی ۲۴ منطقه حفاظت شده و ۱۱ منطقه شکار ممنوع  وجود دارد.

مهندس الهی پور  گفت: همچنین ۹  درصد مساحت استان را حوزه های محیط زیستی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: از طرفی ما با کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از محیط زیست منطقه مواجه هستیم به طوری که سرانه نفر در هکتار که محیط بانان حوزه محیط زیست خراسان رضوی حفاظت و حمایت می‌کنند برای هر محیط بان ۱۸ هزار هکتار است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی  اظهار داشت: پارک ملی تندوره جز بی رقیب ترین منطقه مناطق زیستی کشور است، در خراسان رضوی تقریبا تمام گونه های گربه سان کشور وجود دارد، همچنین ۶۰ درصد گونه‌های پستاندار کشور و بالای ۷۰ درصد گونه‌های پرنده‌های کشور در این منطقه وجود دارند.

مهندس الهی پور تاکید کرد: این گستردگی و تنوع و غنای زیستی و چالش هایی که در این حوزه وجود دارد نشان می دهد مدیریت این حوزه نیازمند حمایت علمی و دانشگاهی است.

 

دکتر ذوالفقاری عضو هیات علمی گروه مهندسی محیط زیست نیز در این جلسه گفت: ۸ عضو هیات علمی در گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری فعالیت دارند که سه عضو هیئت علمی در حیطه آلودگی های محیط زیستی، سه عضو در حوزه تنوع زیستی و بقیه اعضای هیئت علمی در حیطه ارزیابی محیط زیست فعالیت می‌کنند.

دکتر ذوالفقاری افزود:  در حال حاضر این گروه ۳ آزمایشگاه تحقیقاتی دارد که این آزمایشگاه ها پتانسیل تبدیل شدن به  آزمایشگاه مرجع و رفرنس را دارند.

دکتر ذوالفقاری ادامه داد: ما در گروه محیط زیست سه درخواست از سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی داریم، نخست اینکه سازمان نگاه ویژه ای به مشکلات زیست محیطی منطقه سبزوار داشته باشد، دوم اینکه از اعضای هیات علمی دانشگاه جهت مشارکت در طرح‌هایی که  در حوزه محیط زیست تعریف می شود، استفاده شود و سوم اینکه امکان عضویت  یکی از اعضای هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری را به عضویت کمیته فنی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی فراهم گردد، که در دراز مدت این سه مورد می تواند زمینه ی تبدیل همکاری های دوجانبه را به انعقاد تفاهمنامه ایجاد کند.

دکتر بقایری رئیس دانشکده علوم پایه در این نشست به بیان معرفی پتانسیل های دانشکده علوم پایه پرداخت و گفت: در این دانشکده سه زیر گروه آموزشی شیمی، زیست شناسی و فیزیک وجود دارد، همچنین ۸ آزمایشگاه در رشته شیمی، ۴ آزمایشگاه در رشته  فیزیک، و ۵ آزمایشگاه در رشته زیست شناسی در دانشکده فعال هستند.

وی ادامه داد: اعضای هیئت علمی دانشکده علوم پایه در مرزهای دانش حرکت می کنند و پروژه های کاربردی زیادی را با کشورهای مختلف و همچنین سازمان ها و نهادهای داخلی تعریف کرده اند.

دکتر بقایری افزود: از  جمله توانمندی‌ها و پتانسیل های دانشکده علوم پایه وجود ۵ پژوهشگران برتر دو درصد دنیا در بین اعضای هیات علمی این دانشکده است.

 رئیس دانشکده علوم پایه در ادامه به بیان چالش های محیط زیستی منطقه سبزوار از جمله مسائلی همچون بحث استخراج فلزات از معادن و امکان آلوده شدن آب سفره های زیرزمینی به فلزات سنگین در سبزوار، مسایل مرتبط به چاه های عمیق  و .. پرداخت و مباحث و مواردی را یادآور شد.

همچنین در ادامه دیگر اعضای هیات علمی دانشکده های علوم پایه و جغرافیا به بیان دغدغه ها و مواردی در حوزه های محیط زستی منطقه و استان پرداختند.