نشست مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کل کشور با دانشگاه حکیم سبزواری  برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسئول دفتر نهاد مقام مطغم رهبری در دانشگاه حکیم سبزواری طی گزارشی اجمالی از حوزه  علوم اسلامی دانشگاهیان این دانشگاه، گفت : بالغ بر ۲۵۰ دین پژوه در ترم زمستانی این حوزه شرکت داشتند و از این میان حدود ۱۶۷زن و باقی آقایان بودند.

حجت الاسلام سید جواد خاتمی افزود: همچنین از میان ۲۵۰ دین پژوه  ۲۲۰  دانشجو از دانشگاه حکیم سبزواری و حدود چهل نفر از سایر دانشگاه های شهرستان می باشند.

SONY DSC

وی ادامه داد: حوزه دانشگاهیان سبزوار جزء حوزه های فعال محسوب می شود و حوزه ما پس از حوزه کاشان دومین حوزه خارج از مرکز استان است که تشکیل شد.

حجت الاسلام سید جواد خاتمی تصریح کرد: حوزه علوم دانشگاهیان دانشگاه در طی مدتی که از تاسیسش می گذرد  فعالیت بسیار خوبی داشته است به طوری که این عملکرد باعث شده حوزه ما  ردیف دوم بودجه کل کشور برای اساتید را بدست آورد.

وی با اشاره به اینکه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نقش عظیمی در وحدت دانشگاه و حوزه ایفاء می کند گفت: رشد علمی دانشجویان تحول فکری معنوی و انقلابی و رفع برخی از مشکلات اخلاقی و عقیدتی یکی از برکات وجود حوزه علوم اسلامی در دانشگاه بود.

حجت الاسلام خاتمی افزود:حضور روحانیت در خوابگاه ها و برگزاری جلسات و سخنرانی های دینی، همچنین پاسخ به شبهات دینی و اخلاقی دانشجویان هم برای خود دانشگاه و هم برای  شهر و  جامعه منشاء خیر بوده است.

در ادامه رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت:شهر سبزوار شهر دارالمومنین است، این شهر به عنوان سومین شهر شیعه پرور و پایگاه شیعه ایران از گذشته های دور شهرت داشته است..

دکتر جواد حدادنیا افزود: وجود حوزه علمیه با قدمت بسیار کهن، بروز و ظهور اندیشمندان و فقهایی همچون حکیم سبزواری فیلسوف شرق خود مبیین  ارتباط عمیق و قدیمی این شهر با اهل بیت و آموزه های اسلامی است.

SONY DSC
وی با اشاره به اینکه سبزوار هم اکنون با در اختیار داشتن ۱۳مرکز آموزش عالی به عنوان شهر دانش شناخته می شود تصریح کرد:از جمعیت  ۲۴۰هزار نفری این شهرستان هم اکنون بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو هستند و این بدین معنی است که هم اکنون در سبزوار از هر هفت نفر یک نفر در حال تحصیل در سطح آموزش عالی است.

رئیس دانشگاه  با تاکید به توجه به آموز های دینی و اسلامی برای نسل جوان و به خصوص دانشجویان در دانشگاه ها، ادامه داد: در حال حاضر در بین ۴۳ مرکز حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان حوزه علوم اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان یکی از فعالترین حوزه ها محسوب می شود.

وی با  تشکر از کمک های  حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور به حوزه علوم اسلامی سبزوار ، خاطرنشان کرد: امیدواریم این کمک و همدلی ادامه یابد و به گونه ای کار شود که دانشجویان در بحث حوزه علوم اسلامی فعالتر شوند.

SONY DSC
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور در ادامه نشست با تبریک اعیاد شعبانیه به حاضران در جلسه گفت: هدف حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در کشور جهاد علمی است.

حجت الاسلام حزیراوی افزود: بر اساس اهداف مصوب هیات امنای حوزه، تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و مومن به اسلام و انقلاب بر پایه نظام اندیشه و علوم انسانی از جمله رسالت های ماست.

وی ادامه داد: در واقع این نهاد با تاثیرگذاری در عرصه جهاد علمی و فرهنگی جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی تلاش می کند.

وی با عنوان اینکه ما خودمان را صرفا یک نهاد آموزشی نمی بینیم و تربیت را همراه با تعلیم دین از جمله رسالت های خود می دانیم، تصریح کرد: هدف ما حرکت در جهت پیوند حوزه و دانشگاه است و برای تحقق این هدف معتقدیم که باید گام های عملی برداشته شود.

وی با بیان اینکه امروز باید بیندیشیم تا چه میزان دانشگاه‎های ما اسلامی است، افزود: اسلامی شدن دانشگاه موضوعی است که باید در دانشگاه‎ها گفتمان‌سازی شود.

حجت الاسلام حزیراوی با بیان اینکه نظریه مکاتب اروپایی به اینجا رسیده است که علم و دین کاری با یکدیگر نداشته باشد، گفت: در اسلام قائل به نظریه شمولی است و ما معتقد هستیم که دین اهداف خلقت را معرفی می‎کند اما در پیدایش و آفرینش نیز صاحب‌نظر است.

گفتنی است این نشست در حاشیه بازدید مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور از دانشگاه های سبزوار و به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.