همایش ملی نکوداشت عطاملک جوینی روز جمعه با حضور پژوهشگران، دانشگاهیان و مشارکت رادیو فرهنگ روز جمعه در زادگاهش شهرستان جوین خراسان رضوی برگزار شد.

با حضور رییس دانشگاه حکیم، مسیولین و اساتید برجسته کشوری آیین گلنک زنی مرکز عطاملک شناسی در نقاب بر زمین خورد

دانشگاه حکیم سبزواری مدیر نشست علمی بازشناسی جایگاه عطاملک جوینی در آینه تاریخ و ادبیات ایران زمین

 

فرماندار جوین در این همایش گفت: این شهرستان زادگاه مفاخر و مشاهیر فراوانی است که یکی از مشهورترین آنها عطاملک جوینی است که با پشتکار و نفوذ فرهنگی خود در دربار ایلخانی خدمات فراوان به اسلام و ایران ارائه کرد.

حسین جمشیدی افزود: عطاملک جوینی از سیاست ورزان و تاریخ نگاران چیره دست قرن هفتم هجری است که علاوه بر تالیف تاریخ جهانگشا، سالها حاکم و فرمانروای بغداد بود و خدمات درخشان در عمران و آبادی این سرزمین انجام داد.

وی ادامه داد: همایش ملی بزرگداشت عطاملک جوینی علاوه بر معرفی بیشتر این مورخ نامدار به نسل جوان منجر به شناختن اماکن تاریخی و مشاهیر خطه جوین می شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عطاملک جوینی تاریخ نگار و ادیب پرآوازه خطه جوین است که نقش موثری در اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی در دوره حکومت  ایلخانی داشت.

بهروز محبی افزود: منطقه جوین زادگاه مشاهیر و مفاخر معروف همچون خاندان جوینی، سعدالدین حمویه جوینی، خواجه نجم الدین کبری و معین الدین جوینی است که در تاریخ علم و ادب می درخشند.

وی ادامه داد: نسل امروز باید بدانند که پشت آنها کوههای بزرگ برافراشته شده و این نسل به این کوههای بزرگ تکیه زده‌اند لذا  معرفی و همایش نکوداشت این بزرگان پیوند نسل جوان را با فرهنگ ایرانی و اسلامی بیشتر می کند.

علاءالدین ابوالمنظر عطاملک بن بهاء الدین محمد جوینی (۶۸۱-۶۲۳ هـ. ق) مورخ و ادیب ایرانی قرن هفتم قمری است که مهمترین اثر وی تاریخ جهانگشاست.

وی در منطقه جوین از توابع سبزوار خراسان متولد شد و از جوانی به خدمت امیر ارغون حکمران خراسان درآمد و ۲ بار به همراه وی به پایتخت مغولستان قراقروم سفر کرد.

وی در این سفرها با احوال مغولان آشنایی پیدا کرد و در همین مسافرت‌ ها شروع به نوشتن کتابی با موضوع فتوحات مغولان کرد که به تاریخ جهانگشا شهرت دارد.

عطاملک جوینی در سال ۶۵۴ هجری قمری در خراسان به هلاکوخان پیوست و در جنگهای وی با اسماعیلیان در الموت همراه او بود و با جلب رضایت هلاکو توانست قسمتی از کتابخانه الموت را از نابودی نجات دهد.

وی همچنین در سقوط بغداد هلاکو را همراهی ‌کرد و به عنوان فرماندار بغداد، جنوب بین النهرین و خوزستان منصوب شد.

عطاملک جوینی در چهارم ذیحجه ۶۸۱ قمری در اران درگذشت.