وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها باید ارتباط خود را با صنعت و اجتماع بهبود بخشند و از این طریق درآمد اختصاصی خود را افزایش دهند.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل شامگاه چهارشنبه در نشست با مدیران دانشگاه حکیم سبزواری افزود: وزارت علوم برای ارتقای بودجه دانشگا ها تلاش خود را خواهد کرد اما باید پذیرفت که سهم این وزارت از بودجه کشور مشخص است.

وزیر علوم با اشاره به محدودیت های اقتصادی موجود و تحریم های ظالمانه ای که کشور سال هاست با آن مواجه است، اظهار داشت: در این شرایط نیاز است دانشگاه ها به سمت درآمدزایی حرکت کنند که یک راه این است که اعضای محترم هیئت علمی ارتباط خودشان با صنعت و جامعه را قوی تر کرده و تعداد قراردادهای خودشان با نهادهای صنعتی و اجتماعی را بالا ببرند تا درآمد اختصاصی دانشگاه ها نیز افزایش یابد.

وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ایجاد پارک های علم و فناوری از راه های افزایش درآمدهای دانشگاه هاست، تصریح کرد: در خصوص ایجاد پارک علم و فناوری سبزوار باید زمینی به وسعت یکصد هکتار واگذار و سند تک برگ آن اخذ شود تا مجوز ایجاد آن صادر شود.

وی افزود: دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری دارای ارزش نمادین هستند و تهیه سند تک برگ به منظور جلوگیری از مشکلات بعدی برای فضاهای تعیین شده نیاز است.

دکتر زلفی گل ادامه داد: یکی دیگر از راه های موجود برای افزایش درآمد در دانشگاه ها، ایجاد پردیس فناوری است، که برای ایجاد این پردیس در دانشگاه حکیم سبزواری نیاز به اختصاص ۵۰ هکتاز زمین است.

مقام عالی وزارت علوم اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته ۴ تا ۵ درصد از درآمد ها ناخالص ملی صرف پژوهش می شود که این میزان در کشور ما کمتر از نیم درصد است.

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه ها در همه جای دنیا تکلیفشان توسعه دانش پذیری در سطح جوامع خودشان است، اظهار داشت: جا انداختن دانش، نوزایی و نوع پذیری و نوع آوری وظیفه دانشگاه‌هاست.

وی افزود: هر جامعه ای که دانشگاه را قدر بداند و دانشگاه را در صدر بنشاند، آن جامعه برنده است و هر جامعه ای که برای علم و دانش سرمایه گذاری کند آن جامعه پیشرو است، زیرا به هر میزانی که حوزه علم و فناوری در حوامع سرمایه گذاری انجام شود به همان میزان موفقیت آن جامعه نیز افزایش می یابد.

وزیر علوم ادامه داد: حرمت و قدر دانستن از دانشگاه و دانشگاهیان در یک جامعه نشان دهنده بلوغ آن جامعه است.

مقام عالی وزارت علوم در ادامه با تبریک هفته معلم، گفت: خداوند بزرگ را شکر می‌کنیم که به ما توفیق داده است که معلم دانشگاه باشیم، معلمی دانشگاه نعمت بسیار بزرگی  است به این خاطر  شما دائما با نسلی سروکار دارید که هم به آنها یاد می دهید و هم از آنها یاد می گیرید.

دکتر زلفی گل اظهار داشت: این توفیق بسیار بزرگی است که انسان عمرش را در راستای توسعه دانایی و برای جامعه و برای خودش صرف کند، ما استاد های دانشگاه با دانشجویانی سر و کار داریم که در عنفوان جوانی ذهنی بسیار فعال دارند و ما از جرقه های ذهنی آنها یاد می گیریم، مخصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان ارشد و دکترا که از طریق تحقیق در رساله دکترا و پایان نامه ارشد به افق های جدیدی از علم دست پیدا می کنند.

در پایان این دیدار از روسای پیشین دانشگاه حکیم سبزواری، استادان و دانشجویان برتر تقدیر شد.

همچنین وزیر علوم پس از این نشست با حضور در مهدیه دانشگاه حکیم سبزواری و اقامه نماز مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام ایمانی خواه مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در فضایی صمیمی و بی واسطه با دانشجویان به صورت مستقیم گفت وگو کرد.