تیم تحقیقاتی پژوهشگران طلای سرخ به سرپرستی دکتر نسرین ملانیا عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری، مقام نخست چهارمین رویداد ملی استارتاپ صنعت زعفران با رویکرد فرآوری را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تیم تحقیقاتی پژوهشگران طلای سرخ به سرپرستی دکتر نسرین ملانیا دانشیار بیوشیمی و عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری و با همکاری: دکتر فریبا ملانیا، دکتر حمید ملانیا، دکتر رضا طیبی، دکتر فهیمه ملانیا، خانم شبنم شریفی، خانم صدیقه عباسپور نوقی و دکتر حسین صحابی، شکل گرفته است.

دکتر ملانیا در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اعلام این خبر گفت: این تیم با ایده استفاده از نانو ذرات بیوسنتز شده توسط گلبرگ زعفران برای تهیه پماد موثر در ترمیم زخم عفونی دیابتی موفق به کسب مقام نخست چهارمین رویداد استارتاپی صنعت زعفران شدند.

سرپرست تیم  طلای سرخ گفت: ترکیبات آنتی اکسیدانی و نانوذرات آنتی باکتریال سنتز شده توسط عصاره گلبرگ زعفران موجود در پماد میتواند باعث به دام انداختن رادیکال‌های آزاد شده و لذا نقش مهمی در ترمیم زخم و جلوگیری از عفونت زخم دیابتی داشته باشد. همچنین وجود عصاره های گیاهی در این ترکیب با افزایش سنتز کلاژن اثرات درمانی دارو را در ترمیم زخم دیابتی دوچندان می نماید

.عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: این فرآورده دارویی بیولوژیک در فاز حیوانی بر روی زخم های موش دیابتی شده با استرپتوزوتوسین بررسی شده و نتایج نشان میدهد که به علت خاصیت ضدباکتریایی و کلاژن سازی که دارد میتواند باعث تسریع روند طبیعی درمان شده و از عفونت زخم دیابت جلوگیری نماید. مواد موثره موجود در فرمولاسیون این پماد دارای خواص ضد قارچی ضد میکروبی وضد التهابی است.

لازم به ذکر است، سعی اعضای تیم بر این است که با تکمیل سریع مطالعات در فاز حیوانی، مجوزهای لازم را کسب نموده و بعد از بررسی بر روی زخم پای افراد دیابتی که مقدمات و رایزنی های اولیه انجام شده است، به تولید پماد فراتر از سطح آزمایشگاهی بپردازد.