به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنان خود در این نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، با تبریک سال نو و اعیاد مبارک شعبانیه و قدردانی از زحمات روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری کشور و معاونان وزارتخانه درخصوص اقدامات صورت گرفته در ماههای اخیر اظهار داشت: شرایط فعلی کشور سبب شده توقف فعالیتهای آموزش حضوری برای برخی این نگاه را ایجاد کند که کل آموزش عالی کشور متوقف شده است. درصورتی که به هیچ وجه اینگونه نبوده و نیست. امروز باید این نگاهِ از بیرون تغییر کند چرا که همه فعالیتهای آموزشی آموزش عالی کشور به صورت مجازی برقرار است و بخش های دیگر دانشگاه ها و موسسات و نیز پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و فناور به صورت شبانه روزی مشغول ارائه خدمت در شرایط اخیر هستند و فعالیت های موثری در تحقیقات طراحی و ساخت ملزومات موثر در تشخیص و مقابله با ویروس کرونا انجام داده و در حال فعالیت هستند. در این میان هرچند آمادگی قبلی برای مقابله با این شرایط وجود نداشت اما آموزش عالی تمام توان خود را بسیج کرد و به قدر توان مسائل موجود را برطرف کرده اند.
وزیر علوم با بیان اینکه “سلامت دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در شرایط فعلی اولویت اصلی دولت و وزارت علوم است” تصریح کرد: با توجه به این مهم باید استمرار فعالیت ها و ارائه خدمات در بخش های مختلف علمی، تحقیقاتی فناورانه و آموزشی با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با جدیت دنبال شود.
• لزوم ایجاد یک شبکه جامع و یکپارچه ملی آموزش الکترونیک در کشور / پرهیز از موازی کاری و اقدامات پراکنده
وی عنوان کرد: امروز فرصتی را به دست آوردهایم تا بتوانیم زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی را به طور کامل فراهم کنیم؛ لذا باید به سمت تقویت زیرساختها مبتنی بر یک برنامه علمی و جامع و دقیق پیش برویم. روسای مراکز آموزش عالی بایستی برنامههای پیشنهادی خود در این بخش را به ما ارائه دهند. با وجود اینکه همواره به اقدام در سطح استانی تاکید داشتهایم اما همزمان لزوم همفکری و هم اندیشی با دیگر دانشگاهها نیز ضروری بوده و باید تا جایی که میتوانید خدمات لازم را به دیگر بخشها ارائه دهید. در این میان بایستی از پراکنده کاری و اقدامات جزیرهای مانند استفاده از نرمافزارهای پراکنده خودداری کنیم. لزوم استفاده از یک سامانه جامع ملی برای آموزش های الکترونیک به صورت یکپارچه نیاز ضروری ماست.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به موضوع آغاز فعالیتهای آموزش حضوری در دانشگاهها اظهار داشت: اقدامات پیش روی ما متکی به نظریات کارشناسی و فراهم شدن شرایط است اما نباید مراکز آموزش عالی آمادگی خود را موکول به تاریخ مشخص شده کرده و همواره باید آماده به خدمت باشند. این آمادگی بایستی متکی به پروتکلهای بهداشتی و مدیریت هوشمند فاصلهگذاری بوده و بازخورد این بررسیها بایستی تدوین و نتایج آن به وزارت علوم گزارش شود. این موضوع سبب همفکری میان مراکز و انتقال تجارب به دست آمده خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم فعال شدن شبکه مدیریتی داخل دانشگاهها تصریح کرد: مدیر گروهها در این بخش نقش مهمی را ایفا میکنند. انجام وظایف مدیر گروهها به نحو احسن مورد نیاز است و فعالیتها بایستی توسط مسئولان رصد و گزارش شود.
به گفته وزیر علوم، مدیران دانشگاهی بایستی در شرایط فعلی، وظایف ملی را مدنظر داشته باشند؛ انتظار وزارت علوم از مراکز علمی این است که گزارههای علمی مبتنی بر تحقیق و پژوهش از سوی این مراکز برای سایر بخشهای کشور تدوین و تولید و ارائه شود. این تولیدات باید هم در حوزههای نظری و علوم انسانی و هم در بخشهای عملی صورت گیرد؛ روسای مراکز بایستی برنامههای خود را بر اساس این وظایف تدوین کنند.
• لزوم توجه جدی به شعار جهش تولید در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پارک های علم وفناوری
وی خاطرنشان کرد: برنامههای انجام شده بایستی به تدریج گزارشدهی و تدوین شود تا مردم و مراجع ذیربط از این اقدامات اطلاع کسب کنند. البته موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که شرایط فعلی کشور و نگرانی از بیماری نباید ما را از شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر “جهش تولید” غافل کند. پارکهای علم و فناوری، دانشگاهها و پژوهشگاهها باید در موضوع جهش تولید به طور جدی وارد شوند و برنامه عملیاتی مدون و موثر ارائه کنند. مراکز آموزشی میتوانند مسئول و کارگروهی برای این بخش تعیین کنند تا بتوانیم سهم آموزش عالی را در تحقق بخشیدن به این شعار عملی کنیم. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی نیمه شعبان خود به این نکته اشاره کردند و فرمودند: “انتظار من از مراکز علمی این است که جهش تولید را پیگیری کنند.”
دکتر غلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم تبادل تجربیات مراکز آموزشی در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: در نشستهای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، یکی از نگرانیهای رئیسجمهوری، تداوم آموزش در مدارس و دانشگاههای کشور است. ایشان همیشه به نظرات کارشناسی توجه کردهاند و روند پیش رو بر اساس پیشنهادهای متخصصان بسیاری تصمیمگیری شده است. بایستی دانشگاهها نیز در جمعآوری اقدامات و نیازهای هر استان یاری کنند تا بتوانیم وضعیت موجود را به شکل شفافتری نسبت به قبل به اطلاع ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برسانیم تا تصمیمات جامعتری اتخاذ شود.
• دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جزء نهاد دولتی محسوب می شوند و باید تابع قوانین مرتباط باشند
دکتر غلامی با تاکید بر لزوم تقویت پروتکلهای بهداشتی و رعایت این پروتکل ها خاطرنشان کرد: دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و پژوهشگاهها جزء ادارات دولتی بوده و باید تابع قوانین مرتبط باشند. وضعیت همکاران محترم هیئت علمی و اقدامات آموزشی آنها بایستی به طور مرتب گزارش شده و در این گزارش جایگاه مدیران گروهها بیش از پیش مهم خواهد بود چرا که گزارش آنها مشخص میکند چند درصد اعضای هیئت علمی موفق به تدریس شدهاند و چند درصد موفق نشده و دلیل آنچه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم بخشنامهای در ۲۰ ماده به دانشگاههای کشور ابلاغ کرده که شامل پیشبینی موارد آییننامهای برای تسهیل گذر از این ترم و کمک به دانشجویان و اعضای هیئت علمی است. همچنین با توجه به مسائل سال جاری، شرایط مالی سختی را پیش رو داریم با این وجود اما با اعتماد به مدیریت قوی روسای مراکز امیدواریم امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم. بایستی مدیریت دانشگاه ها را در جهت تامین منابع درآمدی بیشتر فعال کنیم. تلاش ما در مجموعه وزارت علوم نیز همسو با تلاشهای روسای مراکز بوده و این اطمینان وجود دارد که پشتیبانی معاونت پژوهشی، دانشجویی و… مانند سالهای قبل خواهد بود.
در ابتدای این وبینارف دکتر مسعود شمس بخش، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی به عنوان دبیر نشست با اشاره به مباحث اصلی این نشست، اظهار داشت: توسعه آموزش الکترونیک از یکسو و فرصت ها و چالش های آموزش عالی کشور در دوران شیوع ویروس کرونا از اصلیترین مباحث مطرح شده در نشست امروز است.
* آموزشهای مجازی؛ فرصتی مناسب برای تحقق دولت الکترونیک
دکتر مولوی، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در نشست مجازی (وبینار) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها در خصوص بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: آموزشهای مجازی، فرصتی مناسب برای تحقق دولت الکترونیک است.
به گفته وی، در این مسیر باید وزارتخانههای علوم، بهداشت، ارتباطات و آموزش و پرورش پیشقدم باشند، افزود: آموزش الکترونیکی رابطه استاد و دانشجو را ۲۴ ساعته برقرار میکند.
دکتر مولوی، همچنین پیشنهاد لزوم کاهش مدت دوره کارشناسی به سه سال با توجه به ارائه آموزشهای مجازی و ضرورت مستندسازی علمی یا توجه به ارائه دروس به صورت مجازی را نیز ارائه کرد.
گفتنی است در این وبینار، دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، دکتر مسعود شمس بخش، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی، دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری، دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون حقوقی و امور مجلس، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در سالن شهدای جهاد علمی ستاد وزارت علوم حضور داشتند و بیش از ۹۰ نفر از روسای دانشگاهها و پژوهشگاههای سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مشارکت کردند و نزدیک به ۲۰ نفر آنها به بیان نقطه نظرات تجربه ها و دیدگاه های خود درباره موضوع نشست پرداختند.