دکتر بهمن کروجی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگویی به تشریح محورهای همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و مجتمع صنعتی اسفراین پرداخت.

دکتر کروجی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه  با اشار به  اینکه فولاد سازی از صنایع منحصر به فرد ایران است، گفت: این صنعت با بهره گیری از چرخه کامل تولید  قادر است مقاطع آهنگری شده از آلیاژهای مختلف فولادی را تهیه نماید، این مقاطع در صنایع نفت و کاز، نیروگاه ها، کشتی سازی، صنایع هسته ای و صنایع ماشین سازی کاربرد دارند. افق صادراتی مناسبی هم بوجود آمده است.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: با توجه به گستردگی  فرایند تولید و محصولات، نیاز به تحقیق و توسعه در این مجتمع صنعتی کاملا مشهود است، از این رو طی چند سال اخیر با برقراری ارتباط با کارشناسان و انجام بازدیدهای دانشجویی و مهندسی تلاش شده تا پروژه های کاربردی مورد نیاز این صنعت اجرا گردد.

وی ادامه داد: در مرحله اول با انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد (حداقل ۸ مورد) مرتبط با موضوعات مبتلا به، توان تحقیقی و فنی دانشگاه به مجتمع ارایه شد. از سال گذشته نیز تلاش برای عقد قرارداد های ارتباط با صنعت  با این مجتمع آغاز گردید.

دکتر کروجی اظهار داشت: این تلاش ها به صورت سیستماتیک از سوی مسولین دانشگاه، اعضای هیات علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر و همچنین عضو صنعتی وابسته آقای مهندس فاضلی منجر به ارایه ۴ موضوع به عنوان کار تحقیقاتی پیشنهادی  از سوی مجتمع صنعتی اسفراین گردید.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه در گام بعد با تشکیل تیم های جداگانه کار بر روی پروپوزال ها آغاز شد، افزود: ارتباط اعضای هیات علمی گروه با کارشناسان مجتمع به صورت حضوری و همچنین از طریق سامانه های مجازی شکل گرفت و بعد از جلسات داخلی و خارجی مکرر و همچنین جلساتی با مدیرارتباط با صنعت دانشگاه و عضو وابسته صنعتی دانشگاه آقای مهندس فاضلی در ۴ موضوع پیشنهادی پروپوزال با شرح خدمات مشخص آماده و تحویل صنعت شد.

 وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صنعت ارزیابی پروپوزال ها را آغاز کرده و بر اساس تصمیمات اولیه حداقل ۲ مورد در مرحله اول  همکاری مورد تایید قرار گرفته است، گفت: امید است این تلاش چند ساله  به همراه حمایت های سیستماتیک در دانشگاه و صنعت  منجر به پژوهش های کاربردی موثری برای ارتقای سطح دانش فنی در این مجتمع گردد.  

دکتر کروجی در پایان مختصری از فعالیت های انجام شده توسط محققان دانشگاه درخصوص همکاری یا مجتمع صنعتی اسفراین را تشریح کرد و گفت: برگزاری سه جلسه حضوری در مجتمع  با حضور مسئولین و کارشناسان مجتمع و دانشگاه، ۶ جلسه هماهنگی  داخلی برای  تدوین پروپوزال ها، ۵ جلسه هماهنگی داخل دانشگاه برای تدوین شرح خدمات با حضور مدیر ارتباط با صنعت و آقای مهندس فاضلی، نزدیک به ۵۰۰ نفر ساعت کار مطالعاتی برای تدوین چهار پروپوزال صنعتی و ۱۰۰نفر ساعت رایزنی و همچنین پیگیری امور اداری و هماهنگی از سوی دانشگاه و عضو وابسته صنعتی از جمله اقدامات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه بود.