دکتر علی خوش سیما عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگویی محورهای همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و شرکت سیمان سبزوار را تشریح کرد.

رابط دانشگاه حکیم سبزواری و شرکت سیمان سبزوار در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اینکه صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیر بنای اقتصادی هر کشور بر عهده دارد، گفت: این صنعت در کشور ما همواره در حال توسعه بوده به طوری که در سال‌های اخیر همواره جایگاه ایران در زمینه تولید و صادرات این محصول در بین سایر کشورهای تولیدکننده در حال رشد و ارتقا بوده است.

دکتر خوش سیما ادامه داد: سیمان و بازار آن یکی از مهم‌ترین کالاها و بازارهای کالایی در اقتصاد ایران به حساب می‌آید. اهمیت این کالا از ویژگی این محصول به عنوان یکی از تامین‌کنندگان نیازهای اساسی فعالیت‌های سازه‌ای ناشی می‌شود. نظر به نیاز کشور، در سال جهش تولید و نظر به اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران، و در راستای عمل به منویات رهبری، شرکت سیمان سبزوار با نگاه به دانش و فناوری داخلی کشور، همکاری بسیار خوبی با دانشگاه حکیم سبزواری داشته است. جهت نیل به این مقصود، و نظر به اهمیت تحقیق و توسعه در این مجتمع صنعتی، اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با تمام توان همکاری متقابل را داشته اند. تاکنون چند چالش جدی از طرف شرکت سیمان سبزوار مطرح شده است که بر اساس اولویت های این شرکت، سه مورد از این چالش ها در اولویت عملیاتی قرار گرفته که در نتیجه آن، پروپوزال های مربوطه ارائه شده و آماده عقد قرارداد می باشند.

وی با بیان شماری از فعالیت های انجام شده توسط محققان دانشگاه درخصوص همکاری با شرکت سیمان سبزوار افزود: اولویت های مشخص شده شرکت سیمان سبزوار با همکاری گروه های فنی تخصصی از دانشگاه حکیم سبزواری و مهندسین بخش فنی شرکت سیمان در حال انجام است. تیم های تخصصی تشکیل شده با صرف بیش از ۱۰۰۰ نفر ساعت کار مطالعاتی پیشرفت قابل توجهی داشته اند و راهکارهای عملیاتی موثری جهت رفع این معضلات ارائه کرده اند. هم اکنون تیم هایی از اعضای هیات علمی گروه های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و پلیمر، و مهندسی برق در حال فعالیت روی این پروژه ها هستند.

دکتر علی خوش سیما ضمن تشکر از همکاری قابل تقدیر شرکت سیمان و استقبال گرم مسئولین این شرکت از همکاری فیمابین افزود: از جمله موارد دیگری که مورد بررسی دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفته است، شناسایی تجهیزات و واحدهای پر مصرف جهت ارائه راهکارهای کاهش مصرف انرژی سیمان سبزوار می باشد. صنعت سیمان به عنوان یک صنعت انرژی‌بر شناخته می شود، و عدم مدیریت هزینه‌های انرژی و تولید سیمان منجر به زیان کشور و واحد‌های تولیدی خواهد شد. اتفاقی که در نهایت با تعطیلی تدریجی کارخانه‌ها، منجر به رشد قیمت‌ها در اثر کمبود عرضه می‌شود.