گفتگو با آقای محمد دولت آبادی رئیس کتابخانه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

در هفته ی کتاب و کتابخوانی و کتابدار به سراغ همکاران محترم کتابخانه مرکزی دانشگاه رفتیم و ضمن تبریک هفته ی کتابخوانی به کتابداران و همکاران این حوزه مصاحبه ای با محمد دولت آبادی رئیس کتابخانه مرکزی داشته ایم که خواهید خواند. (این مصاحبه به علت مشکلاتی که هفته گذشته به علت قطعی اینترنت رخ داد با کمی تاخیر منتشر شد)

 

 

تبریک هفته کتاب و کتابخوانی

در ابتدا بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی را خدمت پژوهشگران، استادان و دانشجویان عزیر، و همچنین روز کتابدار را خدمت همکاران پرتلاش کتابخانه مرکزی تبریک عرض می کنم.

*نوسازی منابع کتابخانه

با توجه به گذشت بیش از سی سال از عمر کتابخانه مرکزی، و فرسوده شدن منابع چاپی کتابخانه از لحاظ ظاهری، و محتوایی (بخصوص در حوزه های فنی و مهندسی و علوم پایه)، کتابخانه نیاز به نو شدن و وجین منابع دارد، گرچه چند نوبت در سال های قبل به صورت مقطعی کار وجین را انجام داده ایم، ولی از سال قبل به صورت منظم، علاوه بر خرید منابع جدید (هر سال تقریبا ۳۰۰۰ جلد)، حدود ۵۰۰ جلد از منابع قدیمی هم وجین شده تا کتابخانه از نظر منابع به طراوت و شادابی لازم برسد. (کتاب های وجین شده قابل استفاده هم به کتابخانه های عمومی سطح شهر، مدارس، و کتابخانه های مساجد و کتابخانه های روستایی اهدا می شود).

همین جا لازمست اشاره کنم که، تعداد منابع چاپی فارسی و عربی کتابخانه تقریبا ۹۰ هزار جلد، و کتاب های لاتین (انگلیسی و فرانسه) نزدیک به ۱۱۰۰۰ جلد می باشد.

 

*خرید منابع چاپی

در حال حاضر هر هفته خرید کتاب به صورت اینترنتی انجام می شود، و کتاب های درخواست شده و معرفی شده از طرف گروه های آموزشی و استادان گرامی، پس از بررسی و تطبیق با مجموعه کتابخانه، خریداری، و پس از طی فرایند مراحل آماده سازی کتاب در کتابخانه، حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز کاری آماده بهره برداری می گردد.

آنچه در این نوع خرید مد نظر است، خرید کیفی به جای کمی است. (سال های قبل، خریدها به صورت گروهی و با هزینه بسیار زیاد، و فقط از نمایشگاه بین المللی کتاب انجام می گرفت، که در این روش منابع تکراری زیادی خریداری می شد، ولی چند سالی است که خرید از نمایشگاه انجام نمی شود).

همین جا لازم است تشکر کنم، از اعضای محترم هیات علمی و گروه هایی که با معرفی کتاب های جدید، ما را در امر انتخاب کتاب های بهتر یاری  رسانده، در ضمن به اطلاع سایر گروه ها و اعضای محترم هیات علمی می رساند، که می توانند منابع مورد نیاز و پیشنهادی خود را به هر نحو ممکن، به اطلاع کتابخانه برسانند.

 

*دسترسی به پایان نامه های دانشگاه

با توجه به دیجیتالی کردن پایان نامه ها، همچنین جهت صرفه جویی در مصرف کاغذ، نسخه چاپی از دانشجویان دریافت نمی شود؛ بلکه یک حلقه سی دی حاوی پی دی اف و وورد، از ایشان دریافت می شود که به صورت دیجیتال در می آید. جهت رعایت حق پژوهشگر (مولف)، پایان نامه های ارشد، شش ماه، و پایان نامه های دکتری یک سال بعد از دفاع، بر روی نرم افزار دیجیتال کتابخانه به آدرس: http://lib.hsu.ac.ir/simwebclt/  دسترس می شود، که کاربران داخل دانشگاه به صورت تمام متن، و خارج دانشگاه ۲۰ صفحه اول آن را می توانند مشاهده کنند.

*پایگاه های اطلاعات علمی

از مهمترین منابع مورد نیاز حوزه پژوهش تامین منابع معتبر علمی بین المللی و ملی است، در این راستا کتابخانه با خرید پایگاه های اطلاعاتی و در دسترس قرار دادن آنها، پژوهشگران، و بخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی را یاری می رساند. در حال حاضر بیش از هفتاد پایگاه اطلاعات علمی معتبر بین المللی از طریق پایگاه مگاپیپر خریداری، و در اختیار پژوهشگران عزیز قرار گرفته است. این پایگاه حاوی بیش از ۸۰ میلیون رکورد اطلاعاتی، اعم از: مقالات آی اس آی، کتاب الکترونیک، پایان نامه های لاتین و سایر منابع پژوهشی از معتبرترین ناشران و پایگاه های اطلاعات علمی دنیا می باشد.

اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان عزیز که هنوز به عضویت این پایگاه در نیامده اند، می توانند با مراجعه به صفحه کتابخانه مرکزی به آدرس www.hsu.ac.ir/lib  وارد صفحه پایگاه اطلاعات علمی مگاپیپر شده و اقدام به ثبت نام نمایند. (لازم به ذکر است که: فرایند ثبت نام در پایگاه مذکور حتما باید داخل دانشگاه انجام شود.) پس از فرایند ثبت نام،         در خارج از دانشگاه هم می توان از خدمات این پایگاه استفاده کرد.

یکی دیگر از پایگاه های اطلاعات علمی خریداری شد، پایگاه نورمگز       می باشد. این پایگاه شامل معتبرترین مقالات علمی و پژوهشی داخلی، در حوزه های علوم اسلامی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری، و به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی می باشد، که همه اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان عزیز می توانند با مراجعه صفحه وب کتابخانه، نسبت به ثبت نام و استفاده از این پایگاه نیز اقدام نمایند.

 

*میزان استفاده از پایگاه اطلاعات علمی

میزان دریافت مقالات فارسی، از پایگاه های فارسی سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار عنوان، و میزان دریافت مقالات و سایر منابع لاتین، از پایگاه های لاتین بین ۳۰ تا ۳۵ هزار عنوان می باشد.

*ساعت کار سالن مطالعه کتابخانه

ساعت کار سالن مطالعه کتابخانه، از ابتدا تا پایان هر نیم سال تحصیلی از ساعت ۸ الی ۲۳  (حتی روزهای تعطیل) می باشد، که در زمان امتحانات پایان ترم، تا ساعت ۲۴ افزایش می یابد.

*تخفیف ۵۰ درصدی جریمه های دیرکرد کتاب

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، ۵۰درصد جریمه دیرکرد کتاب، دانشجویانی که از ابتدای هفته کتاب تا ۱۶آذر (روز دانشجو) به کتابخانه مراجعه کنند بخشیده می شود.