حضرت آقا تا سال ۱۳۳۷ شمسی در حوزه سبزوار ماندگار میشوند و در ان سال تصمیم به رفتن به حوزه مقدسه قم المقدسه می گیرند

پرسیدم چرا در رفتن به قم نسبتا تاخیر شده فرمودند  (خیلی در صدد رفتن به قم بصورت جدی نبودم  و مقدمات رفتن هم جور نمی شد )

قبلا گفتیم  که ایشان از وجوهیات شرعیه و مستمری که اقایان پرداخت می کرده اند اخذ و دریافتی نداشته و استفاده نمی کرده اند، و به این امر هم مصر بوده اند

در سال ۱۳۳۷ یک نفر بانی میشود که با حفظ شرایط و مسئولیت شرعی خودش  مخارج زندگی حضرت اقا را در قم  تامین کنند  و از باب سهم سادات یا امامی که بعده دارند حساب کنند

البته همه با مسئولیت خود این شخص محترم که ظاهرا اقای مراد علی مرادی نامی که شغل عطاری در سبزوار داشته اند، متقبل میشوند ماهانه مبالغی به قم خدمت ایشان بفرستند

لذا با این شرایط مقدمات انتقال ایشان به قم فراهم و ایشان به قم میروند

هنگام رفتن از سبزوار دو نفر دیگر هم حضرت اقا را در رفتن به قم همراهی می کنند یکی زنی است که از اهالی روستای باغان سبزوار به عنوان مستخدمه همراه میشود و دیگری هم جناب اقای محمد خیاط زاده که به شغل خیاطی مشغول بوده اند

ایشان با اینکه شاغل در سبزوار بوده، متاهل و زن و فرزند داشته.، همه را رها کرده جهت همراهی اقا و انجام امور ایشان و اینکه اقا در قم تنها نباشند و کسی باشد که امورات زندگی ایشان را انجام دهد به قم میروند

، مغازه ای اجاره کرده هم به شغل خود می پردازد و هم هوادار اقا میشود

در قم منزلی برای ایشان در کوچه عربستان بالا  انتهای بازار بزرگ اجاره میشود  .

علاوه بر حضرت اقا سبزواری های دیگری هم در این کوچه ساکن بوده اند از جمله اقای سید محمد اخلاقی   اقای شیخ علی اصغر باغانی و اقای قریشی  در ان زمان  طبق فرموده تعداد طلاب سبزواری مقیم قم از تعداد بیست نفر تجاوز نمی کرده اند

حضور ایشان در قم مقارن با ریاست تام حضرت اقای بروجردی بوده و با وجود ایشان و مرجعیت عامه سایر اقایان دیگر در این  خصوص مطرح نبوده اند و این اطلاق مرجعیت تا پایان عمر اقای بروجردی سیطره تام بر بلاد ایران داشته است.

بعد از ورود به قم حضرت آقا مکاسب را نزد افای اقا میرزا علی مشکینی  می خوانند

کفایه الاصول را مجدد پای درس سید محمد باقر سلطانی(اقای سلطانی ابوالزوجه ی حاج احمد اقا خمینی  و داماد اقای صدر بودند، یعنی امام موسی صدر برادر خانم اقای سلطانی هستند ) و میرزا محمد مجاهدی می نشینند

کشف المراد را نزد اقای شیخ محمد علی ستوده می خوانند  ، کتاب لئالی را نزد اقای اقا میرزا هاشم تقدیری می خوانند

بعد از اتمام این دروس و پایان دروس سطوح حوزه  وارد درس خارج اصول اقای حاج اقا روح الله خمینی (حضرت امام )میشوند و بعد از یکسال از حضور در درس اصول ایشان به ایشان علاقمند شده و در پای درس خارج فقه مکاسب  ایشان هم می نشینند

طبق فرموده  دروس اقای اسید روح اله خمینی ابتدا در مسجد سلماسی برگزار می شده تا اینکه بعد از فوت ایت الله بروجردی به شبستان چسبیده به حرم مسجد اعظم قم منتقل میشود

باز هم طبق فرموده حصرت اقا درس ایشان در سطح دروس اول قم، و بلحاظ جمعیت جزا دروس شلوغ قم  بوده است

حضرت اقا به ایشان علاقه پیدا می کنند

حتی رساله ایشان را هم تهیه می کنند مثلا جهت تقلید و رجوع به ان

درس خارج فقه ایشان را به همراه اقای حسین اقای شهرستانی پیش آمیرزا هاشم تقدیری مباحثه و تنقیح و تحریر می کنند

تا زمان بودن امام در ایران و تبعید ایشان به ترکیه در پای درس خارج اصول و خارج فقه ایشان بصورت فعال حضور دارند

از جمله کسانی که همزمان با حضرت اقا در پای درس امام بوده اند میشود از اقایان خزعلی  . جوادی آملی   . سید علی خامنه ای  وغیره نام برد

 

از اقا پرسیدم درس مطرح دیگری در قم وجود داشت،.فرمودند  :

دروس متعدد دیگری هم بود  ولی درسی که اقایان اهل تحقیق و دقت روی ان نظر داشتند و کاملا روی ان حساب می کردند  و اهل فن به ان رجوع می کردند، درس خارج جناب اقای داماد بود (محقق داماد )،

بیشتر اهل فن و مطرحین وشاگردان ممتاز قم در ان شرکت می کردند از جمله اقای شبیری زنجانی  ،  اقای موسوی اردبیلی،  اقای سید موسی صدر، اقای مکارم شیرازی،  اقای میرزا علی مشکینی،  اقای نوری همدانی و.. از شاگردان درس ایشان بودند.