بازی، ورزش و مهارت های حسی- حرکتی
استاد درس : سرکار خانم انسیه سادات عسکری تبار دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
مهارتهای حسی- حرکتی نقش بسیار پایهای در مسئله یادگیری دارند. این مهارتها به دستهای از مهارتهای حرکتی اطلاق میشود که به فرد کمک میکند تا اطلاعات حسی را با شناخت بیشتری درک و پردازش کند، او را قادر میسازد تا با توجه بیشتری بر مهارتهای حرکتی مورد نظر و در قالبی روان، هماهنگ و همسو با هدف به انجام برساند. موجودات زنده برای زندگی در محیطی که پویا است نیازمند آن است که به طور صحیح اطلاعات حسی را از محیط دریافت، درک و پردازش کرده و پاسخ حرکتی مناسب را به محرکهای موجود بدهد. یکی از ملزومات بروز پاسخ حرکتی صحیح از سوی فرد درک صحیح محرکهاست. تمرینات حسی_ حرکتی در قالب رویکرد حسی_ حرکتی میتواند فرایند درک و مسیرهای مربوط به مراکز مرتبط در مغز را تقویت کند و بهبود یادگیری، افزایش سرعت عکسالعمل، توجه و تمرکز و هماهنگیهای بدنی دو طرفه و چشمودست منجر شود. در رویکرد حسی_ حرکتی هنگامی که ادراک با حرکت همراه شود آگاهی کودک از خود افزایش مییابد و از طریق تجربیات حسی و حرکتی مختلف یادگیری افزایش مییابد. در این تمرینات تمام حواس بینایی، شنوایی، لامسه، حس عمقی و حس تعادل درگیر میشوند و مغز در حین انجام فعالیت این اطلاعات را ادغام بررسی و پردازش کرده و بعد از تطابقسازی با تجربیات گذشته پاسخ حرکتی مناسب که ممکن است پاسخی جدید به شرایط جدید باشد را میدهد.