استاد درس : سرکار خانم انسیه سادات عسکری تبار دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد

 

مهارت­های حسی- حرکتی نقش بسیار پایه­ای در مسئله یادگیری دارند. این مهارت­ها به دسته­ای از مهارت­های حرکتی اطلاق می­شود که به فرد کمک می­کند تا اطلاعات حسی را با شناخت بیشتری درک و پردازش کند، او را قادر می­سازد تا با توجه بیشتری بر مهارت‌های حرکتی مورد نظر و در قالبی روان، هماهنگ و همسو با هدف به انجام برساند. موجودات زنده برای زندگی در محیطی که پویا است نیازمند آن است که به طور صحیح اطلاعات حسی را از محیط دریافت، درک و پردازش کرده و پاسخ حرکتی مناسب را به محرک­های موجود بدهد. یکی از ملزومات بروز پاسخ حرکتی صحیح از سوی فرد درک صحیح محرک­هاست. تمرینات حسی_ حرکتی در قالب رویکرد حسی_ حرکتی می­تواند فرایند درک و مسیرهای مربوط به مراکز مرتبط در مغز را تقویت کند و بهبود یادگیری، افزایش سرعت عکس­العمل، توجه و تمرکز و هماهنگی­های بدنی دو طرفه و چشم­ودست منجر شود. در رویکرد حسی_ حرکتی هنگامی که ادراک با حرکت همراه شود آگاهی کودک از خود افزایش می­یابد و از طریق تجربیات حسی و حرکتی مختلف یادگیری افزایش می­یابد. در این تمرینات تمام حواس بینایی، شنوایی، لامسه، حس عمقی و حس تعادل درگیر می­شوند و مغز در حین انجام فعالیت این اطلاعات را ادغام بررسی و پردازش کرده و بعد از تطابق­سازی با تجربیات گذشته پاسخ حرکتی مناسب که ممکن است پاسخی جدید به شرایط جدید باشد را می­دهد.