دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه حوزه و دانشگاه با کمک هم میتوانند پاسخگوی نیازها و رافع مشکلات جامعه باشند، گفت: این دو نهاد هر دو به دنبال ایجاد جامعه بهتر و موفقتر هستند و هدف و غایت مشترکی را دنبال میکنند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر هاشمی در همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد محوری آموزش عالی کشور است.
وی افزود: به این راهبرد برای اعتلای علم، دانشگاه و پیشرفت حوزه و نهایتا برای پیشرفت جامعه اسلامی و حرکت به سمت تمدن اسلامی نیاز داریم و بدون موفقیت در این مسیر در حوزه های دیگر هم نمی توانیم موفق باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: با مرور سخنان امام راحل میتوان فهمید که دشمنان به دنبال ایجاد نگاه منفی و ایجاد اختلاف بین حوزه و دانشگاه بودهاند که این دو نهاد علمی مثل دو قطب آهنربا یکدیگر را دفع کنند و ما باید به سمت وحدت حرکت میکردیم تا این توطئه شکست بخورد.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای افراطی این است که این دو نهاد نیاز ندارند که دو تا باشند و باید یک نهاد باشند به معنای وحدت سازمانی، تفکر دیگر ادغام این دو نهاد بود و با حذف یکی از آنها و نگاه بعدی تحمیل و تصرف بود یعنی هر دو نهاد باید همانند هم بیندیشند و یک مسیر را پیش گیرند.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که با توجه به تعابیر حوزه و دانشگاه و نظر امام راحل هیچ کدام از این رویکردها تعابیر درستی نیست، خاطر نشان کرد: در نگاه امام(ره)، استقلال این دو نهاد مدنظر است اما این استقلال به معنای مجزا و متعارض بودن نیست بلکه این دو هویت مستقل به جای تقابل باید تفاهم و همکاری داشته باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه تفاهم باید مبنای همکاری باشد گفت: این همکاری به سمت غایت و هدف می رود. حوزه و دانشگاه دو نهاد با تخصص های مختلف هستند که نیازهای مختلف جامعه بویژه جامعه دینی را می توانند تامین کنند. بنابراین هم حوزه و هم دانشگاه باید فعال باشند تا از بحرانها و آسیبها در امان بمانند.
وی افزود: این دو نهاد هر کدام یک سرمایه فرهنگی، توانمندی علمی، تخصص، پیشینه و سرمایه اجتماعی دارند. این سرمایه ها وقتی در کنار هم قرار گیرد هم افزایی ایجاد می کند و باعث بالندگی هر دو و بهرهمندی جامعه خواهد شد.
دکتر هاشمی افزود: اگر این هدف و تعهد مشترک بخواهد شکل بگیرد ملزوماتی دارد که در طول چند دهه گذشته در این زمینه تلاش هایی صورت گرفته، یکی از آن تلاشها که به نظر من تا اندازهای موفق بوده ایجاد گفتمان مشترک است یعنی وحدت حوزه و دانشگاه تبدیل به یک گفتمان، حول محور دغدغه مشترک و هدف واحد شود و شاید توفق عمده تلاشگران عرصه وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر در این بخش بوده است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه استادان حوزه و دانشگاه باید متولی شکلگیری این وحدت باشند تصریح کرد: آنچه که مقدمات این گفتمان را باید تکمیل کند این است که این گفتمان شکل بگیرد و از مقدمات به نتایج برسد و این امر مستلزم آن است که گفتگو شکل گیرد.
وی با اشاره به اینکه گفتگو وقتی بر اساس سئوال، نیاز مشترک و توازن بین دو طرف باشد شکل میگیرد تصریح کرد: گفتگوی واقعی که مقدمات شکل گیری یک گفتمان حقیقی و پایدار در این حوزه است مستلزم تلاش مشترک برای دستیابی به نتایج جدید و تئوری های جدید است که می تواند هدف رفع نیازها را تعقیب کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه در مورد دانشجویان دغدغههای مختلفی در دانشگاهها گفته می شود، تصریح کرد: از جمله این دغدغه ها این است که مثلا دانشجویان از خانواده های متدین وارد دانشگاه می شوند، اما با وضعیت متفاوتی از دانشگاه خارج میشوند.
وی گفت: به تازگی تحقیقی در یکی از دانشگاههای تهران انجام شده که نشان می دهد وضعیت به شکل دیگری است؛ ۷۳ درصد دانشجویان اهتمام به عبادت و رابطه با خداوند دارند، ۶۲ درصد کم یا زیاد اهل قرائت قرآن هستند، ۶۳ درصد به نمازهای یومیه می پردازند و اهتمام به روزه داری در ماه مبارک رمضان ۵۵ درصد میباشد، ۸۲ درصد عامل به احکام شریعت هستند و ۶۱ درصد نیز اهتمام به حفظ ارزش ها و حدود الهی و دفاع از آن دارند. بنابراین نتیجه می گیریم جامعه دانشجویی کشور در دانشگاههای مختلف یک جامعه متدین است.
دکتر هاشمی با بیان این که شکلگیری گفتمان، مبتنی بر گفتگوی واقعی است، خاطر نشان کرد: این امر مستلزم آن است که طرفین دیدگاههای یکدیگر بویژه ایده و نظرات جدید را تحمل کنند، این یک حرکت فکری و علمی است نه یک حرکت سازمانی که با دستورالعمل پیش برود.
وی با اشاره به اینکه اعتماد بین دو طرف نسبت به یکدیگر باید افزایش یابد اظهار داشت: تخریب هر کدام از این دو نهاد به ضرر پیشرفت این گفتمان و حرکت است و مانع و مشکل ساز است. اعتماد و تفاهم این دو مجموعه شرط لازم و ضروری است و کسانی که پیشران حرکت علمی هستند و ایده های جدید را شجاعانه و جسورانهتر مطرح می کنند باید قدرشان شناخته شود.
دکتر هاشمی افزود: از حیث سازمانی مجموعه ای به نام نهاد نمایندگی در دانشگاهها شکل گرفته که بحمدا… از حیث تشکیلاتی توسعه یافته و توفیقات خوبی هم داشته و در حوزههای فرهنگی، شاهدیم که نهاد نمایندگی حامی خوبی برای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است
حوزه و دانشگاه به دنبال ایجاد جامعه بهتر و موفقتر هستند و هدف و غایت مشترکی را دنبال میکنند