کتاب تاب آوری در مدارس نوشته نان هندرسون و مایک ام. میلستین، با ترجمه دکتر محمدرضا مقدسی و عفت حیدری، به بررسی مفهوم تاب آوری در محیط‌های آموزشی می‌پردازد.

این کتاب به عنوان یک نقشه عملی برای تقویت انعطاف‌پذیری دانش‌آموزان و کارکنان معرفی شده است و شامل هشت فصل است که در مجموع 160 صفحه را تشکیل می‌دهد.

مفهوم تاب آوری

تاب آوری به عنوان توانایی مقابله با چالش‌ها و فشارهای زندگی تعریف می‌شود. این کتاب بر اهمیت وجود این ویژگی در دانش‌آموزان تأکید دارد، زیرا تاب‌آور بودن به آنها کمک می‌کند تا با مشکلاتی مانند فقر مزمن، استرس مداوم و مشکلات خانوادگی مقابله کنند.

نویسندگان در این کتاب به بررسی استراتژی‌های هدایت دانش‌آموزان به سمت تاب آوری، ارزیابی نقاط قوت و ضرورت وجود معلمان تاب‌آور اشاره می‌کنند.

محتوای کتاب تاب آوری در مدارس

کتاب شامل مباحث مختلفی است که به تعریف و اهمیت تاب آوری در مدارس، روش‌ها و پروتکل‌های مداخلاتی برای تقویت تاب آوری در دانش‌آموزان و معلمان می‌پردازد. فصول مختلف کتاب عبارتند از:

-تعریف تاب آوری در محیط‌های آموزشی
-چگونگی تقویت تاب آوری در مدارس
-ویژگی‌های مدارس تاب آور
– ابزارهایی برای تسهیل توجه

نویسندگان بر این باورند که با استفاده از راهکارهای ارائه شده، هر فرد می‌تواند قدرت و پویایی خود را برای دفاع از نیازها و مطالباتش گسترش دهد.

نقش معلمان

معلمان نقش کلیدی در پرورش تاب آوری در دانش‌آموزان دارند. آنها باید قابلیت‌های تاب آوری خود را رشد دهند تا بتوانند به دانش‌آموزان کمک کنند. معلمان می‌توانند از طریق گفتار و رفتارشان در محیط پیرامون خود تاب آوری را ایجاد کرده و رشد دهند.

این کتاب به معلمان راهکارهایی برای حمایت از دانش‌آموزان ارائه می‌دهد، از جمله آموزش مهارت‌های اجتماعی، مدیریت احساسات و حل مسائل.

 

تاب آوری نه تنها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با چالش‌ها مقابله کنند، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس و استقلال آنها نیز می‌شود. این ویژگی به آنها کمک می‌کند تا در شرایط دشوار بهتر عمل کنند و از فرصت‌های یادگیری بهره‌برداری کنند.

 

کتاب “تاب آوری در مدارس” یک منبع ارزشمند برای معلمان، والدین و هر کسی است که به دنبال تقویت تاب آوری در محیط‌های آموزشی است.

با توجه به چالش‌های روزافزون زندگی مدرن، پرورش تاب آوری در دانش‌آموزان امری ضروری است که می‌تواند تأثیرات مثبت بلندمدتی بر زندگی آنها داشته باشد.

این کتاب نه تنها برای دانشجویان رشته‌های مددکاری اجتماعی، مشاوره، روانشناسی و علوم تربیتی مفید است، بلکه می‌تواند به عنوان راهنمایی برای سازمان‌های غیردولتی در طراحی پروژه‌های تقویت تاب آوری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

کتاب تاب آوری در مدارس