کتاب تاب آوری در مدارس نوشته نان هندرسون و مایک ام. میلشتین، که اولین بار در سال 2003 منتشر شد.
این اثر به عنوان یک منبع کلیدی برای مربیان، مدیران و والدین در راستای تقویت تاب آوری در دانشآموزان و کارکنان آموزشی شناخته میشود.
این کتاب چارچوبی عملی برای پیادهسازی آموزش تاب آوری در مدارس ارائه میدهد و بر اهمیت ایجاد قدرت و انعطافپذیری درونی تأکید میکند.
کتاب تاب آوری در مدارس شامل هشت فصل است که هر یک به جنبههای مختلف تاب آوری میپردازد:
1.تعریف تابآوری: معرفی مفهوم تابآوری و بررسی تحقیقات ریسک در برابر مطالعات تابآوری.
2.تقویت تاب آوری در دانشآموزان: بررسی نقش روابط در ایجاد تابآوری و چگونگی اعمال چرخ تابآوری در محیطهای مدرسه.
3.نیاز دانشآموزان به مربیان تاب آور: تأکید بر اهمیت مربیان به عنوان الگوهای نقش و موانع پیش روی آنها.
4.ویژگیهای مدارس تابآور: شناسایی ویژگیهای کلیدی مدارسی که قادر به پرورش تابآوری هستند.
5.تغییر مدارس برای ایجاد تاب آوری: بررسی وضعیت فعلی مدارس و تغییرات لازم برای ارتقای تابآوری.
6.فرآیند تغییر در عمل: ارائه نمونههایی از ابتکارات مؤثر تغییر.
7.ایجاد تاب آوری در عمل: بحث درباره کاربردهای عملی مانند ساخت بیانیههای چشمانداز مدرسه.
8.ابزارهایی برای تسهیل تغییر: ارائه ابزارهایی برای ارزیابی شرایط فعلی و ترویج تغییر.
کتاب همچنین شامل کتابشناسی مشروح و فهرستی از وبسایتهای مرتبط با تابآوری است که آن را به منبعی جامع تبدیل میکند.
مضامین کلیدی کتاب تاب آوری در مدارس
-اهمیت تاب آوری: تأکید بر اینکه تاب آوری برای دانشآموزان و مربیان حیاتی است.
– راهبردهای عملی: ارائه راهبردهایی که میتوانند بلافاصله برای پرورش فرهنگ مدرسهای تاب آور اجرا شوند.
– رویکرد کل نگر: حمایت از رویکردی که تاب آوری را در تمام جنبههای اصلاحات آموزشی ادغام میکند.
کتاب “تاب آوری در مدارس” به عنوان راهنمایی ضروری برای افرادی که درگیر آموزش هستند منبعی معتبر است.
کتاب “تاب آوری در مدارس” به بررسی اهمیت و نقش تاب آوری در فرآیند یادگیری و رشد دانشآموزان میپردازد.
این کتاب به معلمان، مدیران و والدین ابزارهایی ارائه میدهد تا بتوانند محیطی مثبت و حمایتگر برای دانشآموزان ایجاد کنند.
کتاب تاب آوری در مدارس نوشته نان هندرسون و مایک ام. میلستین، با ترجمه دکتر محمدرضا مقدسی و عفت حیدری، به بررسی مفهوم تاب آوری در محیطهای آموزشی میپردازد.
این اثر به عنوان یک نقشه عملی برای تقویت انعطافپذیری دانشآموزان و کارکنان معرفی شده است و شامل هشت فصل است که در مجموع 160 صفحه را تشکیل میدهد.
نویسندگان این کتاب به ضرورت وجود معلمان تابآور و استراتژیهای هدایت دانشآموزان به سمت تاب آوری اشاره میکنند.
آنها بر این باورند که تاب آوری به دانشآموزان کمک میکند تا با چالشها و فشارهای زندگی مانند فقر و استرس مقابله کنند.
کتاب تاب آوری در مدارس ابزارها و مهارتهای لازم برای افزایش تاب آوری را معرفی میکند که میتواند به والدین و معلمان در حمایت از دانشآموزان کمک کند.