کتاب طرح درس هایی برای آموزش تاب آوری به کودکان
آموزش تابآوری به کودکان برای کمک به آنها در عبور از چالشها و توسعه راهبردهای مقابله، امری ضروری است.
در این راستا، منابع و ایدههای متعددی برای طراحی درسهای آموزشی وجود دارد که میتواند به مربیان و والدین در این زمینه کمک کند.
طرح درس برای آموزش تابآوری، به عنوان یک ابزار ساختاریافته، میتواند به معلمان و والدین کمک کند تا مهارتهای لازم را به کودکان منتقل کنند.
آموزش تابآوری از دوران کودکی باعث افزایش اعتماد به نفس و مهارتهای اجتماعی کودکان میشود.
کودکانی که تابآوری یا resiliency را یاد میگیرند، بهتر میتوانند با ناامیدیها و چالشهای زندگی مواجه شوند و از شکستها درس بگیرند.
این آموزش نه تنها در محیط مدرسه بلکه در خانه نیز باید ادامه یابد تا کودکان بتوانند در برابر فشارهای اجتماعی و عاطفی مقاومتر شوند.
این طرحها شامل فعالیتهای عملی، بازیها و گفتگوهایی هستند که به کودکان امکان میدهند تا مفاهیم تابآوری را درک کنند و در موقعیتهای واقعی به کار ببرند
طرحهای درس لین نامکا:
لین نامکا مجموعهای جامع از طرحهای درسی را برای آموزش تابآوری به کودکان طراحی کرده است.
کتاب به بررسی مفاهیم کلیدی تابآوری، از جمله مدیریت استرس، حل مسئله و تقویت اعتماد به نفس میپردازد.
هدف اصلی این کتاب، ایجاد فضایی امن و حمایتی برای کودکان است تا آنها بتوانند احساسات خود را شناسایی کرده و با چالشها به شیوهای مثبت برخورد کنند.
با استفاده از روشهای خلاقانه و بازیمحور، این کتاب به کودکان کمک میکند تا مهارتهای اجتماعی و عاطفی خود را تقویت کنند.
هر فصل شامل توضیحات نظری، فعالیتهای عملی و مثالهای واقعی است که میتواند در کلاس درس یا محیطهای آموزشی دیگر اجرا شود.
این طرحها شامل فعالیتهای عملی و فیلمنامههایی برای مربیان است و بر موضوعاتی چون مسئولیتپذیری، مدیریت ناامیدی و غلبه بر کسالت تمرکز دارد.
نمایش اجمالی محتوا:
طرح درسها شامل موضوعات زیر میباشد:
– شناسایی احساسات:کمک به کودکان برای شناخت و بیان احساسات خود.
– مهارتهای حل مسئله:تشویق کودکان به تفکر انتقادی در مورد چالشها و راهحلها.
-ایجاد عزت نفس: فعالیتهایی برای پرورش تصویر مثبت از خود و اعتماد به تواناییها.
– راهبردهای مقابله:آموزش تکنیکهایی برای مدیریت استرس و اضطراب، مانند تمرینات تمرکز حواس یا تنفس عمیق.
کاربردهای عملی:
هر طرح درس شامل زبان و فعالیتهای سادهای است که میتوانند به راحتی در کلاس یا خانه اجرا شوند.
این فعالیتها شامل بحثهای گروهی، سناریوهای ایفای نقش، و بیان خلاقانه از طریق هنر یا نوشتن میباشد.
فعالیتهای پیشنهادی
-بازی نقش تابآوری:سناریوهایی ایجاد کنید که در آن کودکان بتوانند پاسخ به شکستها را در یک محیط حمایتی تمرین کنند.
-ژورنالهای عاطفی: از کودکان بخواهید تا دفتری برای انعکاس احساسات و تجربیات خود داشته باشند تا خودآگاهی آنها افزایش یابد.
– چالشهای گروهی: کودکان را در تمرینهای تیمسازی که نیاز به همکاری و پشتکار دارد، درگیر کنید.
کتاب “طرح درسهایی برای آموزش تابآوری به کودکان” توسط انتشارات ساوالان منتشر شده است.
این کتاب نوشته لین نامکا و ترجمه دکتر مژگان قاجاریه، دکتر مریم عزیزی و دکتر سیروس عالیپور میباشد.
چاپ اول این کتاب با قیمت 240,000 ریال و در 298 صفحه منتشر شده است.
کتاب شامل دو بخش اصلی است؛
بخش اول مبانی نظری و مطالب مفیدی درباره دلایل موفقیت و عدم موفقیت کودکان، جنبش روانشناسی مثبت، واکسینه شدن در برابر استرس، آموزش ذهنیت رشد یافته و تأثیر ضربه روانی بر سلامت روان کودکان را بررسی میکند.
بخش دوم شامل طرح درسهایی با عنوان، هدف، گفتگو و فعالیت است که میتواند به یادگیری مفاهیم تابآوری کمک کند.
این کتاب نه تنها برای معلمان بلکه برای والدین نیز منبعی مفید است تا بتوانند در خانه نیز این مهارتها را تقویت کنند.