کتاب تاب آوری در کلاس درس که با ترجمه مریم مشایخ و به همت دفتر نشر پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (علیه السلام) منتشر شده است، به بررسی ابعاد مختلف تاب آوری در محیط‌های آموزشی می‌پردازد.

این کتاب به عنوان چهل و چهارمین اثر این دفتر، مطالب کاربردی برای متخصصان بهداشت روان، از جمله روان‌شناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی ارائه می‌دهد و پیشنهادات عملی برای مواجهه با شرایط چالش‌برانگیز را مطرح می‌کند.

نویسنده این کتاب، لیزا مداف، دارای دکترای روان‌شناسی رشد کودک و نوجوانان از دانشگاه استنفورد است و بر سلامت روان نوجوانان تأکید دارد.

کتاب شامل هشت فصل است که در آن ابعاد مختلف مراقبت و حمایت، انتظارات بالا، فرصت‌های مشارکت، مهارت‌های اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

 

اهداف کتاب تاب آوری در کلاس درس:

مداف در این کتاب به دنبال آموزش مهارت‌های واقعی به والدین، معلمان و دانش‌آموزان است تا بتوانند با چالش‌ها بهتر کنار بیایند. او سه طبقه از عوامل حمایت‌کننده را مطرح می‌کند:
1. ویژگی‌های فردی: مانند هوش، عزت نفس و نگرش مثبت.
2. کیفیت‌های خانوادگی: شامل روابط نزدیک و گرم.
3. نظام‌های حمایتی بیرون از خانواده: مانند سازمان‌های مذهبی و محله‌های امن.

نکات کلیدی برای ایجاد تاب آوری
کتاب همچنین نکات کاربردی برای ایجاد تاب آوری در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌دهد:
– تقویت مثبت: شناسایی و پاداش دادن به تلاش‌ها و دستاوردهای دانش‌آموزان.
– حمایت عاطفی: ایجاد محیطی امن و حمایت‌کننده.
-روش‌های فراگیر: مشارکت دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری.
– تاب آوری و سازگاری: انعطاف‌پذیری معلمان در روش‌های تدریس.
-ایجاد عزت نفس: تمرکز بر نقاط قوت دانش‌آموزان.
– مشارکت والدین: تعامل مستمر با والدین.
– مهارت‌های مقابله‌ای: آموزش راهبردهای مدیریت استرس.
– مدل‌سازی نقش: الگوسازی رفتارها و نگرش‌های مثبت توسط معلمان.

این کتاب به معلمان کمک می‌کند تا با استفاده از این نکات، تاب آوری را در دانش‌آموزان تقویت کنند و در نهایت بهبود عملکرد تحصیلی و بهزیستی آن‌ها را تسهیل نمایند.