تاب آوری دیجیتال توانایی یک سازمان یا فرد برای سازگاری، واکنش و پیشرفت در مواجهه با اختلالات و چالش های دیجیتال است.
تاب آوری دیجیتال به توانایی سازمان و افراد در سازگاری و پاسخ به تغییرات و چالشهای فناوری اطلاعات گفته میشود.
این مفهوم شامل قابلیت مدیریت بحرانهای سایبری، حفظ امنیت دادهها و ادامه فعالیتهای تجاری در شرایط غیرمنتظره است.
استراتژیهای مؤثر، آموزش مستمر کارکنان و سرمایهگذاری در فناوریهای نوین از الزامات این توانایی است.
ایجاد فرهنگ سازمانی که پذیرای تغییرات باشد، نقش مهمی در تقویت تاب آوری دیجیتال ایفا میکند.
تاب آوری دیجیتال به سازمانها کمک میکند تا در دنیای پر از عدم قطعیت و تغییرات سریع، موفق باقی بمانند.
تاب آوری در این معنا به پاسخ مناسب به تقاضاهای در حال تحول گفته میشود.
این شکل از تاب آوری برای سازمان ها و جوامع برای پیشگیری و پاسخگویی به بحران هایی مانند بیماری های همه گیر، بلایای طبیعی و حملات سایبری با استفاده از فناوری های دیجیتال بسیار مهم است.
سازمان ها تاب آوری خود را از طریق ارزیابی جامع قابلیت ها، فرآیندها و فن آوری های نوین خود ارزیابی میکنند.
این ارزیابی معمولا شامل تجزیه و تحلیل بلوغ دیجیتالی سازمان، شناسایی حوزه های خطر و ارزیابی توانایی آن برای انطباق با شرایط متغیر و اختلالات است.
زیرساخت های فناوری، مدیریت داده ها، و امنیت سایبری است.
اینها موارد بسیار مهمی هستند که بایستی در ارزیابی و پایش تاب آوری دیجیتال مورد توجه قرار بگیرد.
بلوغ و حاکمیت دیجیتال بر سازمان دقت و سرعت عملیات را بهبود میبخشد و موجب میشود که سازمان چارچوب روشنی برای مدیریت انواع دارایی های خود و پاسخگویی به اختلالات را در اختیار داشته باشد.
توانایی سازمان در استفاده از فناوری ها و فرآیندهای دیجیتال را برای هدایت و دستیابی به نتایج بهتر را بلوغ دیجتیال نامیده اند.
که شامل ارزیابی استراتژی دیجیتال سازمان، استفاده آن از ابزارهای دیجیتال و توانایی آن برای انطباق با شرایط متغیر است.
بلوغ و حاکمیت دیجیتال سازمان هم آیند یکدیگر هستند.
موضوع دیگری که در تاب اوری دیجیتال بایستی مد نظر باشد مشارکت های دیجیتالی سازمان، از جمله روابط آن با تامین کنندگان، فروشندگان و سایر ذینفعان را ارزیابی کنید. این به سازمان کمک می کند تا خطرات و فرصت های بالقوه این جنس از همکاری و تعامل راشناسایی کنند.
توسعه فرهنگ دیجیتالی که شامل ارزش ها، رفتارها و نگرش های سازمانی نسبت به فناوری های دیجیتال تعریف می شود کمک میکند علاوه بر تقویت تاب آوری از فرهنگ نوآوری و خلاقیت هم پشتیبانی شود
با دنبال کردن این مراحل، سازمان ها می توانند ارزیابی جامعی از انعطاف پذیری دیجیتال و شیوه بکارگیری فن آوری های نوین اعمال نمایند.
آنها میتوانند زمینه های بهبود را شناسایی کنند تا بهتر برای اختلالات در چشم انداز دیجیتال آماده شوند و به آن پاسخ دهند.
تحلیل شرایط حال حاضر ، تحلیل عوامل اثر گذار و پیش بینی مخاطرات در سیستم های دیجیتال قلمرو این نوع از تاب آوری بحساب می آید.
در تعریف و تقویت تاب آوری دیجیتال بایستی به موارد شش گانه زیر توجه داشت :
– رهبری و سازماندهی
– عملیات
– مقاومت مالی
– سازگاری نیروی کار
– مشتری مداری
– مدیریت شهرت
بررسی متون و ادبیات موارد مهمی را برای تقویت تاب آوری دیجیتال پیشنهاد میکند :
1. انجام ارزیابی تاب آوری دیجیتال برای درک توانایی ها و چالش های فعلی
2. نوسازی سیستم های قدیمی فناوری اطلاعات و مهاجرت به محیط های مبتنی بر ابر
3. اجرای امنیت صفر اعتماد و سایر رویکردهای مدرن امنیت سایبری
4. پیش نویس طرحی برای بهبود سریع از اختلالات
5. پرورش قهرمانان دیجیتال در سراسر سازمان
6. گره زدن ابتکارات دیجیتال به اهداف و مزایای دنیای واقعی
7. ترویج شفافیت و ارتباطات باز
8. حفظ گفتگوی مستمر ریسک با ذینفعان
تاب آوری دیجیتال یک ویژگی سیال ، متاثر از آموزش و یک دارایی شخصی پویا است که به جای اجتناب از طریق تعامل با فرصت ها و چالش های آنلاین مناسب رشد می کند
این شکل از توانایی برای سازمان ها و جوامع برای پیشگیری و پاسخگویی به بحران هایی مانند بیماری های همه گیر، بلایای طبیعی و حملات سایبری با استفاده از فناوری های دیجیتال بسیار مهم است.
ایجاد تاب آوری دیجیتال نیازمند تلاش مشترک رهبران و مدیران ارشد سازمانی ؛ سیاست گذاران ، صنعتگران و کارمندان است.
منبع : خانه تاب آوری ایران