تابآوری خانواده و ذهنآگاهی در آمادگی اعتیاد دانشجویان
زمینه و هدف: عوامل خانوادگی و فردی در آمادگی اعتیاد نقش دارند.
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش تاب آوری خانواده (ارتباط خانوادگی و حل مسئله، بهره مندی از منابع اقتصادی و اجتماعی، حفظ یک چشم انداز مثبت، پیوند خانوادگی، معنویت خانواده، توانایی ایجاد معنا برای سختی) و ذهن آگاهی در آمادگی اعتیاد دانشجویان بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی است که تعداد ۳۹۹ نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی ۱۳۹۳ـ ۱۳۹۲ به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب شدند و به مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد، پرسشنامه تابآوری خانواده و فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ پاسخ دادند.
دادههای جمعآوری شده با استفاده آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بین تابآوری خانواده و ابعاد آن با آمادگی اعتیاد رابطه منفی معنیدار وجود داشت(۰۱/۰>p).
همچنین بین ذهن آگاهی و آمادگی اعتیاد رابطه منفی معنیدار به دست آمد(۰۱/۰>p).
نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که تابآوری خانواده و ذهن آگاهی میتوانند به طور معنیداری ۱۳ درصد از واریانس آمادگی اعتیاد را پیشبینی نمایند.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت تابآوری خانواده و ذهن آگاهی به عنوان متغیرهای خانوادگی و فردی در آمادگی اعتیاد است.
بنابراین آموزش مهارتهای تابآوری خانواده و ذهن آگاهی میتواند آمادگی اعتیاد در دانشجویان را کاهش دهد.
تابآوری خانواده و ذهنآگاهی در آمادگی اعتیاد دانشجویان

تابآوری خانواده به توانایی خانواده در مواجهه با چالشها و بحرانهای زندگی و سازگاری مثبت با آنها اشاره دارد این مفهوم شامل ظرفیت خانواده برای غلبه بر مشکلات و بازیابی تعادل پس از گذر از شرایط دشوار است.
تابآوری خانواده نه تنها به حفظ عملکردهای اصلی خانواده کمک میکند، بلکه میتواند به عنوان یک عامل محافظتکننده در برابر آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد، خشونت و انحرافات رفتاری عمل کند. عوامل مؤثر بر تابآوری خانواده شامل ویژگیهای فردی اعضای خانواده، روابط درونخانوادگی، حمایت اجتماعی و منابع اقتصادی است.
تقویت روابط خانوادگی، افزایش انعطافپذیری و مهارتهای حل مسئله از جمله راهکارهایی هستند که میتوانند به افزایش تابآوری خانواده کمک کنند.
در مورد آمادگی اعتیاد دانشجویان، تحقیقات متعددی نشان دادهاند که تابآوری خانواده و ذهنآگاهی میتوانند به طور معناداری بر آمادگی اعتیاد تأثیر بگذارند.
نتایج مطالعات نشان میدهند که بین تابآوری خانواده و آمادگی اعتیاد رابطه منفی وجود دارد؛ به این معنا که هرچه تابآوری خانواده بیشتر باشد، آمادگی اعتیاد در دانشجویان کمتر خواهد بود.
آموزش مهارتهای تابآوری و ذهنآگاهی میتواند به کاهش خطر اعتیاد در دانشجویان کمک کند. عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی نیز در این زمینه نقش دارند و درک این عوامل برای توسعه راهبردهای پیشگیری و مداخله مؤثر ضروری است.